Προχωράει μπροστά παρά τα εμπόδια ο Γιάννης Κ. Χατζηπατέρας

Τα «σύννεφα» στη χρηματοδότηση και η διαφωνία με τη συνέταιρο Scorpio

Πυκνά «σύννεφα» πάνω από την Dorian LPG. Αυτός θα ήταν ο τίτλος του πίνακα που πιθανώς θα ζωγράφιζε ο Μαρκ Χατζηπατέρας, απεικονίζοντας το ταξίδι της ναυτιλιακής εταιρίας του αδελφού του, Γιάννη.

Ίσως και το φόντο μιας καινούριας παράστασης, όπου θα πρωταγωνιστούσε η αδελφή τους, Κάθριν, η οποία μυήθηκε στην υποκριτική από την εφηβική της ηλικία και έχει παίξει σε πολλές ταινίες, όπως εκείνη του “Harry Poter”.

Τον Γιάννη Χατζηπατέρα με «αέρα» Λονδρέζου, όπως τον περιγράφουν στα ναυτιλιακά σαλόνια, δεν τον κέρδισαν οι καμβάδες, οι θεατρικές σκηνές και η καλλιτεχνία, όπως τα αδέλφια του. Ο δικός του «καμβάς» πάντα ήταν το γαλάζιο της θάλασσας. Όπως και η παράδοση που κληρονόμησε από την εμβληματική φυσιογνωμία του συνονόματου θείου του, Γιάννη Χατζηπατέρα που έγραψε την δική του ιστορία κρατώντας επί δύο δεκαετίες το τιμόνι του Committee του Λονδίνου, και που θέλησε να συνεχίσει ως η πέμπτη γενιά της εφοπλιστικής δυναστείας από τις Οινούσσες.

Μόνο που το τελευταίο διάστημα το «καράβι» της Dorian δεν πνέει με… μπουνάτσα. Το σκαρί της δέχεται «χτυπήματα» από μερίδα αναλυτών και τραπεζιτών που εκφράζουν επιφυλάξεις για το εάν και κατά πόσο πρέπει να τη στηρίξουν χρηματοδοτικά για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος- μαμούθ για την κατασκευή 17 πλοίων. Ο 64χρονος εφοπλιστής από τον Φλεβάρη είχε ανακοινώσει πως βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για την χρηματοδότηση των σχεδίων του με 750 εκατ. δολ. Ωστόσο, μέχρι σήμερα και παρά τις διαβεβαιώσεις του ίδιου κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του πως όλα βαίνουν καλώς στις συζητήσεις, ακόμη συμφωνία δεν έχει επέλθει.

Στα «σαλόνια» της ναυτιλίας σε Ν. Υόρκη και Λονδίνο, όπου κινείται κυρίως ο Τζον Κ. Χατζηπατέρας μιλούν για εμπόδια και καθυστερήσεις. Κάνουν λόγο για διστακτικότητα των τραπεζών να ανοίξουν την στρόφιγγα λόγω της έλλειψης εμπειρίας και ιστορίας της Dorian στην αγορά του LPG. Αφετέρου εξαιτίας της σκληρής γραμμής που ακολουθεί στις διαπραγματεύσεις η διοίκηση της ναυτιλιακής εταιρίας, με αποτέλεσμα πολλές τράπεζες να εμφανίζονται εξοργισμένες και «αποξενωμένες», μην επιθυμώντας να κάνουν δουλειές με τoν συγκεκριμένο όμιλο. Βέβαια, η Dorian εξακολουθεί να προσθέτει νέα πλοία στον στόλο της, καθώς εξαρχής στόχος της ήταν να αποκτήσει περισσότερα από 10 πλοία και να καταστεί μία από τις τρεις μεγαλύτερες εταιρίες στον κόσμο με πλοία τύπου VLGC, χρηματοδοτώντας τα με ίδια κεφάλαια.

ΤΑ ΑΛΛΑ ΜΕΤΩΠΑ…

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες κινήσεις στρατηγικής του Γιάννη Κ. Χατζηπατέρα διχάζουν την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και βάζουν τον ίδιο, έναν εκ φύσεως χαμηλών τόνων άνθρωπο, στο επίκεντρο. Όσο και αν ο ίδιος αποφεύγει τα φωτογραφικά φλας ακόμη και στα φιλανθρωπικά γκαλά όπου συμμετέχει σε αντίθεση με τον κοσμοπολίτη ξάδελφό του, Γιάννη Ν. Χατζηπατέρα (επίσης εφοπλιστή αλλά με μικρότερο εκτόπισμα), πριν από μερικούς μήνες βρέθηκε στο προσκήνιο λόγω της διαφωνίας του για συγχώνευση με την Avance Gas, η οποία είχε καταθέσει σχετική πρόταση στην Dorian.

