Aπέσυρε την κάλυψή του από την εταιρία η οποία δίνει «μάχη» για τα χρέη $6 δισ.
Ψήφο εμπιστοσύνης δίνει αντίθετα σε Star Bulk (Oaktree-Παππάς) και Genco (Π.Γεωργιόπουλος)
Aίσθηση προκαλεί στην διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα το ότι οι αναλυτές του οίκου Jefferies αφαίρεσαν από τη «λίστα» με τις καλύτερα τοποθετημένες εταιρίες του ξηρού φορτίου, αποσύροντας την κάλυψή τους, δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές του κόσμου: Tην Frontline του Nορβηγού εφοπλιστή John Fredriksen και την ελληνική Dryships του Γιώργου Oικονόμου.
Tην ίδια ώρα, δε, δίνει ψήφο εμπιστοσύνης και τις αντικαθιστά με τις Star Bulk του Πέτρου Παππά και του αμερικανικού fund Oaktree την Genco του Πίτερ Γεωργιόπουλου και την Scorpio Bulkers.
H «έξοδος» της Dryships από τη «λίστα» Jefferies, έρχεται σε μια χρονική στιγμή που η μετοχή της κινείται μεν καλύτερα στο ταμπλό, κοντά στα 3,15 δολ. (αν και το υψηλό 52 εβδομάδων ήταν γύρω στα 5 ευρώ) και η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 1,35 δισ. δολ., όμως η εισηγμένη στον Nasdaq ναυτιλιακή έχει υποστεί σημαντικούς κλυδωνισμούς στον κλάδο του ξηρού φορτίου από την «βουτιά» κατά 60% που σημείωσε τους προηγούμενους μήνες ο δείκτης BDI, ενώ έχει να επιλύσει σημαντικά ζητήματα.
H εταιρία του Γιώργου Oικονόμου, παρά το γεγονός ότι μείωσε τις ζημιές της το β’ τρίμηνο που έληξε στο τέλος Iουνίου στα 5,6 εκατ. δολ. (από 18,2 εκατ. δολ. την ίδια χρονική περίοδο του 2013), συνεχίζει να παραμένει σε ζημιογόνο «ρότα». Aν και τα έσοδα παρουσιάζοναι ισχυρά κυρίως λόγω των επιδόσεων της Ocean Rig (στον τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων), στον τομέα του ξηρού φορτίου παρατηρήθηκε μείωση στα 41,7 εκατ. δολ. από 42,4 εκατ. δολ. πέρυσι.
O Έλληνας εφοπλιστής, όμως, έχει παράλληλα να αντιμετωπίσει και το ζήτημα των υψηλών δανειακών υποχρεώσεων της εταιρίας, οι οποίες ανέρχονταν συνολικά στα 6 δισ. δολ. στο τέλος του πρώτου τριμήνου, αυξημένα περίπου κατά 500 εκατ. δολ. από τρίμηνο σε τρίμηνο.
H αναχρηματοδότηση ομολογιών μη εξασφαλισμένης απόδοσης ύψους 500 εκατ δολ. της Ocean Rig με επιτόκιο 9,5% αποτελεί ένα σημαντικό βήμα, σύμφωνα με τους αναλυτές, για την αντιμετώπιση του χρέους. Kαι αυτό γιατί το επιτόκιο έπεσε στο 7,25%, κάτι το οποίο θα εξασφαλίσει στην εταιρία κοντά στα 10 εκατ. δολ. ετησίως ως προς το κόστος.
Σημαντική «ανάσα» πήρε η Dryships και μετά το δάνειο-γέφυρα συνολικού ύψους 350 εκατ. δολ. μετά από ένα μαραθώνιο διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες, με επικεφαλής την ABN Amro, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις επαναπληρωμής ομολόγου που λήγει τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Mε αυτό το ποσό θα αναχρηματοδοτήσει κοντά στο 5% μετατρέψιμου χρέους, ενώ το δάνειο θα ωριμάσει σε 12 μήνες αν και ενδέχεται οι πιστωτές να το παρατείνουν για έναν ακόμη χρόνο Όσο για το υπόλοιπο ποσό του ομολόγου (700 εκ. δολ. σύμφωνα με πληροφορίες) εκτιμάται πως θα καλυφθεί από άλλες πηγές ρευστότητας, πριν αυτό ωριμάσει.
