Συνεχίζει να αναπτύσσεται η παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας. Η Ελλάδα θα ακολουθήσει;

Αυξάνονται ακόμη περισσότερο φέτος τα μερίδια της κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο, με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας να εκτιμά μάλιστα πως αυτή τη χρονιά ο αριθμός των τουριστών που θα επιλέξουν αυτή τη μορφή διακοπών θα φτάσει τα 23 εκατ., ενώ οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν προγραμματίσει 1.000 νέες προσεγγίσεις σε καινούργιους προορισμούς, ειδικά στη γρήγορα αναπτυσσόμενη αγορά της Ασίας. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την Ένωση, οι εταιρείες ανανεώνουν φέτος το “στόλο” τους με 22 κρουαζιερόπλοια, μια επένδυση που ξεπερνά τα 4 δισ. δολάρια, προβλέποντας πως ο κλάδος θα συνεχίζει να αναπτύσσεται. Το ίδιο και ο τζίρος της κρουαζιέρας, ο οποίος αγγίζει παγκοσμίως τα 120 δισ. δολάρια. Το 2013 ο συνολικός αριθμός επιβατών έφτασε τα 21,3 εκατ., ενώ πέρσι υπολογίζεται ότι φθάσει τα 21,7 εκατ. επιβάτες.

Η Βόρεια Αμερική συνεχίζει να είναι η μεγαλύτερη αγορά κρουαζιέρας στον κόσμο, διακινώντας πάνω από το 55% των επιβατών. Εξίσου θετικές όμως είναι οι προβλέψεις και για τους προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου. Η ετήσια συμβολή της κρουαζιέρας στην ευρωπαϊκή οικονομία αναμένεται να φτάσει τα 40 δισ. ευρώ. Παράλληλα φορείς της κρουαζιέρας προβλέπουν πως η ανατολική Μεσόγειος θα διευρύνει τους επόμενους μήνες τα μερίδιά της. Επαγγελματίες από τον κλάδο της κρουαζιέρας τονίζουν ακόμη ότι με την ανάπτυξη νέων δυνητικών λιμένων αφετηρίας (homeports) και λιμένων προσέγγισης στην ανατολική Μεσόγειο θα αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα που αναμένεται το 2015, χάρη στα νέα πλοία που θα τεθούν σε κυκλοφορία από τις TUI Cruises, Costa Cruises και P&O Cruises, καθώς και στην έλευση στην Μεσόγειο ενός αριθμού υπερμεγέθων πλοίων όπως τα Anthem of the Seas, Allure of the Seas και Norwegian Epic. Οι θετικές εξελίξεις αναμένεται να συνεχιστούν το 2016 και 2017, με νέα πλοία να προστίθενται από τις εταιρείες κρουαζιέρας AIDA και MSC Cruises, τα οποία προγραμματίζεται να ενταχθούν στον ευρωπαϊκό στόλο. Το θέμα είναι αν η Ελλάδα θα καταφέρει να επωφεληθεί από την αναμενόμενη άνοδο του κλάδου.

Η έλλειψη υποδομών, τα υψηλά τιμολόγια στα τέλη και τις υπηρεσίες, η στροφή των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας στους προορισμούς της Ασίας, αλλά και η αδυναμία του Πειραιά να καταστεί λιμάνι εκκίνησης για τα ταξίδια κρουαζιέρας θεωρούνται ανασταλτικοί παράγοντες. Είναι δε ενδεικτικό πως στο λιμάνι του Πειραιά ο ο αριθμός των επισκεπτών κρουαζιέρας έφτασε τη χρονιά που πέρασε τους 1,85 εκατ. επιβάτες μόλις, όταν το 2013 ο αριθμός των αφίξεων-αναχωρήσεων ήταν 2,29 εκατ., πτώση που αγγίζει το 19,2%. Ποιες τάσεις θα πρωταγωνιστήσουν φέτος: Με βάση μια σειρά από επιστημονικές έρευνες, η Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας ανακοίνωσε επτά βασικές τάσεις για την κρουαζιέρα για το 2015:

1. Οι ταξιδιώτες θα συνεχίσουν να επιλέγουν την κρουαζιέρα: το 62% επιλέγει ξανά την κρουαζιέρα για τις διακοπές του

2. Οι τουρίστες εστιάζουν περισσότερο στο σχεδιασμό, τις υπηρεσίες και τις ανέσεις που προσφέρονται εν πλω και λιγότερο στο μέγεθος των πλοίων.

3. Οι ειδικές κρουαζιέρες συνεχίζουν να αναπτύσσονται

4. Η Καραϊβική θα είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός κατέχοντας πάνω από το ένα τρίτο του μεριδίου της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας για το 2015.

5. Oι ταξιδιωτικοί πράκτορες συνεχίζουν να είναι οι πιο δημοφιλείς και αποτελούν την πρώτη επιλογή για να κάνει κανείς κράτηση σε μια κρουαζιέρα.

capital.gr