Προτάσεις για πρόσθετες επεμβάσεις σε Πειραιά, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη
Τα τρία home ports της χώρας που πληρούν τα περισσότερα από τα κριτήρια που θεωρούν σημαντικά οι εταιρείες κρουαζιέρας, και για τα οποία οι ερευνητές προτείνουν συγκεκριμένες πρόσθετες επεμβάσεις, είναι:
Ο Πειραιάς: Είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης σε επιβατική κίνηση, κυρίως λόγω της ακτοπλοΐας, καθώς εξυπηρετεί περίπου 20 εκατομμύρια ταξιδιώτες κάθε χρόνο. Ταυτόχρονα, είναι ο μεγαλύτερος λιμένας αφετηρίας κρουαζιέρας στην Ελλάδα, καθώς εξυπηρετεί το 75% των home portings (με πάνω από 1 εκατομμύριο κινήσεις επιβατών το 2016) και ο 7ος μεγαλύτερος λιμένας κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Οι ερευνητές προτείνουν την αύξηση των κρηπιδωμάτων που μπορούν να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια (και κυρίως με μήκος άνω των 300 μέτρων) και την κατασκευή πρόσθετων, ποιοτικά αναβαθμισμένων κτιρίων τερματικών σταθμών επιβατών. Οι προτεινόμενες αλλαγές έχουν εκτιμώμενο κόστος 200 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ποσό της τάξεως μεγέθους των επενδύσεων που σκοπεύει να κάνει η Cosco στο λιμάνι. Επιπλέον, απαραίτητη κρίνεται η σύναψη μακροχρόνιων συμφωνιών χρήσης με τις εταιρείες κρουαζιέρας. Ακόμη, θα πρέπει να επιδιωχθεί η διεύρυνση του μεριδίου του λιμανιού. Εφόσον υλοποιηθεί το σύνολο των μέτρων που προτείνονται, η αύξηση του home porting στον Πειραιά θα μπορούσε 7% ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι σε βάθος πενταετίας η δραστηριότητα του home porting μόνο θα μπορούσε να φέρει 489 εκατ. ευρώ σε άμεσες δαπάνες και 390 εκατ. επιπλέον σε έμμεσες και παράγωγες οικονομικές επιπτώσεις, καθώς και επιπλέον 1.300 θέσεις εργασίας.