Ένα εξαιρετικό άρθρο δημοσίευσε η Καθημερινή παρουσιάζοντας και αναλύοντας κομμάτια του διεθνούς κυκλώματος παράνομης διακίνησης μεταναστών, όπλων αλλά και ναρκωτικών. Ένα δύκτιο που απλώνεται όχι μόνο σε χώρες της μέσης Ανατολής αλλά συνδέεται και με την Ελλάδα.
Ρεπορτάζ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ
Ενα διεθνές δίκτυο λαθρεμπόρων με συνδέσμους σε Τουρκία, Λίβανο, Αίγυπτο και Ελλάδα ελέγχει τα πλοία-φαντάσματα που μεταφέρουν πρόσφυγες, όπλα και ναρκωτικά στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως προκύπτει από πολύμηνη δημοσιογραφική έρευνα της γερμανικής ερευνητικής ομάδας «CORRECTiV» με τη συμμετοχή της «Κ». Τουλάχιστον 14 τέτοια φορτηγά-πλοία, τα οποία ανήκουν σε εικονικές πλοιοκτήτριες εταιρείες, με έδρα σε φορολογικούς παραδείσους, έχουν εντοπιστεί στη Μεσόγειο από το καλοκαίρι του 2014 μέχρι σήμερα. Μάλιστα, μία από τις εταιρείες-βιτρίνες είναι καταχωρισμένη στα νησιά Μάρσαλ και εμφανίζεται να διατηρεί γραφεία στην οδό Φιλελλήνων στον Πειραιά. Φέρεται να διαχειρίζεται τέσσερα τουλάχιστον φορτηγά-πλοία, τα οποία εντοπίστηκαν να διακινούν όπλα, χασίς και μετανάστες μεταξύ Συρίας, Τουρκίας, Ελλάδας και Ιταλίας.
Την παραμονή Χριστουγέννων του 2014 ο Αρμ, εύπορος Σύρος επιχειρηματίας, η σύζυγός του, Ράνια, και τα δύο τους παιδιά μεταφέρθηκαν με λάντζες από το λιμάνι της Μερσίνας στο φορτηγό-πλοίο «Ezadeen», το οποίο βρισκόταν αγκυροβολημένο στα διεθνή ύδατα. Εγκατέλειψαν τη Συρία μετά τη σφαγή, η οποία έγινε 1,5 χιλιόμετρο από το σπίτι τους και πλήρωσαν 8.000 ευρώ σε Σύρους διακινητές για τη μεταφορά τους στην Ιταλία. Ο Αρμ είχε κλείσει καμπίνα δίπλα στη γέφυρα για την οικογένειά του. Ομως στα αμπάρια κάτω από το κατάστρωμα του παλιού πλοίου, όπου ήταν στοιβαγμένοι 450 μετανάστες, η οσμή εμετού γινόταν ολοένα και πιο έντονη καθώς το πλοίο ταξίδευε μέσα στην καταιγίδα. Ο Αρμ κοίταζε έξω από το φινιστρίνι και αναρωτιόταν εάν θα κατάφερναν να βγουν σώοι. Η μόνη του παρηγοριά ήταν ότι μαζί τους ταξίδευαν μέλη από τις οικογένειες των διακινητών που είχαν διοργανώσει το ταξίδι.
Το εσωτερικό του πλοίου «Ezadeen» όπου οι διακινητές είχαν τοποθετήσει τους μετανάστες.
Στις 4 Ιανουαρίου 2015, το «Ezadeen», ένα από τα πλοία του «αόρατου» λαθρεμπορικού στόλου της Μεσογείου, εντοπίστηκε να πλέει ακυβέρνητο κοντά στις νότιες ακτές της Ιταλίας και ρυμουλκήθηκε στην ξηρά από σκάφη της ακτοφυλακής. Ενας από τους διακινητές ήταν ο συριακής καταγωγής Ramez Bahlawan, ο οποίος κατάγεται από το νησί Αρουάντ κοντά στην Ταρτούς της Συρίας. Το ίδιο διάστημα, δύο ακόμα φορτηγά- πλοία με πρόσφυγες εντοπίστηκαν στις ακτές της νότιας Ιταλίας: Τρεις ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα του 2014, το «Merkur 1» με 600 πρόσφυγες ακινητοποιήθηκε κοντά στις ακτές τις Σικελίας, ενώ την παραμονή της Πρωτοχρονιάς το «Blue Sky M», στο οποίο επέβαιναν 800 μετανάστες, αγκυροβόλησε στο λιμάνι της Καλλίπολης, στο «τακούνι» της ιταλικής «μπότας» (σχετικό ρεπορτάζ του nautilia.gr είχε δημοσιευθεί στις 30-12-2014 και στις 31-12-2014).
