Ανησυχία για επικείμενο καθοδικό γύρισμα των ναυλαγορών υγρού φορτίου και κυρίως των τιμών των δεξαμενόπλοιων δημιουργούν σε κύκλους της αγοράς τα πωλητήρια που φέρονται να μπήκαν σε ορισμένα πλοία της Thenamaris, συμφερόντων του ομίλου Μαρτίνου (Ντ. Μαρτίνος) αλλά και σε πακέτο μετοχών της Euronav συμφερόντων του Π. Γ. Λιβανού. Όπως και οι ανάλογες κινήσεις από άλλους ξένους ομίλους.
Τα εκτόπισμα όμως των δυο Ελλήνων πλοιοκτητών και το επιτυχημένο ιστορικό αγοραπωλησιών τους είναι τέτοιο που οι κινήσεις τους συχνά λειτουργούν ως σηματωρός του κλάδου για ευρύτερες μεταστροφές του επιχειρηματικού κύκλου της ποντοπόρου.
Έτσι μετά από τρία και πλέον έτη ιδιαίτερης ισχύος της ναυλαγοράς του υγρού φορτίου, η οποία έχει συνοδευτεί από σημαντικότατη ανατίμηση της αξίας των δεξαμενόπλοιων, δημιουργείται προβληματισμός κατά πόσο αυτός ο ενάρετος κύκλος βρίσκεται προ αναστροφής.
Το εάν επιχειρησιακοί ή άλλοι λόγοι που δεν συνδέονται με την ευρύτερη αγορά οδήγησαν σε αυτές τις κινήσεις τους δυο μεγάλους Έλληνες εφοπλιστές μένει να φανεί.
Άλλωστε των πωλήσεων αυτών έχουν προηγηθεί αγορές και παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις το ύψος των οποίων προσμετράται σε δισεκατομμύρια δολάρια. Γεγονός παραμένει πάντως πως επιλέγουν την συγκεκριμένη χρονική στιγμή να πουλήσουν.
Και επειδή στη ναυτιλία οι μεγαλύτερες υπεραξίες είναι καρπός του asset play, της δυνατότητας δηλαδή να αγοράζει κανείς πλοία φθηνά και να τα πουλά ακριβά, οι πωλήσεις στην τρέχουσα περίοδο λειτουργούν ως καμπανάκι.
Αλλά Λιβανός και Μαρτίνος δεν είναι οι μόνοι που προχωρούν σε πωλήσεις: Σε αποεπένδυση από συμμετοχές σε δεξαμενόπλοια προχωρούν τις τελευταίες λίγες εβδομάδες και μεγάλα private equities όπως η Apollo Management που εκποίησε μετοχές της στην Teekay Tankers, το Oaktree Capital που ελέγχει την Torm η οποία προχώρησε στην πώληση δυο δεξαμενοπλοίων της αλλά και η Greenbriar Equity Holdings που πούλησε τις μετοχές της στην Ardmore Shipping
O αριθμός των πωλήσεων πλοίων και συμμετοχών αποκτά έτσι κρίσιμη μάζα, Η Thenamaris φέρεται από ναυλομεσιτικούς κύκλους να συζητά την πώληση των δεξαμενοπλοίων της Searambler (39,600-dwt του 2001) και Sealoyalty (106,500-dwt του 2005). Είναι σύμφωνα με πληροφορίες οι πρώτες πωλήσεις που ενδέχεται να ολοκληρώσει μετά το Μάιο του 2011.
Ο Παναγιώτης Γ. Λιβανός φέρεται να έχει περιορίσει δραστικά την συμμετοχή του στην εισηγμένη στο Euronext ναυτιλιακή διαχείρισης δεξαμενόπλοιων με δυο συναλλαγές. Η πρώτη μέσω παραγώγων στην Goldman Sachs και η δεύτερη μέσω βιβλίου προσφορών την προηγούμενη εβδομάδα.
Ο συγκεκριμένος εφοπλιστής διαθέτει βέβαια και πολλά ακόμα εισηγμένα και μη ναυτιλιακά εταιρικά οχήματα όπως η GasLog αλλά και η Ceres.Και η άντληση μετρητών από την συμμετοχή του στην Euronav που έλεγχε από κοινού με την οικογένεια Saverys εκτιμάται ότι θα χρηματοδοτήσει την ανάπτυξή τους.
Όμως η πώληση του μεριδίου του στην Euronav είχε τέτοια επιρροή στην αγορά που προκάλεσε μεγάλες πιέσεις σε όλες τις εισηγμένες του κλάδου.
Ανάλογη κίνηση πραγματοποίησε η Greenbriar Equity Holdings που πούλησε την συμμετοχή της στην Ardmore Shipping και μάλιστα με discount 10%.
Και ίσως τελικά αποδειχτεί πως όλοι οι παραπάνω επιχειρηματίες και επενδυτές ορθώς εκποιούν σε αυτή τη φάση που ενδέχεται να είναι το υψηλό του τρέχοντος κύκλου για τις τιμές αυτών των πλοίων.
Μια ματιά στα στατιστικά του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons (Shipping Intelligence Weekly, Issue No 1195) αποκαλύπτει πως ήδη οι τιμές των δεξαμενοπλοίων στα ναυπηγεία το τελευταίο τρίμηνο έχουν αρχίσει να υποχωρούν μετά από μια μακρά περίοδο ανόδου.
Πτωτικό γύρισμα των τιμών δεν διαφαίνεται πάντως ακόμα στα στοιχεία από τις αγοραπωλησίες στα μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια.
capital.gr{jcomments on}