Ουσιαστικές παρεμβάσεις θα αλλάξουν εντελώς την όψη του Ενετικού Λιμανιού στο Ρέθυμνο, καθώς έγινε δεκτή από το ΚΑΣ η μελέτη για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμισή του. Η προσπάθεια υλοποίησης που εδώ και χρόνια ήταν στα χαρτιά σύμφωνα με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου κ. Ρένα Κουτσαλεδάκη, θα αρχίσει να είναι ορατή από τη νέα τουριστική σαιζόν.
Μετά από αναμονή σχεδόν τριών ετών, εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) του υπουργείου Πολιτισμού η μελέτη που αφορά στην αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του Ενετικού Λιμανιού στο Ρέθυμνο.
Στη συνεδρίαση του ΚΑΣ που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη παραστάθηκε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Μίνως Αλεφαντινός, ο οποίος και παρακολουθεί το θέμα, από τον καιρό που ο ίδιος ήταν πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, προκειμένου να υποστηρίξει την αναγκαιότητα των αλλαγών και της αναβάθμισης στο ενετικό λιμάνι.
Για τη συνεδρίαση που συμμετείχε ο καθηγητής Αρχαιολογίας κ. Νίκος Σταμπολίδης, ο οποίος είναι μέλος του ΚΑΣ ο κ. Αλεφαντινός ανέφερε: «Το ενετικό λιμάνι είναι το τελευταίο κομμάτι του Ιστορικού Κέντρου που δεν έχει γίνει κάποια επέμβαση αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης, εδώ και περίπου 30 χρόνια και η σημερινή λειτουργία του δε βασίζεται σε κανενός είδους κανόνες. Η μελέτη ήταν αναγκαία για αναβάθμιση της εικόνας του» και πρόσθεσε: «Βέβαια, έχουμε την θετική γνώμη του ΚΑΣ, αλλά μέχρι να καθαρογραφεί η απόφαση είναι πολύ πιθανόν να υπάρξουν κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις, τις οποίες κι εμείς θα τις δούμε μετά».
ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΝΕΟ ΔΑΠΕΔΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΑΡΟ -ΚΑΡΝΑΓΙΟ
Καθώς η μελέτη προβλέπει ότι ο χώρος στο Τελωνείο θα είναι επισκέψιμος, προκειμένου ο επισκέπτης να έχει πρόσβαση στο ενετικό τοιχίο, ο κ. Αλεφαντινός αιτήθηκε την αλλαγή του δαπέδου στο σημείο και έλαβε τις διαβεβαιώσεις ότι το αίτημα του θα εξεταστεί πολύ σοβαρά.
Ωστόσο, σύμφωνα με την κ. Κουτσαλεδάκη, από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, το Λιμενικό Ταμείο και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, θα ξεκινήσει μελέτη αποκατάστασης του φάρου και των Ενετικών Τειχών.
Η ΑΛΙΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΒΡΑΧΙΟΝΑ ΤΟΥ ΦΑΡΟΥ
Το επιχείρημα που έθεσε στο ΚΑΣ ο κ. Αλεφαντινός για την αναγκαιότητα του ξύλινου διαδρόμου αφορούσε την ανάγκη της χρήσης και πάλι του λιμανιού από τους ανθρώπους που εργάζονται εκεί. Το συμβούλιο αντιπρότεινε, να μεταφερθούν οι βάρκες στο βραχίονα του φάρου και συγκεκριμένα από τη γωνία του Τελωνείου μέχρι το φάρο. Έτσι, αφού προηγηθούν οι κατάλληλες υποδομές, θα δοθεί στην αλιευτική δραστηριότητα.
ΤΟ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ ΣΤΟ ΚΤΗΡΙΟ ΔΕΛΦΙΝΙ
Για τη μεταστέγαση του Λιμεναρχείου στο κτήριο δελφίνι, μίλησε η κ. Κουτσαλεδάκη τονίζοντας ότι «σύμφωνα με τη δέσμευση του κ. Κουρουμπλή, ένα κονδύλι θα δοθεί για τη μεταστέγαση του Λιμεναρχείου, αφού προηγηθούν εργασίες και διαμορφώσεις στο κτήριο Δελφίνι. Για το σημερινό κτήριο του Λιμεναρχείου, θα ακολουθηθεί η μελέτη, που θέλει το χώρο του Τελωνείου να έρχεται στην αρχική του μορφή.