Το «Blue Sky M» στην Ιταλία.
Ποιοι όμως είναι οι ιδιοκτήτες των πλοίων-φαντασμάτων; Ποια κυκλώματα βρίσκονται πίσω από τη μαζική διακίνηση μεταναστών; Υπάρχει διασύνδεση ανάμεσα στους λαθρεμπόρους όπλων, τους εμπόρους ναρκωτικών και τους διακινητές προσφύγων; Η ερευνητική ομάδα του CORRECTiV προσπάθησε να ανακαλύψει ποιος κρύβεται πίσω από τουλάχιστον 14 φορτηγά-πλοία που έχουν εντοπιστεί στη Μεσόγειο και εμφανίζονται να ανήκουν στον στόλο μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών. Τα συμπεράσματα της έρευνας δημοσιεύθηκαν τον Δεκέμβριο στον γερμανικό και ιταλικό Τύπο.
Ρεσάλτο… για εύρεση χασίς
«Τα δίκτυα των λαθρεμπόρων μετέτρεψαν τη Μεσόγειο σε λεωφόρο παράνομων αγαθών όλων των ειδών. Μεταφέρουν όπλα, ναρκωτικά και μετανάστες» δήλωσε σε Ιταλούς δημοσιογράφους της ομάδας CORRECTiV ο συνταγματάρχης Pino Colone, επικεφαλής της επιχείρησης «Mare de Fondo», ή αλλιώς «Βαθιά Θάλασσα». Στόχος της κοινής επιχείρησης των υπηρεσιών Δίωξης Ναρκωτικών Ιταλίας και Ισπανίας ήταν η εξάρθρωση κυκλωμάτων που διακινούσαν μαροκινό χασίς από τις βόρειες ακτές της Αφρικής στην Ευρώπη.
Στις 18 Απριλίου 2013, Ιταλοί «κομάντος» πραγματοποίησαν ρεσάλτο στο φορτηγό-πλοίο «Adam» νότια της Σικελίας και κατάσχεσαν 20 τόνους χασίς που ήταν κρυμμένοι στα αμπάρια του. «Από τότε που κατέρρευσε η Λιβύη οι λαθρέμποροι μετέτρεψαν τη χώρα σε αποθήκη χασίς. Εκτιμούμε ότι στη χώρα βρίσκονται αποθηκευμένοι 1.000 τόνοι χασίς» συμπλήρωσε ο Colone. Oι μονάδες της επιχείρησης «Mare de Fondo» κατάσχεσαν συνολικά 250 τόνους χασίς σε 16 φορτηγά-πλοία. Τα μισά από αυτά συνδέονται με εταιρείες που εμπλέκονται σε λαθρεμπόριο όπλων και διακίνηση μεταναστών.
Στην οδό Φιλελλήνων
Τον Ιούλιο του 2014, για παράδειγμα, η ιταλική ακτοφυλακή εντόπισε επτά τόνους χασίς στο πλοίο «Zakmar», κοντά στο νησί της Λαμπεντούζα. Ως διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου εμφανιζόταν ναυτιλιακή με επωνυμία «IMS Hellenic» και έδρα την οδό Φιλελλήνων στον Πειραιά. Στις ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων η IMS Hellenic εμφανίζεται να διαχειρίζεται τουλάχιστον τρία ακόμα πλοία: Το «Captain Samin» που εντοπίστηκε ανοικτά της Σικελίας να μεταφέρει 600 μετανάστες (Νοέμβριος 2014) και το «Haddad 1» που βρέθηκε νότια της Κρήτης να μεταφέρει 5.000 όπλα κρυμμένα σε κοντέινερ με οικιακό εξοπλισμό (Σεπτέμβριος 2015).
Η ίδια εταιρεία εμφανίζεται να έχει υπό τη διαχείρισή της και το φορτηγό-πλοίο «Prince Ahmad» που στο παρελθόν εκτελούσε δρομολόγια από το ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ προς το λιμάνι Ταρτούς της Συρίας, προπύργιο του καθεστώτος Ασαντ. Αμερικανοί ερευνητές είχαν βαφτίσει «Δίκτυο της Οδησσού» τη συνεργασία ναυτιλιακών εταιρειών από τη Ρωσία, την Ουκρανία και τη Συρία με σκοπό τη διακίνηση όπλων από αμυντικές βιομηχανίες στη Μαύρη Θάλασσα προς παραστρατιωτικές ομάδες σε Συρία, Λιβύη και Σομαλία.