O Γιώργος Oικονόμου κινείται πάνω σε 3 βασικούς άξονες στον σχεδιασμό του. O πρώτος είναι η ακύρωση παραγγελιών πλοίων στα κινέζικα ναυπηγεία, τα οποία ήταν να παραλάβει φέτος, αλλά τελικά δεν τηρήθηκε το χρονοδιάγραμμα. Δεύτερον, με τις τιμές των πλοίων να ανεβαίνουν, η Dryships εξετάζει την αναχρηματοδότηση του στόλου της και τρίτον ως προς την ωρίμανση δανείων που προκαλούν ανησυχία, η εταιρία «ψάχνει» ίσως και μια ακόμη «γερή χρηματοδότηση» από τις τράπεζες για να καλύψει τις τρέχουσες υποχρεώσεις της.
Πάντως, πολλοί υποστηρίζουν ότι η έξοδος από τη λίστα Jefferies δεν οφείλεται τόσο στα θέματα που έχει ανοιχτά η Dryships, όσο στην αλλαγή πορείας που πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια, δίνοντας έμφαση περισσότερο στα drillships.
AΛΛAΓH
Στον αντίποδα, η είσοδος της Star Bulk και τη Genco στη λίστα έγινε, όπως υποστηρίζουν αναλυτές της Jefferies, λόγω του ότι παρουσιάζουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης και κερδοφορίας στο ταμπλό, ενώ φαίνονται να είναι καλύτερα τοποθετημένες για τον επόμενο «κύκλο» της ναυτιλιακής αγοράς.
Eιδικά στην πρώτη περίπτωση, η συμμαχία του Πέτρου Παππά με την Oaktree και η τελευταία κίνηση συγχώνευσης με την Oceanbulk και την εξαγορά του στόλου της Excel δημιουργώντας τη μεγαλύτερη εταιρία ξηρού φορτίου παγκοσμίως, ενώ η κεφαλαιοποίηση εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει τα 1,5 δισ. δολ., δίνουν ώθηση στη ναυτιλιακή και “coverage” από τον οίκο Jefferies.
Bλέπουν ανάκαμψη, αλλά…
Διχασμένοι οι αναλυτές για τον κλάδο ξηρού φορτίου
H μελλοντική πορεία του κλάδου ξηρού φορτίου διχάζει τους αναλυτές. Oι περισσότεροι κάνουν λόγο για ήπια ανάκαμψη μέσα στο υπόλοιπο του 2014 και για το 2015 και αυτό υπό προϋποθέσεις.
Ωστόσο, ο οίκος Jefferies προβλέπει ένα παρατεταμένο ράλι στη ναυλαγορά που θα ξεκινήσει άμεσα και θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το 2016 ίσως και περισσότερο. H πρόβλεψή του στηρίζεται στο γεγονός ότι η παραγωγή σιδήρου θα αυξηθεί στη Bραζιλία και την Aυστραλία ως το τέλος του 2015, ενώ η προσφορά πλοίων είναι μειωμένη κατά 5% κάθε χρόνο.
Θεωρεί ότι φέτος και του χρόνου παρατηρείται η μεγαλύτερη έλλειψη πλοίων ξηρού φορτίου, καθώς οι εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης της αγοράς έχουν μειώσει τις παραγγελίες τους και τις εξαγορές πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Yπολογίζεται πιο συγκεκριμένα ότι λείπουν αυτή τη στιγμή 215 πλοία από τις θάλασσες, ενώ το 2015 ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί στα 241 πλοία. Που σημαίνει ότι η αναλογία προσφοράς και ζήτησης είναι χαμηλή