Μια διαφωνία, η οποία δημιούργησε «ρωγμές» στις σχέσεις ανάμεσα στον Έλληνα εφοπλιστή και τον εκπρόσωπο του έτερου μεγαλομετόχου της Dorian, της Scorpio Tankers, η οποία ελέγχει μετοχικό ποσοστό κοντά στο 27%.

Ο εκπρόσωπος της Scorpio στο Διοικητικό Συμβούλιο της Dorian, Robert Bugbee είχε ταχθεί υπέρ της πρότασης των Νορβηγών της Avance, ενώ θεωρεί πως χάθηκε μια σημαντική ευκαιρία για την περαιτέρω ενίσχυση της Dorian LPG. Το συγκεκριμένο ήταν το πρώτο κρούσμα αντιπαράθεσης ανάμεσα στον Γιάννη Κ. Χατζηπατέρα και τον στρατηγικό του σύμμαχο, Scorpio Tankers, με τον οποίο έδωσαν τα χέρια πριν από ενάμιση χρόνο. Μία συμμαχία που άνοιξε νέους δρόμους στον Έλληνα εφοπλιστή για να πετύχει τα φιλόδοξα επενδυτικά του σχέδια.

Πάντως, την ίδια εκείνη περίοδο, που απορρίφθηκε η πρόταση της Avance, ο οίκος RS Platou Markets μιλούσε για «χαμηλής μόχλευσης και χαμηλής απόδοσης» προσπάθεια της Dorian LPG να αντλήσει κεφάλαια μέσω της αμερικανικής χρηματαγοράς.

Ήταν τον περασμένο Απρίλιο, όταν η ναυτιλιακή εταιρία του Γ. Χατζηπατέρα χαμήλωνε τον πήχη της δημόσιας προσφοράς μετοχών κατά $100 εκατ., στα $175 εκατ. από $287,41 εκατ. που είχε ανακοινώσει ένα μήνα νωρίτερα. Η ναυτιλιακή εταιρία τελικά εισήχθη στο χρηματιστήριο της Wall Street και μάλιστα, τα πρώτα της «δείγματα» ως εισηγμένη είναι θετικά.

ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΓΙΑ ΑΚΟΜΗ ΥΨΗΛΟΤΕΡΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Σε «ρότα» κερδών 3,7 εκατ. δολ.

Με την αμερικανική αγορά να διαδραματίζει καίριο ρόλο στην βιομηχανία του LPG, η Dorian σημείωσε κέρδη ύψους 3,7 εκατ. δολ. στο τρίτο τρίμηνο του 2014, ενώ τα έσοδά της ανήλθαν στα 20,4 εκατ. δολ.

Ελέγχοντας ήδη πέντε VLGCs και ένα LPG carrier και έχοντας σε εξέλιξη το ναυπηγικό πρόγραμμα- μαμούθ για 17 σύγχρονα πλοία, θέλει να αξιοποιήσει τη μεγάλη ευκαιρία που υπάρχει στη συγκεκριμένη αγορά και βάζει τον πήχη ακόμη πιο ψηλά και για τα επόμενα οικονομικά αποτελέσματα, όπως τόνισε ο ίδιος ο Γιάννης Χατζηπατέρας πριν από μερικές εβδομάδες. Κόντρα σε όποιες δυσκολίες παρουσιάζονται στον… δρόμο του.

Ένα από τα μεγάλα deals το οποίο είναι εγγεγραμμένο στο βιογραφικό του είναι όταν πριν από μερικούς μήνες μέσω ιδιωτικής επένδυσης κατάφερε να αντλήσει το ποσό των 168 εκατ. δολ. Ποσό το οποίο αξιοποιήθηκε προς την κατεύθυνση για την ενδυνάμωση του στόλου του.

Μαζί του στην εταιρία έχει και τον γιο του Άλεξ, ο οποίος αποδεικνύεται άξιος συνεχιστής μιας φαμίλιας που έχει κυριαρχήσει στις θάλασσες, ενώ μέλη της παντρεύτηκαν με μέλη των οικογενειών Πατέρα, Λύρα, Λαιμού και Δράκου, σφυρηλατώντας δεσμούς αίματος με ισχυρές επιχειρήσεις και μεγάλους στόλους.

www.dealnews.gr