/

Πως ένας ασφαλιστής εξουδετερώνει μια ωρολογιακή βόμβα στη θάλασσα, το δεξαμενόπλοιο FSO Safer

Eδώ και έξι μήνες o David Howden προσπαθεί να εξουδετερώσει μια ωρολογιακή βόμβα. Mια περίεργη δουλειά για έναν επικεφαλής ασφαλιστικής εταιρείας.

Το FSO Safer είναι ένα σάπιο πετρελαιοφόρο αγκυροβολημένο στις ακτές της Υεμένης, φορτωμένο με ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και τοξικό αέριο.

Εδώ και πέντε χρόνια μεταφέρει το θανατηφόρο μείγμα και μπορεί να εκραγεί ανά πάσα στιγμή, παραλύοντας το εμπόριο, προκαλώντας περιβαλλοντική καταστροφή και επιτείνοντας την ανθρωπιστική κρίση στην εμπόλεμη Υεμένη.

Tον Μάρτιο τα Ηνωμένα Έθνη αγόρασαν το δεξαμενόπλοιο από την Υεμένη και έθεσαν σε εφαρμογή σχέδια για την μεταγγίση των θανατηφόρων συστατικών του σε ένα δεύτερο πλοίο, το Nautica. Όλα τα κομμάτια έμπαιναν στη θέση τους, αλλά ένα πρόβλημα παρέμενε: η ασφάλιση.

Κανένας εργολάβος δεν ήταν διατεθειμένος να επιχειρήσει ένα τόσο επικίνδυνο έργο χωρίς αυτήν – οι οικονομικές υποχρεώσεις θα ήταν απλά πολύ μεγάλες.

Η παροχή ασφάλισης για έναν τόσο επικίνδυνο πόλεμο σε εμπόλεμη ζώνη δεν είχε προηγούμενο.

Σχεδόν 4.000 μίλια από το Safer, στο γραφείο του στο Λονδίνο, μετά από μήνες επίπονης εργασίας, ο Howden εκτιμά ότι η ασφαλιστική του εταιρεία κατάφερε να τα καταφέρει.

Ένιωθα αποφασισμένος ότι έπρεπε να πετύχουμε. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν μια ολοκληρωτική καταστροφή για τον κόσμο, δήλωσε ο Howden .

Tην περασμένη εβδομάδα υπήρξε μια σημαντική ανακάλυψη. Mετά από μακροχρόνια πειθώ , ο Howden συγκέντρωσε ένα δίκτυο περισσότερων από δώδεκα ασφαλιστών για να προσφέρουν την απαραίτητη ασφάλιση για την έναρξη του έργου.

Από το 1987 το Safer φορτώνει μεταξύ των ακτογραμμών της Υεμένης και της Σαουδικής Αραβίας, αποθηκεύοντας το πετρέλαιο της Υεμένης για εξαγωγή.

Αλλά το 2014 έπεσε στα χέρια των ανταρτών που πολεμούσαν τον εμφύλιο πόλεμο της Υεμένης, οι οποίοι εμπόδισαν τις ζωτικής σημασίας εργασίες συντήρησης του 47 ετών πλοίου.

Ο Howden είπε πως αυτό που κάνουμε εδώ είναι πρωτοφανές στην πολυπλοκότητά το. Είμαι στην ασφάλιση για 43 χρόνια και αναμφίβολα είναι ένας από τους πιο περίπλοκους κινδύνους που έχω δει να αναλαμβάνονται.

Τα τελευταία δέκα χρόνια το χαλύβδινο κύτος του Safer έχει διαβρωθεί επικίνδυνα , γεγονός που θα μπορούσε να βυθίσει το πλοίο και να πλημμυρίσει τα νερά του με πετρέλαιο, προκαλώντας περιβαλλοντικές ζημιές αξίας 20$ και κλείνοντας τις ναυτιλιακές οδούς από τη διώρυγα του Σουεζ.

Το 2017, όταν η γεννήτρια του πλοίου σταμάτησε να λειτουργεί, τα διατμηματικά αέρια δεν μπορούσαν πλέον να διοχετεύονται στους θαλάμους του, για να καταστήσουν αβλαβή τα τοξικά εξαιρετικά εύφλεκτα αέρια που εκπέμπονται από το αργό πετρέλαιο.

Τεχνικοί εμπειρογνώμονες διάσωσης από την Smit, μια ολλανδική εταιρεία , βρίσκονται ήδη στο Safer.

