Όταν ένας Τεξανός δισεκατομμυριούχος αποφασίζει να επενδύσει, για πρώτη φορά στη ναυτιλία και επιλέγει μία ελληνικών συμφερόντων εισηγμένη εταιρεία δεν το κάνει γιατί έχει το…κληρονομικό χάρισμα! Την περασμένη χρονιά τα νερά της ναυτιλιακής βιομηχανίας τάραξε η είδηση για την είσοδο του 49χρονου δισεκατομμυριούχου «κομπιουτερά» Michael Dell,
του τεχνολογικού κολοσσού που φέρει το όνομά του, της Dell, στη StealthGas η οποία είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα των πλοίων LPG (Liquified Petroluem Gas – υγροποιημένο αέριο πετρελαίου). Απέκτησε το 9,9% του μετοχικού κεφαλαίου της.
Τα νήματα της εταιρείας κινεί ο Χιώτης, την καταγωγή, πλοιοκτήτης, δεύτερης γενιάς, Χάρης Ν.Βαφειάς, ο οποίος ελέγχει ολόκληρο τον ναυτιλιακό όμιλο της οικογένειας με ένα στόλο από 85 πλοία διαφόρων τύπων.
Οι απαιτητικοί αμερικάνοι επενδυτές τον έχουν στο… μικροσκόπιό τους εδώ και χρόνια. Από την εποχή που σε ηλικία 26 ετών οδήγησε την Stealthgas στο χρηματιστήριο του Nasdaq και έγινε ο νεότερος…ever διευθύνων σύμβουλος σε εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία σε οποιοδήποτε χρηματιστήριο.
Η κίνηση του Michael Dell ήταν μία ακόμη «πιστοποίηση» για τον νεαρό πλοιοκτήτη ο οποίος βρίσκεται σε συνεχή επενδυτική κινητικότητα προκειμένου να διατηρήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον σκληρό και ανταγωνιστικό κόσμο της ναυτιλίας. Ο Αμερικάνος επενδυτής ακόμη και αυτή την χρονική περίοδο που υπάρχει ανησυχία στα χρηματιστήρια, συνεχίζει να στηρίζει την εταιρεία, διατηρώντας το ποσοστό του και δείχνοντας ότι την πιστεύει.
Σε χρονιές που η ναυτιλία περνούσε και περνάει από «τα χίλια κύματα» της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης Χάρης Βαφειάς αποφάσισε να προχωρήσει σε ένα τεράστιο ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 1,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή συνολικά 45 πλοίων μέσα σε οκτώ χρόνια. Το ναυπηγικό πρόγραμμα του Ομίλου Βαφειά έχει δύο φάσεις.
Η πρώτη ξεκίνησε το 2007 και ολοκληρώθηκε το 2009. Ο Όμιλος παρέλαβε μέσα σε δύο χρόνια συνολικά 23 πλοία, αξίας 1,4 δισ. δολαρίων. Από αυτά τα 21 είναι δεξαμενόπλοια, μεταφοράς αργού πετρελαίου (τα 11 και τα άλλα 10 καθαρών πετρελαϊκών προϊόντων) και παρελήφθησαν για λογαριασμό της Stealth Maritime και δύο capesize φορτηγά για την Βrave. Είναι οι δύο ιδιωτικές-μη εισηγμένες εταιρείες του Ομίλου.
Η δεύτερη φάση του ναυπηγικού προγράμματος βρίσκεται σε εξέλιξη και περιλαμβάνει τη ναυπήγηση 22 πλοίων συνολικής αξίας μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων. Πρόκειται για 17 υγραεριοφόρα για λογαριασμό της εισηγμένης StealthGas και πέντε φορτηγά για την Brave.
Πρόσφατα ο Όμιλος ολοκλήρωσε την παραλαβή 10 νεότευκτων-eco (οικολογικών) πλοίων. Πρόκειται για εννέα υγραεριοφόρα και ένα φορτηγό. Δυο από τα πλοία μεταφοράς αερίου είναι ice class-παγοθραυστικά κατάλληλα για το βόρειο πέρασμα.
