«Σκότωσαν» την κρουαζιέρα στο Βόλο τα τρομοκρατικά χτυπήματα στην Τουρκία. Ραγδαία πτώση στην κρουαζιέρα καταγράφεται το 2017.
Μέχρι και αυτή την εβδομάδα, στο λιμάνι της πόλης δεν έχει προσεγγίσει κρουαζιερόπλοιο. Ωστόσο, πέρυσι τον ίδιο καιρό το Costa Neoclassica είχε ήδη κάνει τέσσερις κατάπλους, μεταφέροντας συνολικά 6.720 επιβάτες. Οι οικονομικές απώλειες στην πόλη είναι εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.
Συγκεκριμένα, για το 2017 έχουν αναγγελθεί μόλις εννέα αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με πρώτη αυτή στις 18 Απριλίου από το Ocean Majesty και τελευταία στις 27 Οκτωβρίου από το Marina. Το 2016 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων αριθμούσαν 48. Η πτώση στην κρουαζιέρα είναι ύψους 85%, ποσοστό το οποίο μπορεί να αλλάξει πλέον όπως εκτιμάται από τουριστικούς πράκτορες με μικρές μόνο διαφορές, καθώς οι κινήσεις έχουν πρόβλεψη ακόμη και δύο χρόνων εάν δεν υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες.
Πράγματι, όπως λέει, η τουριστική πράκτορας και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Θέκλα Καμμένου, το 2015 τίποτα δεν προμήνυε το σημερινό τοπίο στην κρουαζιέρα για την πόλη του Βόλου. «Υπήρχε ζωηρό ενδιαφέρον από εταιρείες. Το κλίμα ήταν εξαιρετικά καλό. Δυστυχώς, οι κοινωνικο-οικονομικο-πολιτικές συνθήκες στην Τουρκία, αλλά και τη Συρία και την Αίγυπτο επηρέασαν την κατάσταση» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι τουριστικοί πράκτορες που ασχολούνται με την κρουαζιέρα, παρακολουθούν μουδιασμένοι το φαινόμενο. «Δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Οι εταιρείες έβγαλαν την Ν.Α. Μεσόγειο από τον προγραμματισμό τους. Από τη στιγμή που συνέβη αυτό, ο Βόλος αφαιρέθηκε από τον ταξιδιωτικό τους χάρτη» είπε η ίδια, τονίζοντας ότι «η προσπάθεια που υπάρχει τώρα είναι να είμαστε κοντά στις εταιρείες, ώστε όταν κάποτε εξομαλυνθεί η κατάσταση να είμαστε μπροστά τους».
Η εταιρεία «Costa», που έκανε πάνω από δέκα κατάπλους στο λιμάνι του Βόλου, σταμάτησε τις αφίξεις της, ενώ η Holland America ακύρωσε κάποιες αφίξεις. Ο αντίκτυπος από τη ραγδαία πτώση του τουρισμού της κρουαζιέρας είναι πολύ μεγάλος. Όπως είπε η κ. Καμμένου, για τον κάθε επιβάτη τα ημερήσια έξοδα ήταν γύρω στα 80 ευρώ συμπεριλαμβανομένου και τις εκδρομές. Ένα κρουαζιερόπλοιο μετέφερε τουλάχιστον 1.000 άτομα….
Πάντως, μερίδιο ευθύνης για την ραγδαία πτώση στην κρουαζιέρα φέρει και η υψηλή φορολογία. Η κ. Καμμένου εξηγεί ότι τα κρουαζιερόπλοια συμπεριελάμβαναν τρίτες χώρες στο πακέτο τους με στόχο την απαλλαγή από το ΦΠΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετά κρουαζιερόπλοια στο Ιόνιο πιάνουν τους Αγίους Σαράντα στην Αλβανία. Γλιτώνουν έτσι ένα μεγάλο κόστος.
Αντίκτυπος στην εστίαση
Η επιδείνωση της κρουαζιέρας έχει σημαντικές επιδράσεις στην οικονομική ζωή της αγοράς. Ιδιαίτερα τα καταστήματα στην παραλιακή ζώνη έχουν αξιοσημείωτες απώλειες χρημάτων. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Καφέ Μπαρ και Εστίασης, Γιάννης Γρηγορίου, εξηγεί ότι στις μέρες άφιξης κρουαζιερόπλοιων το λιμάνι είχε ζωή. Το μεροκάματο του σερβιτόρου ήταν το ελάχιστο για το παραλιακό μέτωπο που έβγαζε η κρουαζιέρα. «Αυξανόταν η κίνηση στην παραλία καθώς υπήρχε κινητικότητα. Ο Βόλος προβαλλόταν τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό. Οι μειώσεις των αφίξεων συνιστούν ισχυρό πλήγμα κατά κύριο λόγο για την προβολή της πόλης, και σε δεύτερο βαθμό για τα παραλιακά καταστήματα» είπε ο ίδιος.
Μεγάλες απώλειες τζίρου στα ταξί
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ταξί και Ραδιοταξί Βόλου, Δημήτρης Φιλίππου, είπε ότι στις μέρες άφιξης των κρουαζιερόπλοιων υπήρχε καλό μεροκάματο για όλα τα ταξί.
«Πολλά ταξί έκαναν δρομολόγια για τα Μετέωρα, τη Μακρινίτσα, την Πορταριά, τις Μηλιές, την Άφησσο, τα Καλά Νερά» εξήγησε ο ίδιος τονίζοντας ότι «ο κλάδος μας από τα κρουαζιερόπλοια ανέβαινε πολύ. Η διαδρομή στα Μετέωρα κόστιζε 200 ευρώ. Όταν έδενε στο λιμάνι μεγάλο κρουαζιερόπλοιο είχαμε τουλάχιστον 30 τέτοιες διαδρομές».
Εν μέσω οικονομικής κρίσης ο κλάδος των ταξί έχει υποστεί ήδη μεγάλες απώλειες στον τζίρο του. «Είμαστε 50% κάτω σε σχέση με πέρυσι. Η κρουαζιέρα θα μπορούσε να αποτελεί μία σταθερή πηγή εισοδήματος για εμάς όπως συνέβαινε εδώ και τόσα χρόνια. Δυστυχώς, έτυχε η μείωση των μετακινήσεων του πολίτη να συμπέσει και με την πτώση της κρουαζιέρας. Τα πράγματα φέτος θα είναι εξαιρετικά δύσκολα για τον κλάδο» κατέληξε.
εφημερίδα ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