Νηολόγιο Άγιο Όρος. Την πρόταση για τη δημιουργία «δεύτερου νηολογίου», που στο παρελθόν έχουν κάνει κι άλλοι υπουργοί Ναυτιλίας χωρίς ωστόσο ποτέ να υλοποιηθεί, καθώς όπως είχαν δείξει οι έρευνες αυτή δεν ευνοούσε τους Ελληνες ναυτεργάτες, επαναφέρει ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Παρόν της Κυριακής», ο υπουργός προτείνει τη δημιουργία «Νηολογίου Αγίου Ορους» («Mount Athos International Ship Registry»), βασιζόμενος σε μελέτη που έχει γίνει και η οποία στοιχειοθετεί τη βασιμότητα και τη βιωσιμότητα της πρότασής του, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα της εφημερίδας.
Η δημιουργία του δεύτερου νηολογίου προτείνεται ως στρατηγικό αντίμετρο για να αντιμετωπιστεί η σταδιακή αποδυνάμωση της ελληνικής σημαίας.
Ο ίδιος, μιλώντας χθες στον ραδιοφωνικό σταθμό «Αλφα 9.89» και ερωτηθείς για το θέμα, μίλησε περισσότερο γενικά χωρίς να αναφερθεί σε λεπτομέρειες για τη μελέτη και την πρότασή του για το «δεύτερο νηολόγιο» και χωρίς να απαντήσει σε βασικά και κρίσιμα ερωτήματα που προκύπτουν:
«Δεν μπορεί η ελληνική πλοιοκτησία να είναι 5.000 πλοία και με ελληνική σημαία να είναι μόνο τα 750. Εγώ δεν το δέχομαι ως Ελληνας κι επειδή πιστεύω στον πατριωτισμό του εφοπλισμού θα πρέπει να ανοίξει αυτή η συζήτηση. Οταν ο Καραμανλής έδωσε αυτά που έδωσε στη ναυτιλία, τότε δούλευαν στην ελληνική ναυτιλία 140.000 άνθρωποι.
»Τα λεφτά από τη ναυτιλία δεν είναι ο φόρος αυτός καθεαυτός των πλοίων. Είναι κυρίως η εγκατάσταση εταιρειών διαχείρισης (έχουμε πολύ σημαντικό αριθμό στο λιμάνι) και είναι και η παρουσία Ελλήνων ναυτικών στα καράβια. Εκεί έχουμε έλλειμμα».
Να εξηγήσουμε ότι το «δεύτερο νηολόγιο» εμφανίζεται ως ελκυστικότερο από το εθνικό νηολόγιο για να προσελκύσει πλοία από «σημαίες ευκαιρίας», ωστόσο όταν ένα πλοίο εγγραφεί σ’ αυτό το νηολόγιο, η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να προσλάβει χαμηλόμισθους αλλοδαπούς ναυτικούς. Γεγονός που αυτόματα σημαίνει ότι χαμένοι θα είναι οι Ελληνες ναυτικοί.
Να σημειώσουμε ότι στα τέλη της δεκαετίας του 1980 οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές είχαν κάνει μια ανάλογη πρόταση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης για τη δημιουργία ενός παράλληλου κοινοτικού νηολογίου, με την ονομασία «EUROS», η οποία όμως δεν υλοποιήθηκε ποτέ, καθώς υπήρχε διαφωνία στις ποσοστώσεις σύνθεσης των πληρωμάτων.
Ενδιαφέρον έχει επίσης και το στοιχείο το οποίο από μόνο του πρέπει να προκαλεί πολλά ερωτήματα, ότι στο Νηολόγιο Άγιο Όρος εντάσσονται και τα πλοία της ακτοπλοΐας τα οποία απασχολούν και τους περισσότερους Ελληνες ναυτεργάτες. Οπότε τι θα συμβεί εάν πλοία από τον συγκεκριμένο κλάδο μεταφερθούν στο «δεύτερο νηολόγιο» και οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν τη νόμιμη δυνατότητα να προλάβουν αλλοδαπούς ναυτικούς;
Εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν δείξει ότι σε όποια χώρα εφαρμόστηκαν τα «δεύτερα νηολόγια» ανταγωνίστηκαν τα «εθνικά» κατακτώντας σταδιακά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της εγχώριας αγοράς.
efsyn.gr