Στην κορυφαία δεκάδα των ναυτιλιακών κέντρων του κόσμου κατατάσσεται για ακόμη μία χρονιά ο Πειραιάς, αναπτύσσοντας ένα δυναμικό cluster, από ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές επιχειρήσεις, το οποίο παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές.
Ειδικότερα, ο Πειραιάς (κυρίως) αλλά και η ευρύτερη περιοχή του (από την βιομηχανική περιοχή της Ελευσίνας και του Θριασίου έως τα ναυτιλιακά γραφεία της Βουλιαγμένης, της Συγγρού, του Κέντρου και της Κηφισιάς κοκ) παρέμεινε για δεύτερο συναπτό έτος στην 8η θέση με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές μητροπόλεις, σύμφωνα με την έρευνα “2021 Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development (ISCD) Index report”. Σημειώνεται ότι το 2019 το ελληνικό ναυτιλιακό κέντρο είχε καταλάβει τη δέκατη θέση, ενώ το 2018 δεν είχε συμπεριληφθεί στο top-10.
Πρόκειται για την όγδοη έκδοση του report που συντάσσουν σε ετήσια βάση το κινεζικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua και το Baltic Exchange, μία πηγή πληροφόρησης για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.
Το συγκεκριμένο report εξετάζει την επίδοση λιμένων και ναυτιλιακών κέντρων σε παγκόσμια βάση. Ανάμεσα στα στοιχεία που μελετούν οι αναλυτές είναι τα διακινούμενα φορτία, οι υποδομές, επιχειρηματικοί παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των προσφερόμενων υπηρεσιών από δικηγόρους, χρηματοδότες, ναυλομεσίτες και το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον, η δασμολογική πολιτική και η επίδοση στα logistics.
Κορυφαίο ναυτιλιακό κέντρο του κόσμου αναδείχτηκε και φέτος η Σιγκαπούρη. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε το Λονδίνο, τρίτη η Σαγκάη, τέταρτο το Χονγκ Κονγκ, πέμπτο το Ντουμπάι, έκτο το Ρότερνταμ, έβδομο το Αμβούργο, όγδοος ο Πειραιάς, ένατη η Νέα Υόρκη/Νιου Τζέρσεϋ και δέκατο το Νινγκμπό-Ζουσάν στην Κίνα, το οποίο αντικατέστησε το Τόκιο στην πρώτη δεκάδα.
Μάλιστα, το ελληνικό ναυτιλιακό κέντρο κατατάσσεται ακόμη υψηλότερα για τις υπηρεσίες που προσφέρει σε νομικό, χρηματοδοτικό, ασφαλιστικό και ναυλομεσιτικό επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, στην εν λόγω λίστα, καταλαμβάνει την πέμπτη θέση “σκοράροντας” 71,3 πόντους, έναντι 91,4 του πρώτου Λονδίνου και 90,9 της δεύτερης Σιγκαπούρης.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, ο Πειραιάς είναι ένα ναυτιλιακό κέντρο, το οποίο χρήζει προσοχής. “Η ιστορική σημασία της Ελλάδας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία δε χρειάζεται συστάσεις. Η Ελλάδα είναι το κορυφαίο εφοπλιστικό έθνος του κόσμου, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η ειδίκευση στην πλοιοκτησία υποστηρίζεται από ένα ταχέως αναπτυσσόμενο cluster, το οποίο παράγει επενδύσεις και εργασιακές ευκαιρίες στη χώρα” επισημαίνουν.
Ο Πειραιάς είναι επίσης ένας από τους πιο άμεσα αναπτυσσόμενους λιμένες και 4ος μεγαλύτερος στην Ευρώπη το 2019 και το 2020 σε όρους συνολικής διακίνησης containers” προσθέτουν, ενώ στέκονται στα κυβερνητικά σχέδια για “ενδυνάμωση της ελληνικής σημαίας και περαιτέρω ανέλιξη των λιμανιών”, τα οποία θα βελτιώσουν τη θέση του ναυτιλιακού κέντρου τα επόμενα χρόνια.
Ιδιαίτερη μνεία κάνουν οι αναλυτές στις επενδύσεις που υλοποιεί το λιμάνι του Πειραιά σε ενίσχυση των υποδομών και ψηφιοποίηση.
“Ενδυναμώνει τον εξοπλισμό και τους χώρους εναπόθεσης containers για να ικανοποιήσει τη μελλοντική ζήτηση” σημειώνεται χαρακτηριστικά. Ως ενδεικτικές επενδύσεις αναφέρονται η προμήθεια 5 γερανογεφυρών στοιβασίας στον προβλήτα Ι, η εγκατάσταση μίας καινούριας γερανογέφυρας φορτοεκφόρτωσης πλοίων super post panamax και το έργο “επισκευή δαπέδων και σιδηροτροχιών των γερανογεφυρών στοιβασίας”. Συνολικά αυτές οι επενδύσεις θα αυξήσουν τη χωρητικότητα του προβλήτα Ι κατά 30% στα 1,3 εκατ. TEUs ετησίως.
Παράλληλα, αναδεικνύεται η επένδυση στην ψηφιοποίηση και τη βελτιστοποίηση του car terminal, η οποία “επεκτείνει τη στρατηγική σημασία του λιμένα στο διεθνές εμπόριο οχημάτων”.
Πηγή : του Γιώργου Γεωργίου
https://www.capital.gr/…/megala-limania-se-poia-thesi…