Το δεξαμενόπλοιο Evridiki που ανήκει στην εταιρία Liquimar Tankers συμφερόντων του Έλληνα εφοπλιστή κ. Δημήτρη Παπαδημητρίου, έφτασε στο Λιμανι Wilmington της πολιτείας Delaware από την Νιγηρία φορτωμένο με crude oil (μαζούτ) στις 10 Μαρτιου 2019 και αφού παρέμεινε μια μέρα στο αγκυροβόλιο, την επόμενη, 11 Μαρτίου, πέρασε τον ετήσιο απαραίτητο έλεγχο απο την αμερικάνικη ακτοφυλακή “USCG”. Ωστόσο κατά τη διάρκεια του έλεγχου, οι άνθρωποι της USCG ισχυρίζονται πως διαπιστώθηκε δυσλειτουργία στο σύστημα διαχωρισμού και απόρριψης λυμάτων σεντινων του μηχανοστάσιου (Oil Water Separator).
Aμεσως η ακτοφυλακή βεβαίωσε οκτώ ελλείψεις εκ των οποιων δυο απ’ αυτές έθεταν το πλοιο σε καθεστώς κράτησης “Detain».
Από την επόμενη κιόλας ημέρα εν άγνοια του πληρώματος και για τρεις συνεχόμενες ημέρες οι αξιωματικοί της ακτοφυλακής διενεργούσαν έρευνα για περιβαλλοντικό έγκλημα (criminal investigation) η οποία περιλάμβανε κατάσχεση ημερολογίων καταστρώματος και μηχανής, βιβλίων πετρελαίου καταστρώματος και μηχανής, συλλογή δειγμάτων από διάφορους χώρους του μηχανοστασίου που σχετίζονται με το εν λόγω σύστημα (oil water separator), ανακρίσεις μελών του πληρώματος, χωρίς καμία ενημέρωση όπως επιτάσσει η νομοθεσία, καθώς και αντιγραφή των σκληρών δίσκων των υπολογιστών όλου του πλοιου χωρίς καμία δικαιοδοσία, σύμφωνα με την ενημέρωση που είχε η πλοιοκτήτρια εταιρία από το πλήρωμα του Evridiki.
Η πλοιοκτήτρια εταιρία μερίμνησε ωστε να αντικατασταθεί το εν λογω μηχάνημά τις επόμενες μέρες και κατόπιν κάλεσε νηογνώμονα (DNV-GL) και επιθεωρητή σημαίας κράτους ωστε να βεβαιώσουν τις ενέργειες αποκατάστασης με σκοπό η ακτοφυλακή να αρει το detention, δηλαδή να αφήσει το καράβι να φύγει μετά το πέρας της εκφόρτωσης. Αφου το detention εγινε clear 16 Μαρτιου 2019 απο το USCG, την ιδια κιολας στιγμή κατόπιν παραγγελιάς του USCG, το CBP (τελωνείο) εξέδωσε επιστολή κράτησης του πλοίου, υποστηρίζοντας πως το πλοίο εχει υποπέσει σε ποινικές πράξεις και θα πρέπει να γίνει πιο εκτενής έλεγχος.
Σύμφωνα με ανθρώπους της πλοιοκτήτριας εταιρίας, ο συγκεκριμένος έλεγχος είχε ήδη ολοκληρωθεί και η κράτηση του πλοίου αποσκοπούσε στο να επεξεργαστεί τα στοιχεία που είχαν συλλέξει οι αμερικανικές Αρχές, καθώς δεν υπήρχαν επαρκείς αποδείξεις και μαρτυρίες που να αποδεικνύουν ότι προκλήθηκε ρύπανση ώστε να στοιχειοθετηθεί το συγκεκριμένο αδίκημα με σκοπό την επιβολή τεράστιου προστίμου στην εταιρία και την μακρά κράτηση και στην συνέχεια φυλάκιση μελών του πληρώματος.
