Η “μάχη” της σημαίας

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος διεθνώς, η ελληνική σημαία κατέχει μόλις την 7η θέση στη διεθνή κατάταξη
• Αν και η ελληνόκτητη ναυτιλία ελέγχει το 40% της ευρωπαϊκής, η ελληνική σημαία είναι δεύτερη μεταξύ αυτών της Ε.Ε.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι προσπάθειες μεγάλων διεθνών ναυτιλιακών κέντρων, όπως το Ντουμπάι, το λονδρέζικο City, η Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ, να προσελκύσουν Ελληνες εφοπλιστές, προσφέροντάς τους σειρά φορολογικών και άλλων προνομίων, την ώρα που η Αθήνα επιχειρεί να αυξήσει την παρουσία της ελληνόκτητης ποντοπόρου στην Ελλάδα.

Παράλληλα, μαζική είναι και η προσπάθεια ξένων νηολογίων, που ανταγωνίζονται μάλιστα και μεταξύ τους, να εγγράψουν ελληνόκτητα πλοία υπό ναυπήγηση και όχι μόνο, και να πείσουν τους πλοιοκτήτες τους να υψώσουν τη δική τους σημαία. Και αυτό την ώρα που το ελληνικό νηολόγιο έχει εγγεγραμμένα μόνον 800 πλοία (χωρητικότητας άνω των 1.000 gt) έναντι 3.669 πλοίων που ανήκουν συνολικά σε ελληνικά συμφέροντα.
Ο ελληνόκτητος στόλος
Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος διεθνώς και με διαφορά, η ελληνική σημαία κατέχει μόλις την 7η θέση στη διεθνή κατάταξη (σε όρους dwt). Παράλληλα, ενώ η ελληνόκτητη ναυτιλία ελέγχει το 40% της ευρωπαϊκής, η ελληνική σημαία είναι δεύτερη μεταξύ αυτών της Ε.Ε. Λόγοι που σχετίζονται με την ανταγωνιστικότητα των νηολογίων, το κόστος που συνεπάγεται η ύψωση της μιας ή της άλλης σημαίας, αλλά και το κλίμα που υπάρχει μεταξύ των επιχειρηματιών και του ελληνικού κράτους, σημειώνουν από την Ακτή Μιαούλη.
 
 Οι ανταγωνιστικές στην ελληνική οικονομία ενέργειες των ξένων ναυτιλιακών κέντρων κλιμακώθηκαν κατά την πρόσφατη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια. Ωστόσο, αποτελούν μια διαρκή επιχείρηση και περιλαμβάνουν έως και ραντεβού με ελληνικές διαχειρίστριες ναυτιλιακές εταιρείες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι 28 εθνικά νηολόγια βρέθηκαν στις αρχές Ιουνίου στην Αθήνα. Πολλά από αυτά εκπροσωπήθηκαν από τους ίδιους τους υπουργούς Ναυτιλίας ή Μεταφορών των χωρών τους, με δεδηλωμένο στόχο να εγγράψουν στα δικά τους αρχεία όσο περισσότερα από τα 370 ελληνικά ποντοπόρα πλοία που τελούν υπό κατασκευή αυτή τη στιγμή. Πολλά εγκαινίασαν μόνιμες αποστολές στον Πειραιά, όπως το Bahamas Maritime Authority. Αλλες ξένες Αρχές, όπως η Ειδική Διοικητική Περιοχή του Χονγκ Κονγκ, η Δημοκρατία της Λιβερίας και το Dubai Maritime City Authority (DMCA) πραγματοποίησαν σειρά παρουσιάσεων, χωρίς βέβαια να κρύψουν τους στόχους τους.
  Ο σουλτάνος Αχμέντ μπιν Σουλαγιέμ, πρόεδρος της Dubai Ports, Customs and Free Zones Corporation και της DMCA, μιλώντας στην Αθήνα, προσδιόρισε ως στόχο του να καταστήσει το Ντουμπάι το σημαντικότερο διεθνές κέντρο ναυτιλίας.  Η Λιβερία έστειλε στην Αθήνα υπουργό και αναπληρώτρια υπουργό Ναυτιλίας, στην προσπάθειά της να ενισχύσει το εγχείρημα του εδώ γραφείου της, που απασχολεί 13 άτομα και αναπτύσσεται. Σημαντικότατη βέβαια είναι και η προσπάθεια που καταβάλλουν εδραιωμένα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα, όπως η Σιγκαπούρη και το City του Λονδίνου, να πείσουν Έλληνες επιχειρηματίες της ναυτιλίας να μεταφέρουν την έδρα των διαχειριστριών εταιρειών τους στα εδάφη τους. Προσπάθεια που έχει ενταθεί ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια.
Το «φλερτ» με τους Έλληνες εφοπλιστές, τόσο σε επίπεδο νηολογίου όσο και σε επίπεδο μετεγκατάστασης, που έγινε στις αρχές Ιουνίου, περιέλαβε ακόμα εθνικά ναυτιλιακά κέντρα και νηολόγια από τη Νορβηγία, την Ολλανδία, τον Παναμά, την Τουρκία, την Κίνα, τη Μάλτα, την Κύπρο, τα νησιά Κέιμαν, τα νησιά Μάρσαλ, τη Δανία, την Κορέα, το Μπελίζ, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Κροατία.
Όλα αυτά λαμβάνουν χώρα ενώ διακηρυγμένη πολιτική της κυβέρνησης είναι η αύξηση των εσόδων από τη ναυτιλία μέσα από την προσέλκυση όσο περισσότερων ελληνόκτητων ναυτιλιακών επιχειρήσεων και πλοίων είναι δυνατόν.
  Δύο μελέτες
  Δύο πρόσφατες μελέτες, του ΙΟΒΕ και της Boston Consulting, αποκαλύπτουν ότι η ναυτιλία συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ και προσφέρει άμεσα και έμμεσα άνω των 192.000 θέσεων εργασίας. Ο δε ΙΟΒΕ σε νεότερη μελέτη εκτιμά πως στην περίπτωση που Έλληνες ναυτικοί επανδρώσουν τον ελληνόκτητο στόλο, σε αντικατάσταση των ξένων, θα ενισχύσουν το ετήσιο εθνικό εισόδημα κατά 2,8 δισ. ευρώ έως, υπό το βέλτιστο θεωρητικό σενάριο, 5 δισ.
www.kathimerini.gr