ΣΤΑΤΙΚΟΤΑΤΑ ΤΩΝ ΥΦΑΛΩΝ ΚΡΗΠΙΔΩΜΑΤΩΝ
Η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, αναφερόμενη στη στατικότατα των ύφαλων κρηπιδωμάτων, υπογράμμισε: «Η μελέτη έχει δύο μέρη, το πρώτο αφορά στη στατικότατα των ύφαλων κρηπιδωμάτων και το δεύτερο είναι αυτό που πέρασε από το ΚΑΣ την Τετάρτη. Το πρώτο μέρος, έχει πάρει όλες τις εγκρίσεις εδώ και 4 χρόνια και ψάχνουμε άξονες χρηματοδότησης προκειμένου να μην χάσουμε τα ίδια τα ύφαλα. Τώρα, με πρωτοβουλία του δήμου, προσπαθούμε να ολοκληρώσουμε και να καταθέσουμε μια πρόταση για να ενταχθεί στο νέο ΣΕΣ, η στατικότατα των ύφαλων κρηπιδωμάτων, έργο προϋπολογισμού 300 χιλιάδων ευρώ, καθώς περιμετρικά του λιμανιού παρατηρούνται μεγάλες σπηλαιώσεις». Περιγράφοντας όπως θα γίνει το έργο ανέφερε: «Ανοίγονται οπές προκειμένου να μπει η ρητίνη και να γίνει η στατική ενίσχυση. Ακολουθεί η αποκατάσταση των οπών με το ίδιο μάρμαρο σε όλο περιμετρικά το κομμάτι».
ΤΟ ΚΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ
Σύμφωνα με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου «η μελέτη τόσο για το κτήριο του Τελωνείου όσο και για το κτήριο του Λιμεναρχείου, προβλέπει να επανέλθουν στην αρχική τους μορφή. «Τότε δηλαδή, που δεξιά κι αριστερά του κύριου όγκου, είχε ημιυπαίθριους χώρους που χρησίμευαν σαν αποθήκες. Επίσης η προσπέλαση γύρω από κτήριο θα είναι ελεύθερη, πράγμα που σημαίνει ότι ενδεχομένως ο υποσταθμός της ΔΕΗ που υπάρχει εκεί, αλλά και το τοιχίο που είναι μπροστά, θα πρέπει να αναμορφωθούν». Στη συνέχεια η κ. Κουτσαλεδάκη πρόσθεσε: «Η περιμετρική περίφραξη με το κάγκελο που υπάρχει σήμερα γύρω από το τελωνείο καταργείται, έτσι ο επισκέπτης θα μπορεί μετά τη βόλτα του στο λιμάνι, να μπει και στο χώρο του τελωνείου και να προχωρήσει προς το φάρο, χωρίς να βρίσκει εμπόδια.»
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΞΥΛΙΝΟ ΔΙΑΔΡΟΜΟ
Ο ξύλινος διάδρομος που προτείνονταν να κατασκευαστεί για αποκλειστική χρήση των ψαράδων, προς τον παρόν μένει εκτός σχεδιασμού, καθώς όπως τόνισε ο κ. Αλεφαντινός, αφενός αφορά μια ακριβή κατασκευή που θα μπορούσε να καθυστερήσει και το υπόλοιπο έργο και αφετέρου, υπήρξε προβληματισμός για το ότι σε ένα τόσο μικρό χώρο θα στριμώχνονταν τρεις διαφορετικές δραστηριότητες με εντελώς διαφορετικές ανάγκες η κάθε μία, (τραπεζοκαθίσματα- διέλευση επισκέπτη – αλιευτική δραστηριότητα).
