Στις 24 Μαρτίου 1989, το δεξαμενόπλοιο Exxon Valdez προσαράζει στον ύφαλο Bligh στον πορθμό Prince William. Στο πλοίο προκαλείται ρήγμα και σχεδόν 11 εκατομμύρια γαλόνια αργού πετρελαίου χύνονται στα καταγάλανα νερά της Αλάσκας. Η οικολογική καταστροφή που προκληθηκε ήταν τεράστια αλλά και οι επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία δρματαικές.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η υποθαλάσσια διάσπαση του πετρελαίου είναι 1,000 φορές πιο αργή, σε σύγκριση με την επιφάνεια.
Η διαρροή πετρελαίου από το εν λόγω τάνκερ, ήταν από τις χειρότερες περιβαλλοντικές καταστροφές που έχουν καταγραφεί στην ιστορία του πλανήτη, αφού διέρρευσαν 38,000τόνοι αργού πετρελαίου στη θάλασσα. Τα συνεργεία που ανέλαβαν τον περιορισμό της πετρελαιοκυλίδας και την απορύπανση χρησιμοποίησαν πλωτά φράγματα, φίλτρα πετρελαίου αλλά και φωτιές στην επιφάνει της θάλασσας.
Τεράστια ήταν η ρύπανση που προκλήθηκε, αφού πέθαναν πολλά θαλασσοπούλια και είχε σοβαρές επιπτώσεις στην αλιεία.
Οι περισσότερες διαδικασίες καθαρισμού των υδάτων της εν λόγω περιοχής τελείωσαν το 1992.
Μια άλλη μελέτη που έγινε, αποκάλυψε ότι η μόλυνση των υδάτων υποχωρούσε με αργό ρυθμό και το πετρέλαιο εξαφανιζόταν μόνο κατά 4% κάθε χρόνο.
Σήμερα εκτιμάται ότι παραμένουν περίπου 20,000γαλόνια πετρελαίου στις ακτές. Περισσότερα από 600.000 πουλιά, εκατομμύρια ψάρια και θαλάσσια ζώα βρήκαν ακαριαίο θάνατο, ενώ το φυσικό οικοσύστημα δεν έχει ακόμη ανακάμψει.
Η πετρελαιοκηλίδα κάλυψε 1,300 μίλια ακτής και 11,000 τετραγωνικά μέτρα θάλασσας και ήταν η αιτία θανάτου τουλάχιστον 140 φαλακρών αετών, 302 φωκιών των λιμανιών (κοινή φώκια), 2800 θαλάσσιων βιδρών και 250,000 θαλασσοπουλιών μέσα σε λίγες μέρες εξαιτίας της απευθείας επαφής με το πετρέλαιο. Μακρύχρονη επίπτωση περιλαμβάνει την υποανάπτυξη του πληθυσμού του ροζ σολομού, που με την σειρά του επηρεάζει αρνητικά τις φάλαινες
[youtube id=”VaRdUHrUnBs”]
[youtube id=”_g0hP_dUHSA”]