Με σταθερά βήματα προωθείται στην Ελλάδα και το εξωτερικό η χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες ολοκληρώνεται και το θεσμικό πλαίσιο για το καθεστώς των πλωτών τερματικών σταθμών φυσικού αερίου. Σκοπός του νέου θεσμικού κειμένου είναι ο καθορισμός των κανονιστικών διατάξεων που θα επιτρέπουν τον ασφαλή ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο, είτε από πλοίο ανεφοδιασμού, είτε από βυτιοφόρο όχημα, είτε από εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού. Ως εγκατάσταση νοείται σταθερή, ευρισκόμενη στην ξηρά ή πλωτή, σε σταθερή παραμονή ή υπεράκτια εγκατάσταση, η οποία χρησιμοποιείται για τον ανεφοδιασμό πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Πρακτικά, στόχος είναι η διεύρυνση της χρήσης ενός καυσίμου το οποίο συμβάλει στην εναρμόνιση με την κοινοτική οδηγία για προοδευτική μείωση της περιεκτικότητας των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο (low sulfur diesel fuel), από το 3,5% που είναι σήμερα στο 0,5% τον Ιανουάριο του 2020.
Μια πρόσφατη από το Canadian Natural Gas Vehicle Alliance (CNGVA) με τίτλο «Liquefied Natural Gas: A Marine Fuel for Canada’s Great Lakes and East Coast” αναδεικνύει τα σημαντικά οφέλη για τη χώρα, εφόσον χρησιμοποιείται φυσικό αέριο CNG και LNG για τις θαλάσσιες μεταφορές. Οφέλη οικονομικά αλλά και περιβαλλοντικά. Η μελέτη καταλήγει με ένα ρεαλιστικό σενάριο που προβλέπει: 148 πλοία να κινούνται με φυσικό αέριο. Στην περίπτωση αυτή θα χρησιμοποιούνταν 783.000 τόνοι LNG ετησίως. Αυτό σημαίνει την εξοικονόμηση 25-50% για τα πλοία σε κόστος καυσίμων και πολύ μεγάλη μείωση εκπεμπόμενων ρύπων: 880.000 τόνοι CO2 ετησίως, 37.000 τόνοι θειϊκού οξέως ετησίως, 20.000 τόνοι νιτρικού οξέως ετησίως.
Πρωτοβουλίες στην Ελλάδα για την χρήση του φυσικού αερίου
Οι επενδύσεις στον τομέα αυτό εντάσσονται σε ευρωπαϊκά προγράμματα όπως είναι το POSEIDON MED II. Πρόκειται για το πρώτο ευρωπαϊκό διασυνοριακό έργο το οποίο αποσκοπεί στην εισαγωγή του LNG ως κύριο καύσιμο για την ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών ανεφοδιασμού LNG και Φυσικού Αερίου.
Συντονιστής του προγράμματος είναι η ΔΕΠΑ η οποία διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εισαγωγή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και συνεργάζεται με τους βασικούς διεθνείς παίχτες της ενεργειακής αγοράς και συμβάλλοντας στην καθιέρωση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Το έργο έχε διάρκεια 5 χρόνια και λήγει στο τέλος του 2020. Συμμετέχουν η Ελλάδα, η Ιταλία και η Κύπρος και τα λιμάνια τα οποία συμμετέχουν είναι του Πειραιά, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας και της Λεμεσού.
Καινοτομίες από το εξωτερικό
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο βάζει τη δική του σφραγίδα σε μια ακόμη σημαντική εξέλιξη για τη ναυσιπλοΐα. Πριν από λίγο καιρό το ρωσικό δεξαμενόπλοιο Christophe de Margerie συγκέντρωσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον καθώς ήταν το πρώτο τάνκερ το οποίο διέσχισε την Αρκτική χωρίς παγοθραυστικό. Το, μήκους 300 μέτρων, τάνκερ της ρωσικής εταιρείας Sovcomflot, μετέφερε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Νορβηγία στη Νότια Κορέα εντός 19 ημερών. Πρόκειται για χρόνο 30% μικρότερο από το συμβατικό διάπλου που διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ. Το τάνκερ μπορεί να χρησιμοποιήσει για καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο που μεταφέρει, αντί μόνο ντίζελ, όπως γίνεται συνήθως, γεγονός που του δίνει μεγαλύτερη αυτονομία.
Η πόλη Turku της Φινλανδίας αποφάσισε τη λειτουργία ενός LNG φορτηγού Scania για τη διαχείριση των αποβλήτων, αντικαθιστώντας το προηγούμενο που εκινείτο με diesel.
Στο Βερολίνο, εγκαινιάστηκε πρόσφατα ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ο σταθμός εξυπηρετεί τις μεγαλύτερες κεντρικές αρτηρίες της Ευρώπης και είναι μέρος του ευρωπαϊκού project “Blue Corridor” της Ε.Ε. για τη διάδοση του φυσικού αερίου ως καύσιμου κίνησης. Η εξοικονόμηση CO2 υπολογίζεται σε 50.000 κιλά ανά φορτηγό σε 5 χρόνια.
Το Abu Dhabi θέτει ως στόχο τη μετατροπή του 25% του κυβερνητικού στόλου οχημάτων σε φυσικού αερίου.
Η εταιρεία CMA CGM έχει προβεί σε παραγγελία εννέα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τα κινέζικα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co και Hudong-Zhonghua Shipbuilding. τα οποία θα διαθέτουν είτε διπλό σύστημα κατανάλωσης καυσίμων (πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο), είτε θα καταναλώνουν ως καύσιμο μόνο υγροποιημένο φυσικό αέριο. Η αξία της παραγγελίας εκτιμάται στο $1,5 δις.
insider.gr