Σε “φουλ” ρυθμούς η Ελληνική ναυτιλία

Η ελληνική ναυτιλία προκαλεί ιλίγγους στους ανταγωνιστές της, εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, με τη χρηματοδότηση να είναι δύσκολη,  επιβεβαιώνοντας έναν Άγγλο οικονομικό-ναυτιλιακό αναλυτή, ο οποίος στο περιθώριο της έκθεσης των  Ποσειδωνίων είχε εκμυστηρευτεί:

«Όλοι κοιτάμε τί κάνουν οι έλληνες πλοιοκτήτες, προς τα πού κινούνται και ακολουθούμε. Έχουν φοβερό ένστικτο και ικανότητα να ερμηνεύουν τα μελλούμενα στην αγορά».

Κορυφαίοι είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες και στις ναυπηγήσεις πλοίων. Οι  παραγγελίες που έχουν τοποθετηθεί μέχρι το 2016  φθάνουν τα 502 πλοία, φορτηγά, δεξαμενόπλοια, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, LPG και LNG, συνολικής χωρητικότητας 47,5 εκατομμυρίων τόνων. Η  αξία τους  υπολογίζεται μεταξύ 15-20 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services (MIS). Το αντίστοιχο διάστημα το 2012 το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών- order book- διαμορφωνόταν στα 508 πλοία συvολικού deadweight 45,9 εκατ. τόνων.

Μέσα στο 214, σύμφωνα με το newmoney,  έχουν παραδοθεί σε  εταιρείες  ελληνικών συμφερόντων 76 πλοία, χωρητικότητας 7,076 εκατ. τόνων και αναμένονται μέχρι το τέλος του χρόνου άλλα 118, χωρητικότητας 10,5 εκατ. τόνων, σύνολο 194 τον αριθμό, χωρητικότητας 17,5 εκατομμυρίων τόνων.. Από αυτά τα 103 είναι φορτηγά, 34 κοντεϊνεράδικα 33 δεξαμενόπλοια 12 LNG,  8 LPG και  4 άλλων τύπων.

Το 2015 αναμένεται η παράδοση 237 πλοίων χωρητικότηατς  20,8 εκατ. τόνων, εκ των οποίων 99 φορτηγά, 45 δεξαμενόπλοια, 36 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 30 LPG, 20 LNG και 7 off shore.

Το 2016 είναι να παραδοθούν από τα ναυπηγεία σε ελληνικά συμφέροντα 134 πλοία, 14,5 εκατ. τόνων και το 2017 13 έως τώρα 1,4 εκατ. τόνων.

«Εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι το ενδιαφέρον των Ελλήνων πλοιοκτητών για την αγορά νεότευκτων πλοίων παραμένει ακλόνητο. Όσο και αν η υπερπροσφορά χωρητικότητας  ταλαιπωρεί την ναυτιλιακή αγορά αφού υπάρχει  πέφτει η τιμή των ναύλων, λόγω ύπαρξης πολλών πλοίων στο νερό,   οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες παραμένουν προσηλωμένες  στον στόχο τους  για εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση του στόλου τους» επισημαίνει στο «b.s.» ο Νίκος Μώρος Γενικός Διευθυντής της Marine Information Services:

«Για μια ακόμα φόρα οι Έλληνες πλοιοκτήτες δείχνουν να αντιλαμβάνονται την αλλαγή εποχής  και θέλουν να παραμείνουν  leaders στον χώρο. Μετά την βίαιη πτώση της Γερμανίας από την κυριαρχία στα containers οι Έλληνες μπαίνουν δυναμικά στις αγοραπωλησίες αυτού του είδους πλοίων ενώ τοποθετούν  παραγγελίες για νεότευκτα και μάλιστα τεραστίων διαστάσεων αγγίζοντας τα 88 πλοία υπό παραγγελία. Όλο και περισσότεροι αγοράζουν και δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους σε αυτή την νέα αγορά» επισημαίνει και προσθέτει:

«Αλλά δεν σταματούν εδώ. Τα τελευταία χρόνια, με την άνοδο της ζήτησης φυσικού αερίου και της στροφής της ανθρωπότητας σε πιο «καθαρά καύσιμα», οι Έλληνες μπαίνουν δυναμικά και στην αγορά πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου. Μάλιστα  παραγγέλνουν τα μεγαλύτερα και τα πιο σύγχρονα πλοία αξίας 200 εκ. δολαρίων έκαστο. Εφοπλιστές όπως ο Ιωάννης Αγγελικούσης, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Γιώργος Οικονόμου, οι Μαρτίνοι, ο Πήτερ Λιβανός και άλλοι ρίχνουν τις παραγγελίες την μία μετά την άλλη φτάνοντας αυτή την στιγμή κοντά στα 50 πλοία να ετοιμάζονται στα κορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai κaι της Daewoo».