Ωστόσο, όπως ο ίδιος ανέφερε, «το κόστος της κατασκευής του ξύλινου διαδρόμου θα επιβαρύνονταν ακόμα περισσότερο, καθώς η Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων, έβαλε ως προϋπόθεση η κατασκευή του διαδρόμου να μην ακουμπάει στο τοίχωμα, αλλά μόνο σε πασσάλους».
ΑΛΛΑΓΗ ΘΕΣΗΣ ΣΤΑ ΤΡΑΠΕΖΟΚΑΘΙΣΜΑΤΑ
Τα τραπεζοκαθίσματα θα μεταφερθούν στο εσωτερικό μέρος του διαδρόμου γύρω από το λιμάνι, δηλαδή προς την πλευρά των καταστημάτων εστίασης. Ανάμεσα στα τραπεζοκαθίσματα και στο ελεύθερο τμήμα του διαδρόμου θα υπάρχει μια σταθερή ξύλινη ζαρντινιέρα που ουσιαστικά θα οριοθετεί, το σημείο μέχρι το οποίο θα υπάρχουν τραπέζια. Το υπόλοιπο μέρος του πλακόστρωτου, θα είναι ελεύθερο για τους περαστικούς και τους επισκέπτες, που πλέον θα μπορούν να περπατούν προς την πλευρά της θάλασσας.
ΧΩΡΙΣ ΤΕΝΤΕΣ – ΜΟΝΟ ΟΜΠΡΕΛΕΣ
Μία ακόμα καινοτομία η οποία προτάθηκε από τον καθηγητή της Αρχαιολογίας κ. Νίκο Σταμπολίδη, ήταν στη νέα όψη που θα δοθεί στο λιμάνι να μην υπάρχουν, καθόλου τέντες, αλλά ν’ αντικατασταθούν με ομπρέλες. Μάλιστα όπως ανέφερε ο κ. Αλεφαντινός έγινε συζήτηση για την ύπαρξη καναπέδων στο χώρο του λιμανιού και όπως υπογράμμισε, όλοι συμφώνησαν ότι πρέπει ν’ ακολουθηθεί μια ενιαία γραμμή στα τραπεζοκαθίσματα. Όπως ανέφερε «η θέα των καναπέδων στο ενετικό λιμάνι σχολιάστηκε αρνητικά, ενώ όλοι συμφώνησαν ότι οι τουρίστες, ακόμα και με οικονομική άνεση, δεν ενδιαφέρονται να καθίσουν σε καναπέδες και πολυθρόνες, αντιθέτως ενδιαφέρονται να φτάσουν στο χώρο με ασφάλεια και άνεση, να φάνε καλά και να απολαύσουν τη θέα του λιμανιού».
ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΠΡΟΣΟΨΕΩΝ
Μελέτη φωτισμού η οποία θα αναδείξει τις προσόψεις των καταστημάτων αποφασίστηκε να υλοποιηθεί σύμφωνα με τον κ. Αλεφαντινό, που τόνισε ότι για τη νέα όψη του λιμανιού θα γίνει από όλους πολύ σοβαρή και προσεκτική δουλειά.
Για το ίδιο θέμα η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου κ. Ρένα Κουτσαλεδάκηανέφερε: «Θα πρέπει να συμμαζευτούν καλώδια, να κρυφτούν καπνοδόχοι ή ακόμα και εκτεθειμένες μονάδες κλιματισμού. Οι εργασίες ελπίζουμε να ξεκινήσουν από φέτος στα πλαίσια που οι καταστηματάρχες θα προετοιμάζονται για τη νέα σαιζόν».
Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια, το Λιμενικό Ταμείο σε συνεργασία με το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων και κάποιο μηχανολόγο θα μπορούν να δώσουν οδηγίες και λύσεις στους καταστηματάρχες χωρίς οι ίδιοι να επιβαρυνθούν οικονομικά, ώστε να κρυφτούν καλώδια και να βελτιωθεί η όψη των προσόψεων.
Πηγή:rethemnosnews.gr
ΑΘΗΝΑ ΠΕΤΡΑΚΑΚΗ