Η ΙMS Hellenic έχει έδρα τα νησιά Μάρσαλ και στις ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων εμφανίζεται να διατηρεί γραφεία στην οδό Φιλελλήνων 9 στον Πειραιά. Κατά την επιτόπια έρευνα, ωστόσο, η εταιρεία δεν βρέθηκε στη δηλωθείσα διεύθυνση, ενώ το αναγραφέν σταθερό τηλέφωνό της είναι το ίδιο με εκείνο άλλης ναυτιλιακής εταιρείας που εδρεύει στο ίδιο κτίριο και φέρεται να ανήκει σε Ελληνα επιχειρηματία.
«Η εταιρεία έφυγε από εδώ πριν από εννέα μήνες» απάντησε ο ηλικιωμένος θυρωρός που βρισκόταν στην είσοδο του κτιρίου, όταν ρωτήθηκε στο πλαίσιο της έρευνας. Ταυτόχρονα, Ιταλοί δημοσιογράφοι εντόπισαν κατατεθειμένα στις λιμενικές αρχές της χώρας τους έγγραφα που εμφανίζουν ως γενικό διευθυντή της IMS Hellenic έναν Σύρο υπήκοο ονόματι Talaat Hejazi που κατάγεται από την Ταρτούς της Συρίας. Και η αλληλουχία των αποκαλύψεων συνεχίζεται: από τη δημοσιογραφική έρευνα της ομάδας CORRECTiV με τη συμμετοχή της «Κ» προέκυψε ότι ο Hejazi συνδέεται με τον Σύρο εφοπλιστή Majeb Markabi, που σε επίσημα έγγραφα του Λιμεναρχείου Ρόδου εμφανίζεται ιδιοκτήτης φορτηγού-πλοίου που τον Νοέμβριο του 2013 είχε εντοπιστεί ανοικτά της Ρόδου να μεταφέρει 30 εκατ. φυσίγγια για καλάσνικοφ και είχε προορισμό το λιμάνι Ταρτούς της Συρίας. Ο Hejazi δήλωσε ότι δεν εργάζεται πλέον για την IMS Hellenic, ενώ ο Majeb Markabi δεν θέλησε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο, όταν ρωτήθηκε τηλεφωνικά από τους ερευνητές της ομάδας CORRECTiV.
«Haddad 1» ή αλλιώς… «Αρχων»
Νέα στοιχεία αποκαλύπτει η έρευνα του ανακριτή Πειραιά, Γιώργου Ξυνόπουλου, για την υπόθεση του φορτηγού-πλοίου «Haddad 1», που εντοπίστηκε τον Σεπτέμβριο να μεταφέρει 5.000 καραμπίνες και δέκα κοντέινερ με λαθραία τσιγάρα. Τα όπλα είχαν φορτωθεί στο Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα) της Νοτιοανατολικής Τουρκίας και θα κατέληγαν σε ένοπλες ισλαμιστικές ομάδες, πιθανόν στην οργάνωση «Libya Dawn», η οποία ελέγχει το λιμάνι της Μιζουράτα. Από τη δικαστική έρευνα προκύπτει συγκεκριμένα ότι το πλοίο «Αρχων» (όπως ήταν το προηγούμενο όνομα του «Haddad 1») ανήκε σε ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Μυτιλήνη και τον Ιούνιο του 2013 κηρύχθηκε εγκαταλελειμμένο από τις λιμενικές αρχές στη Μάλαγα της Ισπανίας.
Τα όπλα που κρύβονταν στο εσωτερικό του «Haddad 1».
Δέκα μήνες αργότερα, βγήκε σε πλειστηριασμό και τον Απρίλιο του 2014 κατοχυρώθηκε στον αλλοδαπό υπήκοο Mohamad Kheir Kaddourah. Οι δύο εξωχώριες εταιρείες που αναφέρονται σε κατασχεμένα έγγραφα του πλοίου (εδρεύουν στην Ταρτούς της Συρίας και την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου) δεν φέρονται μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν λάβει άδεια εγκατάστασης γραφείου τους στην Ελλάδα, σύμφωνα με απαντητικό έγγραφο του υπουργείου Ναυτιλίας προς τον ανακριτή, κ. Ξυνόπουλο. Από την ανάκριση προκύπτει ακόμα ότι ο ιδιοκτήτης του πλοίου χρησιμοποιούσε «ελληνικό» κινητό τηλέφωνο καταχωρισμένο σε στοιχεία «Kassem Yousef».{jcomments on}