«Η Ελλάδα αντιμετωπίζει τον άμεσο κίνδυνο καταδίκης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη συμμόρφωση με την απόφαση της Ε.Ε. περί μη ανάκτησης των κρατικών ενισχύσεων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που καταλογίστηκαν το 2008», σημειώνει μιλώντας στην «Κ» ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκουν τα ναυπηγεία. «Το Δημόσιο πρέπει να διεκδικήσει αυτά τα χρήματα διότι διαφορετικά θα επιβληθούν στην Ελλάδα βαρύτατα πρόστιμα και θα πληγεί ανεπανόρθωτα η αξιοπιστία της χώρας, κάτι που δεν έχουμε κανένα λόγο να υποστούμε», υπογραμμίζει. Με αυτόν τον τρόπο ξεκαθαρίζει πως θα προχωρήσει στην τοποθέτηση ειδικού διαχειριστή, παρά τα όποια ασφαλιστικά μετρά εξασφαλίσουν η εταιρεία ENAE και ο μεγαλομέτοχός της Privinvest, συμφερόντων Ισκαντάρ Σάφα.
Η ΕΝΑΕ δηλώνει πως «θα λάβουμε όλα τα αναγκαία νομικά μέτρα για να ανακόψουμε την υλοποίηση των κυβερνητικών σχεδιασμών». Επιπλέον, επικαλούμενη την πρόσφατη απόφαση του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), στο οποίο είχε προσφύγει, ισχυρίζεται πως το Δημόσιο διατάχθηκε να της καταβάλει ποσό ύψους 155 εκατ. ευρώ τοκιζόμενο με 6% ετησίως, αρχής γενομένης από το 2011 (φθάνει έτσι περίπου στα 210 εκατ.), που αντιπροσωπεύουν τα υπολειπόμενα τιμήματα των συμβάσεων για τα υποβρύχια που θα κατασκευάζονταν στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Παράλληλα, ισχυρίζεται πως η κυβέρνηση υποχρεούται να καταστήσει τις ΕΝΑΕ και Privinvest Shipbuilding αβλαβείς έναντι κάθε ζημίας που πιθανώς υποστούν, ως αποτέλεσμα των νομικών απαιτήσεων που έχει εγείρει ο ΟΣΕ (περίπου 350 εκατ.).
Επιπλέον, η ΕΝΑΕ έχει προσφύγει από πέρυσι και σε νέα διαιτησία, της Παγκόσμιας Τράπεζας, και κατέθεσε νέα αίτηση για ασφαλιστικά μέτρα κατά της τρέχουσας κίνησης του Δημοσίου να τη θέσει σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Ομως τούτη τη φορά η κυβέρνηση δεν θα περιμένει. «Το καλοκαίρι σεβαστήκαμε τα τότε ασφαλιστικά μέτρα διότι η απόφαση της διαιτησίας ήταν θέμα ενός μηνός. Οι Ευρωπαίοι το κατάλαβαν και περίμεναν. Τώρα η νέα διαιτησία θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο χρόνια. Δεν μπορούμε να περιμένουμε και δεν το δέχονται και οι Ευρωπαίοι, που προτάσσουν την υπεροχή του ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων επί του ελληνικού, με βάση το οποίο χρησιμοποιεί τη διαιτησία η Privinvest», εξηγεί ο υφυπουργός Οικονομίας στην «Κ». Τι συνέβη όμως το 2012 και ο Ισκαντάρ Σάφα σταμάτησε να κατασκευάζει τα υποβρύχια, έθεσε του εργαζομένους σε υποχρεωτική αργία και άρχισε να διεκδικεί αποζημιώσεις; Η ιστορία με φόντο τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι πολύ μεγάλη και περίπλοκη, αλλά συνοπτικά αυτό που έγινε ήταν πως με την κλιμάκωση της οικονομικής κρίσης το Δημόσιο άρχισε να μην μπορεί να καταβάλλει τις προβλεπόμενες δόσεις για τα υποβρύχια. Βέβαια, τα υποβρύχια δεν προχωρούσαν ούτως ή άλλως, όμως η σύμβαση που είχε στα χέρια της η Privinvest και η οποία είχε κυρωθεί με νόμο δεν συνέδεε τις δόσεις με την πρόοδο των εργασιών. Με απλά λόγια, η ΕΝΑΕ έπρεπε να πληρώνεται χωρίς να υποχρεούται να επιδείξει πρόοδο τουλάχιστον σε εκείνες τις φάσεις. Καλή ή κακή σύμβαση, την είχε ψηφίσει η Βουλή και σε αυτήν στηρίχθηκε η απόφαση της διαιτησίας που τώρα επιδικάζει στην Privinvest 155 εκατ. συν τόκους.
Ηλίας Μπέλλος
kathimerini.gr