Δύσκολες μέρες ζει ο Πειραιάς τον τελευταίο καιρό καθώς περισσεύουν οι «συγκρούσεις» στο λιμάνι, μεταξύ των Κινέζων και διαφόρων κατά καιρούς φορέων, κυρίως από τον «παραναυτιλιακό» τομέα. Οι επιχειρηματίες της παραναυτιλιακής δραστηριότητας (ναυπηγοεπισκευή, εφοδιαστές κ.ά.) αισθάνονται ότι απειλείται κυριολεκτικά η επιχειρηματική τους ύπαρξη από τη δραστηριότητα των Κινέζων. Αυτό που λέγεται από πολλές πλευρές είναι ότι η Cosco δεν αρκείται στον ρόλο του διαχειριστή του λιμανιού, αλλά έχει ιδρύσει μια σειρά θυγατρικών με αντικείμενο σε επιμέρους ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές δραστηριότητες, ενώ επιχειρεί να αξιοποιήσει και τη θέση που έχει ως «Οργανισμός Λιμένος», και κάνουν λόγο για μονοπωλιακές καταστάσεις.
Είναι πολλές οι περιπτώσεις που έχουν καταγραφεί. Για παράδειγμα, το θέμα της ίδρυσης ή μη ναυπηγείου από την Cosco αποτελεί μόνιμο θέμα «κόντρας» μεταξύ Κινέζων και ναυπηγοεπισκευαστών.
Επίσης, πέρυσι ξέσπασε ξαφνικά μια ακόμη διένεξη μεταξύ Cosco και εταιρειών του Πειραιά γύρω από την πρόθεση της ΣΕΠ (θυγατρικής της Cosco που ελέγχει τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ) να δημιουργήσει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα συλλογής δεδομένων (Port Communitty System). Η ένταση ήταν τόσο μεγάλη που παρενέβη η κυβέρνηση και τελικά με πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας νομοθετήθηκε πρόσφατα η δημιουργία πληροφοριακού συστήματος (National Intergrated Port Community System), υπό κρατική ιδιοκτησία, για την ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων για όλους τους λιμένες της χώρας και για τον ΟΛΠ.
Τελευταίο «κρούσμα» η πρόθεση της Cosco Shipping Lines (Greece), άλλης θυγατρικής του κινεζικού ομίλου, να ασχοληθεί με τις διαδικασίες εφοδιασμού πλοίων και να ζητήσει από την ΑΑΔΕ, τον «εκσυγχρονισμό» τους, περνώντας όμως όλη τη δουλειά μέσα από την Ελεύθερη Ζώνη που τη διαχειρίζεται η ίδια. Η κίνηση αυτή προκάλεσε την αντίδραση των εφοδιαστών πλοίων που απάντησαν με εξώδικο.
Θεμιτή η επιχειρηματική δραστηριότητα, όμως, όπως σημειώνεται, η Cosco, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στα άλλα μεγάλα λιμάνια του πλανήτη, έχει και τον ρόλο του Port Authority και μέσω των θυγατρικών της είναι και παραχωρησιούχος.
Αυτή η ιδιότυπη κατάσταση στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας, σύμφωνα με πολλούς παράγοντες στον Πειραιά, είναι που δημιουργεί τις εντάσεις.
Ίσως, τόσο το υπουργείο Ναυτιλίας όσο και το σύνολο της κυβέρνησης και το Μέγαρο Μαξίμου πρέπει να σκύψουν πάνω στο πρόβλημα και να καθορίσουν τα «όρια» εντός των οποίων θα κινείται η κάθε πλευρά, προτού η κατάσταση ξεφύγει… γιατί η διαχείρισή της μετά θα είναι πιο δύσκολη.
Του Λάμπρου Καραγεώργου
www.naftemporiki.gr