Μία μεγάλη ναυτιλιακή συμφωνία με παγκόσμια αντίκτυπο αλλά με καθαρά ελληνική σφραγίδα υπεγράφη χθες το μεσημέρι μεταξύ της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers του Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου και της ελληνικής εταιρεία επεξεργασίας έρματος, Erma First.
Πιο συγκεκριμένα, ο Όμιλος Χατζηιωάννου θα εξοπλίσει με τα συστήματα της Erma First τον στόλο του δείχνοντας έμπρακτα την εμπιστοσύνη του στους έλληνες κατασκευαστές. Είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που μία εταιρεία εξοπλίζει ολόκληρο στόλο ενός και μόνο ομίλου.
Πρόκειται για 45 πλοία συνολικά. Από αυτά 34 ανήκουν στην εισηγμένη Safe Bulkers, επτά στην εταιρεία Alassia που ανήκει στον Νικόλαο Β.Χατζηιωάννου και τέσσερα που ανήκουν σε ιδιωτική εταιρεία του Ομίλου με βάση τα ην Κύπρο. Η εισηγμένη εξοπλίζει όλον το στόλο τα ης πλην τεσσάρων νεότευκτων που είχαν βάλει τον εξοπλισμό κατά τη ναυπήγησή τους σε ιαπωνική γιάρδα.
Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου μιλώντας στα γραφεία της Safe Bulker στη Βούλα όπου υπεγράφη η συμφωνία, το αξιοσημείωτο της όλης συμφωνίας είναι ότι συνεργάζονται οι Έλληνες μεταξύ τους σε έναν κλάδο που κυριαρχούν, τη ναυτιλία.
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου με τον δ/ντα σύμβουλο της Erma First, Κωνσταντίνο Σταμπεδάκη και την Ελένη Πολυχρονοπούλου, Διευθύντρια Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της εταιρείας
Ένας από τους βασικότερος λόγος για τον οποίο επιλέχθηκε η Erma First, όπως τόνισε ο Π.Χατζηιωάννου ήταν το γεγονός ότι η εταιρεία της οικογένειας Πολυχρονόπουλου ήταν η πρώτη παγκοσμίως που έλαβε την πιστοποίηση για το σύστημα επεξεργασίας έρματος από έλαβε πρόσφατα την αναγνώριση από την αμερικανική Ακτοφυλακή. «Είχαμε προσφορές και από ξένων συμφερόντων εταιρείες όμως επιλέξαμε την ελληνική, λόγω της τεχνογνωσίας αλλά με την προϋπόθεση ότι θα έπαιρνε την έγκριση από την αμερικανική ακτοφυλακή. Κάτι που συνέβη και το οποίο μας δικαίωσε για την επιλογή μας. Η ελληνική εταιρεία πήρε έγκριση από την USCG πολύ νωρίτερα από ό,τι άλλοι κολοσσοί του κλάδου».
Πρωτοπόρος η Safe Bulkers
Η Safe Bulkers πρωτοπορεί αφού είναι από τις πρώτες αν όχι η πρώτη εισηγμένη εταιρεία που κλείνει συμφωνία για να εξοπλίσει με τα συστήματα αυτά τον στόλο της νωρίτερα από τις καταληκτικές ημερομηνίες που έχουν βάλει τόσο ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) όσο και η αμερικανή Ακτοφυλακή. Ο ΙΜΟ για την υποχρεωτική επεξεργασία του έρματος, της λεγόμενης σαβούρας του πλοίου που θα γίνεται για οικολογικούς και περιβαλλοντικούς λόγους έχει δώσει παράταση μέχρι το 2020 ενώ οι αμερικάνοι έως το 2019 και δεν θα υπάρξει τουλάχιστον από αυτούς άλλη.
Αν και υπάρχει χρόνος ο Πόλυς Β.Χατζηιωάννου προχώρησε σε αυτή τη συμφωνία νωρίτερα ώστε να κερδίσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από τις άλλες ναυτιλιακές αφού οι ναυλωτές προτιμούν πλοία που είναι συμβατά με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Επίσης θα συνεχίσει απρόσκοπτα η εταιρεία το εμπόριο με τις ΗΠΑ. Επιπλέον, υπάρχει χρόνος να γίνει σωστά η τοποθέτηση των συστημάτων από τα εκάστοτε ναυπηγεία όπου θα πηγαίνουν τα πλοία του στόλου για τον δεξαμενισμό τους αρχής γενομένης από το 2018. Την εγκατάσταση την κάνουν τα ναυπηγεία και όχι η εταιρεία. Τα πληρώματα θα έχουν το χρόνο να εκπαιδευτούν καλύτερα και χωρίς πίεση στην λειτουργία του συστήματος.
Τέλος, όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της Safe Bulkers Λουκάς Μπαρμπαρής η συμφωνία για εγκατάσταση του συστήματος σε ολόκληρο τον στόλο δημιούργησε οικονομία κλίμακος και το κόστος θα είναι μικρότερο. Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα της συνεργασίας, είναι σε βάθος τριετίας.
Το συνολικό κόστος δεν ανακοινώθηκε αφού υπάρχουν ρήτρες εμπιστευτικότητας ενώ θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις διαδικασίες στις δεξαμενές που θα ανέβουν τα πλοία σε ναυπηγεία της Άπω Ανατολής.
Σύμφωνα με την Ελένη Πολυχρονοπούλου, Διευθύντρια Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ERMA FIRST η συμφωνία με τον όμιλο Χατζηιωάννου είναι σαν να τους απονέμεται ένα μετάλλιο: «Η ελληνική ναυτιλία είναι ολυμπιονίκης. Θέλουμε να γίνουμε ολυμπιονίκες και σε αυτόν τον τομέα» τόνισε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ERMA FIRST Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης στάθηκε στην διαδικασία έγκρισης του συστήματος από τον αμερικανική Ακτοφυλακή την οποία χαρακτήρισε πολύ αυστηρή: «Εάν το όριο είναι το 100 και εσύ έχεις πετύχει το 99,9% οι αμερικανικές αρχές δεν σου δίνουν την έγκριση. Για αυτό είναι μεγάλη επιτυχία για την εταιρεία μας η πιστοποίηση αυτή.»
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Safe Bulkers στο αμερικανικό χρηματιστήριο (NYSE) η Erma First είναι ο πρώτος κατασκευαστής και προμηθευτής, Συστήματος Διαχείρισης Θαλασσίου Έρματος (BWTS) ηλεκτρόλυσης πλήρους ροής, ο οποίος έλαβε το πιστοποιητικό έγκρισης τύπου από την Αμερικάνικη Ακτοφυλακή (USCG).