«Η υλοποίηση των υδατοδρομίων και ο ερχομός των υδροπλάνων δημιουργεί μία νέα αγορά για τον τουρισμό, τις μεταφορές και την πολιτική της “Νησιωτικότητας”, δήλωσε νωρίτερα σήμερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Βαρβιτσιώτης σημειώνοντας ότι «τα υδροπλάνα μπορούν να δώσουν ώθηση στα νησιά, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να κάνουν πιο εύκολη τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με δύσκολους συγκοινωνιακά προορισμούς, τόσο για τους κατοίκους των νησιών όσο και τους τουρίστες».
Οι διεργασίες για την ανάπτυξη υδατοδρομίων προωθούνται με στόχο να υπάρξει καλύτερη συγκοινωνιακή θαλάσσια διασύνδεση των απομακρυσμένων νησιών, αλλά ταυτόχρονα να δοθούν ευκαιρίες ανάπτυξης στα λιμάνια της χώρας, αλλά και σε παραμεθόριες περιοχές. Έπειτα από ενέργειες των συναρμόδιων υπουργείων -Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και Ναυτιλίας και Αιγαίου- το νέο επικαιροποιημένο νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία των υδατοδρομίων έχει ήδη ολοκληρωθεί με τον νέο νόμο 4146 ο οποίος ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2013 από τη Βουλή.
Ήδη αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «Διαύγεια» η σχετική εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, σχετικά με τις οδηγίες, τις προβλεπόμενες διαδικασίες και προϋποθέσεις που ορίζονται για την αδειοδότηση και μεταβίβαση αδειών λειτουργίας υδατοδρομίων, αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας.
Ο νόμος προβλέπει ότι απαιτούνται 65 εργάσιμες ημέρες για να βγει μια άδεια από την ημέρα που θα υποβληθεί ο τεχνικός φάκελος στο υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων και στη συνέχεια στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
«Η λειτουργία των υδατοδρομίων, ένα αίτημα που υλοποιείται έπειτα από τη συνεργασία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών, και Δικτύων με συναρμόδια υπουργεία, αποτελεί λύση στα προβλήματα της σύνδεσης των παράκτιων περιοχών της χώρας μας, και θα εξελιχθεί σε μοχλό ανάπτυξης για την Ελλάδα και τα νησιά μας, καθώς τα οφέλη από τη λειτουργία τους είναι πολλαπλασιαστικά, οι προοπτικές ανάπτυξης τεράστιες και η επίδρασή τους εκτείνεται σε ευρύ φάσμα κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων», τόνισε το πρωί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παπαδόπουλος.
Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση για τα υδατοδρόμια, έλαβε χώρα το 2005 όταν ψηφίστηκε ο νόμος 3333 και εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση 6814/05. Τότε είχαν αδειοδοτηθεί 15 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα και είχε ξεκινήσει το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα λειτουργίας των υδροπλάνων στο Ιόνιο.
Ωστόσο το 2008 οι εταιρείες των υδροπλάνων σταματούν τη δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα, επικαλούμενες δύο βασικούς λόγους: Ο πρώτος ήταν ότι το νομοθετικό πλαίσιο εκείνη την περίοδο δημιουργούσε περιορισμούς και προβλήματα στο πτητικό έργο και στην ανάπτυξη των εταιρειών, αλλά και κυρίως το γεγονός ότι δεν είχε δοθεί μια άδεια για υδατοδρόμιο στην περιφέρεια της Αττικής, προκειμένου να υπάρχει η σύνδεση των νησιών με την πρωτεύουσα.
Σήμερα πολλοί οργανισμοί λιμένος και λιμενικά ταμεία έχουν ζητήσει αδειοδότηση για τη λειτουργία υδατοδρομίων. Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας έχει ζητήσει ήδη την αδειοδότηση τεσσάρων υδατοδρομίων τα οποία αφορούν την Κέρκυρα, τους Παξούς, την Ερείκουσα και τους Οθωνούς.
Επίσης άδεια για υδατοδρόμιο έχουν ζητήσει ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών, ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου, ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ο οργανισμός Λιμένος Βόλου, το δημοτικό λιμενικό ταμείο Σκύρου, το δημοτικό λιμενικό ταμείο Ρεθύμνου και το δημοτικό λιμενικό ταμείο Ζακύνθου. Σημειώνεται ότι, όταν ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των υδατοδρομίων, οι οργανισμοί λιμένος θα μπορούν να προχωρήσουν σε εκδήλωση ενδιαφέροντος, για την παραχώρηση μισθώματος της χρήσης τους έπειτα από διαγωνισμό σε οποιαδήποτε εταιρεία έχει την ανάλογη εμπειρία και γνώση.
Όπως τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια» με εξειδίκευση στην κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων, Αναστάσιος Γκόβας, είναι πολύ σημαντικό ενόψει της επαναλειτουργίας των υδροπλάνων, να αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια σε νησιωτικές αλλά και παράκτιες περιοχές, οι οποίες για λόγους οικονομικούς, τουριστικούς και κοινωνικούς μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές αγορές για την επιχειρησιακή λειτουργία των υδροπλάνων.
Τέλος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι τα υδροπλάνα θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως τα ιδανικά μεταφορικά μέσα για μια νησιωτική χώρα με ιδιαίτερη γεωγραφική μορφολογία όπως η Ελλάδα καθώς λόγω της ευελιξίας τους μπορούν να πραγματοποιήσουν τακτικές και έκτακτες πτήσεις, περιηγητικές, νοσοκομειακές, πτήσεις έρευνας και διάσωσης αλλά και πτήσης πυρόσβεσης.
www.zougla.gr