Αφού το πλοίο στις 20 Μαρτίου εκφόρτωσε το σύνολο του φορτίου, επέστρεψε υποχρεωτικά στο αγκυροβόλιο του Wilmington και περίμενε τις διαπραγματεύσεις των αμερικανικών αρχών με την εταιρία. Την 25 Μαρτίου φτάνει στο πλοίο ένα mail το οποίο περιλαμβάνει περιλάμβανε τους όρους της συμφωνίας. Οι αμερικανικές Αρχές προτείνουν στην πλοιοκτήτρια εταιρία προκειμένου να αποδεσμεύσει το καράβι, να καταστεί η συμφωνία “security agreement”.
“Το mail αναφέρει πως για να αναχωρήσει το πλοίο θα πρέπει να καταβληθεί το ποσο των 700.000$ καθώς και να παραδοθούν στην Αμερικανική Δικαιοσύνη 10 μέλη του πληρώματος χωρίς να έχει απαγγελθεί καμία κατηγορία εναντίον μας” λένε στο protothema.gr μέλη του πληρώματος που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους. Σύμφωνα με τους ίδιους, η πλοιοκτήτρια εταιρία υπογράφει την συμφωνία προκειμένου να φύγει άμεσα το πλοίο, χωρίς όμως να δώσει το πλήρωμα τη συγκατάθεση του.
Στις 16 Απριλίου γίνεται η αντικατάσταση του πληρώματος, και τα μέλη του παλιού πληρώματος αναγκάζονται να παραμείνουν στις ΗΠΑ, χωρίς διαβατήρια με απαγόρευση εξόδου από την πολιτεία ενώ οφείλουν να δίνουν καθημερινά το παρών σε έναν ειδικό Αμερικανό πράκτορα, κατόπιν υποδείξεως των Αμερικανικών Αρχών. Μάλιστα όλο αυτό το διάστημα έως σήμερα είναι αναγκασμένοι να διαμένουν σε δυο διαφορετικά μοτέλ πάνω σε έναν αυτοκινητόδρομο.
Όπως αναφέρουν μέλη του πληρώματος στο protothema.gr: “Στις 20 Μαρτίου περάσαμε από τη πρώτη ακρόαση αφού οι εισαγγελείς που χειρίζονται υποθέσεις περιβαλλοντικών εγκλημάτων, απήγγειλαν επίσημες κατηγορίες στο πρώτο μηχανικό. Πρόκειται για ψευδείς εγγραφές στο βιβλίο πετρελαίου της μηχανής με σκοπό να συγκαλύψει τη ρύπανση που προκαλούσε μη λειτουργώντας σωστά το σύστημα “oil water separator”, αδίκημα που επισύρει ποινή φυλάκισης έως και έξι χρόνια”.
Τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος συνεχίζουν να κρατούνται ως βασικοί μάρτυρες για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Σε παρόμοιες δε υποθέσεις η παραμονή αυτή διήρκεσε από ένα χρόνο έως και δεκαοκτώ μήνες. Το πλήρωμα υποστηρίζει ότι η κράτηση τους είναι παράνομη, διότι, όπως χαρακτηριστικά λένε, “η πλοιοκτήτρια εταιρία θεωρώντας μας ιδιοκτησία της, μας παρέδωσε στις αμερικανικές αρχές χωρίς καμία εγγύηση για το ποτε θα γυρίσουμε σπίτια μας.” “Είναι παράνομο κ αντισυνταγματικό” προσθέτουν, λέγοντας ότι κατηγορούνται για ένα περιστατικό που συνέβη εκτός των χωρικών υδάτων των ΗΠΑ, στα οποία οι Αμερικανικές Αρχές δεν φέρουν καμία δικαιοδοσία.
Το πλήρωμα επικοινώνησε με το υπουργείο Ναυτιλίας ζητώντας την συνδρομή του, ωστόσο ο προξενικός Λιμενάρχης τους ενημέρωσε ότι η Εισαγγελία Πειραιά ανοίγει φάκελο για την διερεύνηση της υπόθεσης, κάτι που σημαίνει ότι ενδέχεται να καθυστερήσει σημαντικά η διαδικασία επιστροφής τους στην Ελλάδα.
Το μοτέλ στο οποίο διαμένουν οι Έλληνες ναυτικοί
protothema.gr