Υπό ναυπήγηση έχει ακόμη 12 πλοία σε γιάρδες της Νοτίου Κορέας και επτά της Ιαπωνίας. Από αυτά τα οκτώ είναι υγραεριοφόρα για θα ενισχύσουν τον στόλο της StealthGas και τέσσερα φορτηγά για την Brave. Αναμένεται να παραδοθούν μέσα στους επόμενους 24 μήνες.
Ανά εταιρεία του Ομίλου, η StealthGas έχει 60 πλοία με τοα υπό ναυπήγηση η Brave πέντε φορτηγά και η Stealth Maritime 20 δεξαμενόπλοια.
Υπάρχουν στο στόλο έξι συνολικά ice class δεξαμενόπλοια εκ των οποίων τα τέσσερα είναι 22.000 κυβικών μέτρων.
Στον όμιλο είναι ναυτολογημένοι περίπου 1.100 ναυτικοί.
Η ναυλαγορά
Με το πετρέλαιο να είναι φθηνό, σε χαμηλό εξαετίας, η αγορά του αερίου πλήττεται αφού υπάρχει μικρότερη ζήτηση. Όμως μέσα σε αυτόν τον σκληρό ανταγωνισμό η StealthGas αντέχει αφού έχει μικρό δανεισμό κάτω του 30%, χαμηλό λειτουργικό κόστος και μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα με μεγάλες εταιρείες ενέργειας. Τα περιουσιακά της στοιχεία ανέρχονται στο 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
«Ο χαμηλός δανεισμός της StealthGas έχει ως αποτέλεσμα να μην πιέζεται από τις τράπεζες αφού εξυπηρετούνται τα δάνεια» επισημαίνει στο «b.s.» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Χάρης Βαφειάς: «Κάνοντας μία πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον πιστεύω ότι το πετρέλαιο δεν θα παραμείνει στα 40 δολάρια αλλά θα ανέβει. Άρα μεσοπρόθεσμα η αγορά του υγραερίου (LPG) και του φυσικού αερίου (LNG) και μαζί και τα ναύλα. Για τον λόγο αυτό και άλλοι πλοιοκτήτες, όπως ο Πήτερ Λιβανός και ο Γιώργος Προκοπίου προχωρούν σε ναυπηγήσεις πλοίων.»
Για την αγορά των δεξαμενόπλοιων ο Χάρης Βαφειάς επισημαίνει: « Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων πάει πάρα πολύ καλά. Είναι η καλύτερη χρονιά τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Για το 2016 θα εξαρτηθεί από την τιμή του πετρελαίου αλλά και από τα πόσα νεότευκτα που θα πέσουν στο νερό.»
Για την ναυλαγορά ξηρού φορτίου τονίζει: «Τα φορτηγά πλοία είναι σε άσχημη κατάσταση. Η ναυλαγορά είναι πολύ χαμηλά. Η πρόβλεψη για το 2016 είναι ότι αν ακυρωθούν παραγγελίες για ναυπηγήσεις και πάνε πολλά πλοία για παλιοσίδερα τότε η ναυλαγορά θα πάρει ανάσες. Πολλά όμως θα εξαρτηθούν από αν θα δυναμώσει η οικονομία της Κίνας οπότε θα ανέβει και ο δείκτης της ναυλαγοράς».
Όσο αφορά τα μελλοντικά του σχέδια του στη ναυτιλία ο Χάρης Βαφειάς δηλώνει:
«Σε αυτούς τους δύσκολους οικονομικά καιρούς, παγκοσμίως, είμαι συντηρητικός. Περιμένουμε να παραλάβουμε όλα τα πλοία, να τα λειτουργήσουμε και να δούμε τι θα αποφέρουν. Δεν θα προχωρήσουμε άμεσα σε άλλες παραγγελίες. Δεν θέλουμε να έχουμε πολλά δάνεια.»
Πηγή: Newmoney.gr{jcomments on}