Ήδη από την επόμενη εβδομάδα θα αντληθεί με αδρανή αέρια πριν συνδεθεί με το Nautica με τους σωλήνες και το πετρέλαιο απορροφηθεί .

Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης θα υπάρξει μια στιγμιαία πώληση του Nautika για ένα δευτερόλεπτο στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Υεμένης.

Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν δαπανήσει σχεδόν 150 εκατομμύρια δολάρια για την όλη επιχείρηση μέχρι στιγμής, μεγάλο μέρος των οποίων συγκεντρώθηκε από δωρεές .

O Ηowden είναι πεπεισμένος ότι έχει καταργήσει τη μεσιτεία της δωρεάς. Ο Ashin Steiner, διαχειριστής του αναπτυξιακού προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών, το οποίο είναι πίσω από την αποστολή, δήλωσε ότι η επιχείρηση διάσωσης είναι μία από τις πιο πολύπλοκες που είχαμε ποτέ να οργανώσουμε……έχουμε συγκεντρώσει έναν στρατό εμπειρογνωμόνων από όλο τον κόσμο…που περιλαμβάνει και έκτακτα μέτρα σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.

Η δουλειά του Howden ήταν να πείσει τους ασφαλιστές να ασφαλίσουν το πολύπλοκο έργο.

Η εταιρεία συνεργάστηκε με ναυπηγούς , ειδικούς σε θέματα διάσωσης και μηχανικούς, πολλοί από τους οποίους χρησιμοποίησαν δύτες βαθέων υδάτων για να φωτογραφήσουν το σκουριασμένο σκάφος, για να αξιολογήσουν τους κινδύνους. H ασφαλιστική εταιρεία θα δεσμευτεί μόνο αν είναι σίγουρη ότι οι κίνδυνοι είχαν εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.

Συνολικά 100 ασφαλιστές συμμετείχαν στην αξιολόγηση των κινδύνων, ενώ 13 από αυτούς συμφώνησαν να καλύψουν ορισμένες πτυχές της αποστολής. Η τεχνική του διαχωρισμού επέτρεψε στους ασφαλιστές να επιλέξουν να καλύψουν εννέα διαφορετικούς κινδύνους που αποτελούσαν το συμβόλαιο, το οποίο περιελάμβανε ζημιές στο φορτίο, το πλοίο και τις πολεμικές ζημιές. Ο Howden δήλωσε ότι κεντρικό σημείο κάθε ασφαλιστικού σχεδίου ήταν η ισχυρή αγορά του Λονδίνου, η οποία περιλαμβάνει εκατοντάδες ασφαλιστικά συνδικάτα. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα ρίσκο πως ήμασταν αναντικατάστατοι, χωρίς τη δύναμη της αγορας του Λονδίνου, είπε.

Ο John Neal, chief executive της Lloyd’s του Λονδίνου, όπου ο Howdens κανόνισαν την κάλυψη, δήλωσε ότι η αγορά είχε μάθει πολλά σχετικά με τα μέτρα της άρσης κινδύνου της ναυτιλίας από την εμπειρία της μεταφοράς σιτηρών από την Μαύρη Θάλασσα στον ουκρανικό πόλεμο. «Είναι ενθαρρυντικό να βλέπεις τη γνώση και την εξειδίκευση που έχει στην αγορά η Lloyd’s να χρησιμοποιείται για να προστατεύσει ότι είναι πιο σημαντικό – σε αυτή την περίπτωση το φυσικό μας περιβάλλον και τις οικονομικές δραστηριότητες, στα οποία ο κόσμος μας βασίζεται», είπε.

Η Fidelis MGU καλύπτει περίπου το 20% της αποστολής. Θεωρείται ότι συνεργάζεται στο πρότζεκτ με την AXA XL. O Richard Brindle, πρόεδρος της Fidelis MGU, είπε ότι η αδράνεια θα οδηγούσε σε «Αρμαγεδδών».

«Φυσικά υπάρχουν κίνδυνοι αλλά πιστεύουμε ότι είναι καλά διαχειριζόμενοι κίνδυνοι», δήλωσε. «Θεός φυλάξοι αν χωρίσει. Η καταστροφή θα γίνει σε κοινότητες που είναι εντελώς ανασφάλιστες και θα προκαλέσει ολική καταστροφή στις ζωές τους».

ΠΗΓΗ: THE TIMES