Μία ανάσα από το φράγμα των 5.000 πλοίων ο Ελληνόκτητος στόλος

 
Το φράγμα των 5.000 πλοίων ετοιμάζεται να σπάσει η ελληνική ναυτιλία και μάλιστα εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
 
Ο στόλος όχι μόνο αυξάνεται σε αριθμό πλοίων αλλά και σε χωρητικότητα, ενώ ταυτόχρονα εκσυγχρονίζεται αφού κάθε χρόνο μειώνεται ο μέσος όρος ηλικίας. Η κυριαρχία της Ελλάδας στον σημαντικότερο βιομηχανικό κλάδο όχι μόνο παραμένει αδιαμφισβήτητη αλλά ενισχύεται συνεχώς. Πιο συγκεκριμένα μέσα στο 2015 η δύναμη του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε κατά 202 πλοία και από τα 4.707 έφτασε τα 4.909.
 
Παράλληλα, μεγάλωσε και η χωρητικότητά του κατά 24,6 εκατομμύρια τόνους, ποσοστό αύξησης 7,2%, αγγίζοντας τους 328,2 εκατομμύρια τόνους.
Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Petrofin Research. Ο μέσος όρος ηλικίας μειώθηκε στα 12,7 έτη, έναντι 13,26 το 2014, 14,05 το 2013 και 14,7 το 2012. Ο στόλος με φορτηγά πλοία άνω των 20.000 τόνων αυξήθηκε εντυπωσιακά κατά 163 κομμάτια, με μέσο όρο ηλικίας τα 8,6 έτη, ενώ η χωρητικότητά του αυξήθηκε κατά 19,5 εκατομμύρια τόνους. Έχασε όμως έξι εταιρείες που διαχειρίζονταν μεγάλους στόλους.
 
Ελαφρώς αυξήθηκε, κατά 220.751 τόνους, η χωρητικότητα του στόλου με δεξαμενόπλοια άνω των 20.000 τόνων. Η δύναμή του ενισχύθηκε, επίσης, κατά ένα πλοίο, μειώθηκε ο μέσος όρος ηλικίας, γεγονός που καταδεικνύει την ανανέωση που γίνεται ενώ έκλεισε και μία εταιρεία.
Ο στόλος με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 20.000 τόνων παραμένει σύγχρονος, αν και στον συγκεκριμένο τομέα η ανανέωση έχει χαμηλή δυναμική. Η συνολική χωρητικότητά του αυξήθηκε εντυπωσιακά κατά 2,9 εκατομμύρια τόνους, ενώ οι εταιρείες που διαχειρίζονται αυτού του τύπου και χωρητικότητας πλοία αυξήθηκαν κατά τέσσερις.
 
Τα πλοία LPG -υγροποιημένο αέριο πετρελαίου- άνω των 20.000 τόνων αυξήθηκαν κατά τρία και η χωρητικότητά τους κατά 128.813 τόνους, ενώ μεγάλωσε ο μέσος όρος ηλικίας φτάνοντας τα 13,7 έτη. Ο στόλος με τα μεγάλα LNG, πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, δυνάμωσε εντυπωσιακά, αφού προστέθηκαν στις τάξεις του 24 πλοία.
Τα ελληνικών συμφερόντων πλοία που βρίσκονται στο ελληνικό νηολόγιο είναι 839, χωρητικότητας 80,4 εκατομμυρίων τόνων και καλύπτουν ποσοστό 20,6% επί συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου.
 
Aκολουθούν, σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyd’s Register-Fairplay και του Committee, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, η Λιβερία με 739 πλοία 54 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 18%, τα Νησιά Μάρσαλ με 697 πλοία χωρητικότητας 54,8 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 17%, η Μάλτα με 606 πλοία χωρητικότητας 48,5 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 15%, ο Παναμάς με 398, χωρητικότητας 25,2 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 10%, η Κύπρος με 253 των 17,6 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 6% και οι Μπαχάμες με 243 πλοία 17,5 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 6%.
 
Σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων οι Ελληνες αύξησαν τη δύναμή τους, με πρώτα τα πλοία μεταφοράς σιδηρομεταλλευμάτων, με επιπλέον 104 κομμάτια και 148 υπό ναυπήγηση, και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία αυξήθηκαν κατά 77, ενώ 80 είναι υπό ναυπήγηση.
Ακολουθούν τα μεταφοράς υγραερίου (LNG) που αυξήθηκαν κατά 13, ενώ 68 είναι τα υπό ναυπήγηση. Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 8, την ώρα που 39 βρίσκονται στις γιάρδες. Τα χημικά και μεταφοράς πετρελαϊκών παραγώγων μειώθηκαν κατά 28, με 34 να είναι υπό ναυπήγηση
 
Τα εμπορικά (cargo) μειώθηκαν κατά 9, αλλά αυξήθηκε η χωρητικότητά τους κατά 266.650 τόνους. Επίσης μειώθηκε κατά έξι πλοία ο στόλος των επιβατηγών.{jcomments on}