Κρουαζιέρα και ναυπηγοεπισκευή αποτελούν τα δύο μεγάλα επενδυτικά στοιχήματα της Cosco μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, σύμφωνα με το πενταετές επιχειρησιακό πλάνο του κινεζικού ομίλου στη χώρα μας.
Μπορεί στρατηγικός στόχος των Κινέζων να παραμένει η μετεξέλιξη του Πειραιά σε βασική πύλη του ασιατικού εμπορίου στην Ευρώπη, ωστόσο η πρώτη προτεραιότητα που έχει τεθεί σε βάθος πενταετίας είναι η περαιτέρω ενίσχυση της κρουαζιέρας, ώστε ο Πειραιάς να συμπεριληφθεί στα πλάνα των παγκόσμιων κολοσσών κρουαζιερόπλοιων και να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια αφετηρίας (home port) της Μεσογείου.
Παράλληλα, ο κινεζικός κολοσσός προσβλέπει στην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής, σχεδιάζοντας την επένδυση σημαντικών κεφαλαίων με σκοπό την επιστροφή των Ελλήνων εφοπλιστών στην Ελλάδα αντί της Ασίας και της Τουρκίας για την επισκευή των πλοίων τους.
Υψηλόβαθμο στέλεχος της θυγατρικής εταιρείας της Cosco που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μιλώντας στην «Οικονομία», τόνισε ότι παράλληλα με τις επενδύσεις που θα φέρουν αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ από 3,7 σε 6,2 εκα-τομμύρια κοντέινερ, το μεγάλο βάρος των κεφαλαίων ύψους 300 εκατ. ευρώ, που αποτελούν συμφωνημένες υποχρεωτικές επενδύσεις σε βάθος πενταετίας για τη μεταβίβαση του υπόλοιπου 16% των μετοχών του ΟΛΠ, θα πέσει σε κρουαζιέρα και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
To πενταετές πλάνο για επενδύσεις 300 εκατ.
Οι στόχοι που θέτει ο κινεζικός κολοσσός, για την επόμενη πενταετία στον τομέα της κρουαζιέρας και της ναυπηγοεπισκευής -όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το στέλεχος της θυγατρικής της Cosco- είναι να καταστεί ο Πειραιάς εκ των βασικών λιμένων αφετηρίας στη Μεσόγειο για επιβάτες κρουαζιέρας και παράλληλα να προσελκύσουν τους Ελληνες εφοπλιστές να επισκευάζουν τα πλοία τους στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Cosco, τα 193 εκατ. ευρώ από τα 300 εκατ. ευρώ που προβλέπει η συμφωνία απόκτησης πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, θα επενδυθούν για την ανάπτυξη υπηρεσιών κρουαζιέρας, γεγονός που καταδεικνύει την έμφαση που θα δώσει ο κινεζικός όμιλος τα επόμενα χρόνια στον πολλά υποσχόμενο αυτόν κλάδο.
Η Cosco θα επιδιώξει συμφωνίες με τις μεγαλύτερες εταιρείες της κρουαζιέρας ώστε να χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας και με τους Ελληνες εφοπλιστές προκειμένου να επισκευάζουν εκεί τα πλοία τους.
Επόμενος κλάδος στη λίστα των επενδύσεων για τους Κινέζους είναι η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, όπου στο διάστημα των επόμενων πέντε ετών θα κατευθύνει κεφάλαια ύψους 55 εκατ. ευρώ.
Από κει και πέρα, το σχέδιο της Cosco προβλέπει επενδύσεις 25 εκατ. ευρώ για νέο εξοπλισμό στις προβλήτες, 20 εκατ. ευρώ για την επέκταση του τερματικού σταθμού αυτοκινήτων και 15 εκατ. ευρώ για τη νέα προβλήτα του σταθμού καυσίμων.
82% της παγκόσμιας αγοράς
Ηδη, ο κινεζικός όμιλος προγραμματίζει να ανοίξει κύκλο επαφών με τους γίγαντες της διεθνούς κρουαζιέρας, Carnival Cruises, Royal Caribbean και Celebrity Cruises που κατέχουν μερίδιο 82% της παγκόσμιας αγοράς για να ρίξουν «άγκυρα» στο Αιγαίο και να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως λιμένα άφιξης και αναχώρησης (home port).
