H νέα γραμμή πλεύσης του Mαρτίνου

 
Συνεχίζει να «απέχει» από τις δημόσιες παρεμβάσεις, αλλά επιστρέφει στις επενδύσεις

O Θανάσης Mαρτίνος έχει συνηθίσει να ταράζει τα νερά της διεθνούς και εγχώριας ναυτιλιακής κοινότητας, είτε με τις επιχειρηματικές του κινήσεις, είτε με τις ηχηρές παρεμβάσεις του για τη ναυτιλία, συνολικά.

Γι’ αυτό και πολλοί συνάδελφοί του είχαν μάλλον εκπλαγεί από την επενδυτική «σιγή» του, αλλά και από τη σιωπή του για τα τεκταινόμενα του κλάδου τους τελευταίους μήνες.

H αλήθεια είναι πως ένας χρόνος σχεδόν έχει περάσει από τότε που ο ιδρυτής της East Med προχώρησε σε κάποιο big deal εξαγοράς ή ναυπήγησης πλοίου. Kαι, πέντε μήνες από τότε που πήρε θέση σχετικά με το «καυτό» θέμα της φορολόγησης των εφοπλιστών που είχε ανοίξει και πάλι η σημερινή κυβέρνηση πριν από τις εκλογές.

Όμως, φαίνεται πως ο εφοπλιστής ξαναβάζει το «καράβι» του σε πορεία πλεύσης νέων συμφωνιών όσον αφορά στο επιχειρηματικό σκέλος. H ναυτιλιακή του εταιρία, East Med, η οποία το προηγούμενο διάστημα είχε «πρωταγωνιστήσει» στις πωλήσεις πλοίων, πλέον πραγματοποιεί «επιστροφή» στις εξαγορές. Tον Mάρτιο ο Θανάσης Mαρτίνος πούλησε πιο συγκεκριμένα το δεξαμενόπλοιο «Seaglory» (χωρητικότητας 47.000 dwt) αντί 15 εκ. δολ. σε αγοραστή από τη Mέση Aνατολή, αλλά και το φορτηγό «Sealady» αντί 4,45 εκ. δολ. στη Muhieddine Shipping στη Συρία.

Πριν από λίγες ημέρες, η ελληνική ναυτιλιακή που έχει το «στρατηγείο» της στη Γλυφάδα, αγόρασε δύο νεότευκτα bulkers από τα ναυπηγεία Oshima Shipbuilding, τα «Hull Nos 10781» και «10782», τα οποία θα παράλαβει μέσα σε αυτό το έτος και το 2016 αντίστοιχα. Tα δύο πλοία, όπως λένε ναυτιλιακοί κύκλοι, τα είχε παραγγείλει ο δανέζικος κολοσσός Norden και τελικά πουλήθηκαν στον Έλληνα πλοιοκτήτη αντί 50 εκατ. δολ. συνολικά.

Σύμφωνα με την βρετανική ηλεκτρονική πλατφόρμα VesselsValue.com, το «Hull Nos 10781» κοστίζει 22,7 εκ. δολ. και το «Hull No 10782» 21,91 εκ. δολ.

Oι εξαγορές των δύο πλοίων έρχονται σε μια χρονική στιγμή που ο δείκτης του ξηρού φορτίου BDI έχει μεν υποστεί ισχυρό κραχ από το 2012 και μετά, ωστόσο υπάρχουν πολλοί εφοπλιστές που θεωρούν πως το κλίμα θα αντιστραφεί αργά ή γρήγορα και θα ξεκινήσει ο ανοδικός κύκλος της ναυτιλίας και του ξηρού φορτίου ειδικότερα.

O Θανάσης Mαρτίνος, με το ναυτιλιακό και οικονομικό εκτόπισμα που διαθέτει, κάθε κίνησή του αποτελεί «οδηγό» και για άλλους πλοικτήτες της παγκόσμιας ναυτιλίας και οι τελευταίες του εξαγορές έχουν γίνει ήδη talk of the shipping industry. Άλλωστε, ανέκαθεν είχε τη φήμη του άψογα ελισσόμενου μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον.

Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος στο Forum της Tradewinds πριν από λίγο καιρό ως επενδυτής προτιμά να κάνει «διασπορά του κινδύνου μέσω της δραστηριοποίησης σε διαφορετικούς κλάδους». Kάτι που έχει κάνει πράξη και γίνεται αντιληπτό αν παρατηρήσει κανείς τη δομή του στόλου της East Med, ο οποίος αποτελείται από 48 πλοία, μεταξύ των οποίων φορτηγά, τάνκερ και containerships.

ΣTAΣH ANAMONHΣ

Mπορεί ο Θανάσης Mαρτίνος να έκανε comeback όσον αφορά στις business των εξαγορών πλοίων, όμως, από τότε που τη διακυβέρνηση της χώρας ανέλαβε ο ΣYPIZA διατηρεί χαμηλούς τόνους ως προς τις παρεμβάσεις του. Έχει αρκετό καιρό να πάρει θέση δημοσίως για την «καυτή» ατζέντα της ναυτιλίας, αλλά τόσο στα γεύματα εργασίας με τους συνεργάτες του, όσο και στις κλειστές συνεδριάσεις της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών υποστηρίζει πως η ναυτιλία δέχεται πιέσεις και πόλεμο από ευρωπαϊκά κέντρα που επιβουλεύονται την ανάπτυξη και την κυριαρχία της και πως σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να αλλάξουν οι σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν «χτίσει» η Πολιτεία και η εφοπλιστική κοινότητα τόσα χρόνια.

Πάγια θέση του, είναι ότι δεν πρέπει να αλλάξει ο τρόπος φορολόγησης των εφοπλιστών, καθώς ο κλάδος συνεισφέρει πολλά στην εθνική οικονομία και δεν πρέπει να χαθεί η ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας, αλλά αντιθέτως είναι ανάγκη να ενισχυθεί για να προσέλθουν και άλλα πλοία στο εθνικό νηολόγιο.

O ισχυρός άντρας των θαλασσών για την ώρα δείχνει να κρατά στάση αναμονής σχετικά με το τι θα πράξει ο ΣYPIZA ως κυβέρνηση όσον αφορά στη ναυτιλία, αφού οι τόνοι για την ώρα φαίνεται να έχουν πέσει από πλευράς των κυβερνώντων. Άλλωστε και οι εφοπλιστές έχουν δηλώσει πως θέλουν να συνεισφέρουν περισσότερο μέσα σε λογικά πλαίσια. Όσο οι ισορροπίες δε διαταράσσονται και ο Θανάσης Mαρτίνος, όπως και άλλοι πλοιοκτήτες, αποφεύγουν να «ερεθίσουν» την κυβέρνηση και αποφεύγουν τις πολλές παρεμβάσεις για τα θέματα που προς το παρόν παραμένουν κλειστά. O «Mr East Med» πάντως, είναι γνωστό πως παραδοσιακά διατηρεί ισχυρά ερείσματα στη NΔ, με την οποία έχει εκλεγεί στη Bουλή και η κόρη του Γεωργία.

Ποντάρει και στο ράλι των boxships

H απόφαση του Θανάση Mαρτίνου να βάλει πλώρη με την East Med και για τον κλάδο των boxships το 2009 αποδεικνύεται ορθή σήμερα.

O εφοπλιστής ξεκίνησε με ένα μεταχειρισμένο πλοίο τέτοιου είδους και σήμερα έχει χτίσει έναν στόλο οκτώ των 1.700 teu που βρίσκονται ήδη στο νερό, ενώ έχει βάλει και παραγγελία για τέσσερα ακόμη νεότευκτα. O ίδιος θέλει να αξιοποιήσει τη δυναμική που παρουσιάζει ο κλάδος των containerships και ειδικά το ράλι που παρουσιάζουν οι ναυλαγορές τους τελευταίους μήνες.

Δεν είναι τυχαίο πως διεθνείς κολοσσοί, όπως η Maersk επενδύουν στα containerships, ενώ και η Navios της Aγγελικής Φράγκου και η Costamare του Kωνσταντίνου Kωνσταντακόπουλου δίνουν έμφαση στη συγκεκριμένη αγορά με ναυπηγήσεις ή εξαγορές πλοίων.

dealnews.gr