Στα ερωτήματα που γεννώνται  για το πώς μπορούν και χρηματοδοτούν την αγορά νεότευκτων πλοίων την ώρα που η χρηματοδότηση δίνεται  το σταγονόμετρο ο Νίκος Μώρος τονίζει:  «Είναι αλήθεια ότι η τράπεζες αδυνατούν να στηρίξουν αυτή την επένδυση τρισεκατομμυρίων. Όλες οι τράπεζες του κόσμου αδυνατούν να δανειοδοτήσουν την Ελληνική Ναυτιλία μέσα στην παγκόσμια κρίση. Εδώ έρχονται όμως κρατικές παρεμβάσεις/συμφωνίες όπως η πρόσφατη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και της Κίνας για να δώσουν ανάσα στους Έλληνες πλοιοκτήτες. Αλλά και αυτό δεν φτάνει. Λόγω της κρίσης τα επενδυτικά funds  έρχονται και επενδύουν πλέον σε κάτι  πιο χειροπιαστό, σε κάτι αληθινό. Σε ένα πλοίο. Σε ένα πλοίο που σου δίνει καθημερινό εισόδημα και έχει αξία. Αξία έστω και για παλιοσίδερα, και που η αγορά στην οποία  κινείται διαχρονικά έχει σταθερή αξία».

Όσο αφορά τον μύθο που ακολουθεί τους Έλληνες πλοιοκτήτες ότι είναι ριψοκίνδυνοι ο Γενικός Διευθυντής της MIS έχει άλλη άποψη:

«Πολλές φορές έχουμε ακούσει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι ριψοκίνδυνοι. Μέγα λάθος. Ή καλυτέρα αφήστε τους άλλους  να το πιστεύουν. Τα πλοία λοιπόν είναι ένα προϊόν προς ενοικίαση. Όσο καλύτερο «νοικάρη» έχεις τόσο περισσότερο καιρό θα μείνει και θα σε πληρώνει. Αυτό είναι το μυστικό. Τώρα λοιπόν είναι η ώρα που πρέπει να κερδίσουν αυτήν την εμπιστοσύνη. Το πώς είναι λίγο πολύ αυτονόητο. Καλύτερα πλοία, σύγχρονα πλοία, οικονομικά πλοία, πλοία που πληρούν τους πιο  νέους κανονισμούς ναυσιπλοΐας και εκπομπών καυσαερίων, πλοία με λιγότερα προβλήματα.

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι ονόματα όπως ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο Πέτρος Παππάς, ο Χάρης Βαφειάς, ο Θανασης και Πάνος Λασκαρίδης, ο Θόδωρος Βενιάμης , ο Γιώργος Οικονόμου, οι Μαρτίνοι, ο Μιχάλης Μποδούρογλου, η οικογένεια Λάτση, ο Πέτρος Λιβανός και πλήθος άλλων βάζουν και ξαναβάζουν παραγγελίες και ανανεώνουν τον στόλο τους.»

Μάχη χαρακωμάτων

Ο ανταγωνισμός στη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι σκληρός αν όχι αδυσώπητος. «Η ναυτιλία δεν είναι κανένας προστατευόμενος επαγγελματικός χώρος. Δεν είναι ένας χώρος εργασίας που κανένα κράτος δεν μπορεί να βάλει όρους και φραγμούς. Απατώνται όσοι πιστεύουν ότι οι Εφοπλιστές προστατεύονται. Η Ναυτιλία είναι ένας χώρος διαρκών αλλαγών και εντάσεων. Γνωρίζω πολλούς που δεν άντεξαν. Πολλούς που τους πρόδωσε η υγεία τους, ψυχολογική και σωματική. Και σήμερα η Ελληνική Ναυτιλία δίνει για μια ακόμα φορά την μάχη για την επιβίωση στον παγκόσμιο επιχειρηματικό στίβο. Γιατί η Ναυτιλία δεν ανήκει σε κανένα. Είναι μια εργασία που απευθύνεται στην παγκόσμια αγορά» επισημαίνει ο Νίκος Μώρος:

«Για αυτό η σημερινή μάχη που δίνει η Ελληνική Ναυτιλία αλλά και τα παραναυτιλιακά επαγγέλματα είναι πολύ σκληρή. Πολλά γραφεία κλείνουν παγκοσμίως. Ήδη κατάσχονται πολλά πλοία, άνθρωποι μένουν χωρίς δουλειά, περιουσίες τεράστιες καταστρέφονται, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, φέσια γεμίζουν την αγορά, και κανείς δεν μιλάει για αυτό. Τα ποσά που ακούτε στην Ελλάδα για οφειλές προς το Δημόσιο είναι αστεία μπροστά στα χρέη που μπορεί να υποστεί ένας εφοπλιστής επειδή ο Ναυλωτής του έπεσε έξω. Μιλάμε για δεκάδες εκατομμύρια δολάρια την κάθε φορά. Εταιρείες εμπορίας πετρελαίων, Τροφοδότες, Επισκευαστές «τρώνε» φέσια εκατοντάδων χιλιάδων δολαρίων κάθε φορά» και καταλήγει:

«Μέσα σε αυτό το κλίμα  η Ελληνική Ναυτιλία  δίνει καθημερινά την μάχη για την επιβίωση αλλά και για την πρώτη θέση στην Ναυτιλιακή αγορά. Γιατί όσο δύσκολο είναι πλέον να επιβιώσεις φανταστείτε πόσο δύσκολο είναι να είσαι και να παραμένεις μακράν ο Πρώτος των Πρώτων».

Ναυπηγήσεις

Η  ελληνική ναυτιλία αποτελεί τον οικονομικό αιμοδότη των ασιατικών ναυπηγείων,  με εκατοντάδες παραγγελίες να δίνονται στις γυάρδες κυρίως της Κίνας, της Νοτίου Κορέας αλλά και της Ιαπωνίας, αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με το Newsfront, Greek Shipping Intelligence, ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες  μέσα στο 2013 επένδυσαν περισσότερα από 13 δισεκατομμύρια  δολάρια σε παραγγελίες ναυπήγησης  275  πλοίων χωρητικότητας άνω των 24,5 εκατομμυρίων  τόνων (dwt)   και αύξησαν  το υπό παραγγελία συνολικό dwt κατά 364% σε σχέση με το 2012. 

Οι ελληνικές επενδύσεις κυριάρχησαν στις παγκόσμιες παραγγελίες, στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων το 2013.

Πιο συγκεκριμένα, επένδυσαν 4,5 δισ. δολάρια σε φορτηγά πλοία, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση  στην αντίστοιχη κατηγορία με 134 παραγγελίες και παράλληλα επένδυσαν άλλα 4 δισ. δολάρια σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) παραγγέλνοντας συνολικά 51 πλοία.

Ο κατάλογος περιλάμβανε επίσης 65 δεξαμενόπλοια αξίας 3 δισ. δολαρίων και 25 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 1,6 δισ. δολαρίων.

Η Κίνα έλαβε 72% των παραγγελιών φορτηγών πλοίων από την Ελλάδα, η Νότια Κορέα εξασφάλισε πάνω από το ένα τρίτο των παραγγελιών ελληνικών πλοίων μεταφοράς αερίου, αλλά και η Ιαπωνία εξασφάλισε μεγάλο αριθμό παραγγελιών.

Κατά 27% μειώθηκαν οι παραγγελίες

Στο μεταξύ, σε παγκόσμιο επίπεδο τα 944 πλοία ή 61,8 εκατομμύρια τόνους έφτασε το σύνολο των παραγγελιών για όλους τους τύπους  το 1ο εξάμηνο του 2014.

Οι παραγγελίες του 2014 παρουσιάζουν πτώση σε ποσοστό 27% συγκριτικά με το 2013. Σε χρηματική αξία, οι παραγγελίες του εξαμήνου έφτασαν τα  47,5 δισ. δολάρια , σηματοδοτώντας μείωση της τάξης του 19% από χρόνο σε χρόνο.