Μπορεί σήμερα η Ελλάδα να αποτελεί κορυφαίο προορισμό κρουαζιέρας, απορροφώντας το 17% των επισκέψεων σε ευρωπαϊκά λιμάνια, ωστόσο τα έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας για την ελληνική οικονομία είναι αναλογικά περιορισμένα και αυτό έγκειται στο γεγονός ότι η χώρα μας παραμένει ουραγός στο «home porting».
Παρότι η χώρα μας -σύμφωνα με την έκθεση της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας- εξελίσσεται σε έναν από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς επιβατών κρουαζιέρας, με τον Πειραιά να φιγουράρει στην πρώτη τριάδα των λιμανιών της Μεσογείου με 1,3 εκατ. επιβάτες μετεπιβίβασης (transit) μαζί με τα λιμάνια Σιβιταβέκια της Ρώμης και αυτό της Βαρκελώνης, οι επιδόσεις αυτές δεν συμβαδίζουν με αντίστοιχα έσοδα για τη χώρα μας.
Oσον αφορά το ενδιαφέρον της Cosco για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στον Πειραιά, αυτό είχε εκφραστεί εδώ και χρόνια, αλλά η περίοπτη θέση που παίρνει στη λίστα με τις επενδύσεις το αποδεικνύει και εμπράκτως. Ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας στην Ελλάδα μπορεί προ δεκαετιών να ήταν ισχυρός, ωστόσο χρόνια τώρα απειλείται με αφανισμό και συρρίκνωση.
Μπορεί η Ελλάδα να πρωταγωνιστεί στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων, όντας η ισχυρότερη δύναμη στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη με τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, την ίδια ώρα όμως η ναυπηγοεπισκευή δεν μπορεί καν να επιβιώσει. Πολλές χώρες πλην της Ελλάδας, ακόμη και η γείτονα Τουρκία, κερδίζουν σήμερα από το ελληνικό πρόγραμμα-μαμούθ ναυπήγησης πλοίων για λογαριασμό ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Γερανογέφυρες
Παράλληλα με την κρουαζιέρα και την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη η Cosco έχει σε εξέλιξη πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 230 εκ. ευρώ για την επέκταση της προβλήτας ΙΙΙ και την αναβάθμιση με νέο μηχανολογικό εξοπλισμό των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ.
Με την εκτέλεση των έργων αυτών και με την εγκατάσταση των μεγαλύτερων γερανογεφυρών στον κόσμο «Super-super Post Panamax», ο Πειραιάς θα καταστεί λιμάνι-κόμβος εξυπηρέτησης και πλοίων νέας γενιάς με μεταφορική ικανότητα άνω των 15.000 κοντέινερ.
Το βασικό στρατηγικό σχέδιο της Cosco προβλέπει την ένταξη της χώρας στον διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών, δεδομένου άλλωστε ότι ο Πειραιάς αποτελεί ήδη το προγεφύρωμα της Κίνας στην Ευρώπη.
Η Ελλάδα βρίσκεται στο κρισιμότερο από γεωπολιτικής πλευράς σημείο της ανατολικής Μεσογείου έχοντας μια στρατηγική θέση και αποτελώντας κομβικό σημείο ανάμεσα στη νοτιοανατολική Ευρώπη, την Ασία, και την Αφρική.
Η γεωγραφική θέση που κατέχει με σωστές στρατηγικά κινήσεις μπορεί να δώσει νέα ώθηση και ευκαιρίες στην ελληνική οικονομία μέσα από την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την είσοδο στρατηγικών κεφαλαίων και επενδυτών σε λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας, με σκοπό να επιτευχθεί η ουσιαστική ένταξη της Ελλάδας στον διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών.
Είναι προφανές πως υπάρχουν πολλά περιθώρια εξυπηρέτησης και ενίσχυσης των εμπορευματικών ροών μέσω της Ελλάδας που θα καταστήσουν τη χώρα ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο. Η φυσική θέση του Πειραιά στον θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις αγορές της Ασίας με εκείνες της Ευρώπης μέσω της διώρυγας του Σουέζ αποτελεί σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα.
Η ανάπτυξη των δικτύων συνδυασμένων μεταφορών και η αναγνώριση της σημασίας της θαλάσσιας μεταφοράς στο παγκόσμιο εμπόριο ως σημαντικού παράγοντα στη βιώσιμη ανάπτυξη οδηγούν στη λειτουργική ενσωμάτωση λιμένων στις «εφοδιαστικές αλυσίδες» μεταφοράς εμπορευμάτων.
ethnos.gr{jcomments on}