Ούτε το καλό σενάριο, η δημιουργία ενός περιορισμένου δικτύου υδατοδρομίων, που θα επέτρεπε την πιλοτική λειτουργία στα υδροπλάνα, επαληθεύθηκε το φετινό καλοκαίρι, με τις κυβερνητικές εξαγγελίες να διαψεύδονται η μία μετά την άλλη.
Μέσα Ιουλίου, σύμφωνα με άτυπη κυβερνητική ενημέρωση, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης δεσμεύθηκε σε συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) ότι το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή “εντός των προσεχών ημερών”. “Και οι τελευταίες εκκρεμότητες διευθετήθηκαν” είχε σημειώσει ο ίδιος.
Το νομοσχέδιο αναζητείται
Ωστόσο, λίγες ημέρες προτού κλείσει η Βουλή για το θέρος, το νομοθετικό έργο περιλάμβανε μόνον μπαράζ τροπολογιών, αλλά όχι το νομοσχέδιο Σπίρτζη. Με μία ακτογραμμή 13,6 χιλιάδων χλμ. η Ελλάδα θα έπρεπε να διαθέτει ένα ιδιαίτερα ανεπτυγμένο δίκτυο υδατοδρομίων. Μέχρι σήμερα όμως, δεν έχει αναπτυχθεί παρά ένα… δίκτυο ανεκπλήρωτων εξαγγελιών και παλινωδιών.
Το νομοσχέδιο που ο Χρ. Σπίρτζης διαβεβαίωσε τον Ιούλιο ότι θα κατατεθεί στη Βουλή “εντός των προσεχών ημερών” τέθηκε σε διαβούλευση την Παρασκευή 5 Αυγούστου 2016, διαδικασία που ολοκληρώθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς. Ύστερα από ένα ολόκληρο χρόνο το… νομοσχέδιο αγνοείται, παρότι “οι τελευταίες εκκρεμότητες διευθετήθηκαν”, όπως σημείωσε, πριν από ενάμιση μήνα, ο κ. Σπίρτζης.
Πλέον, μέλει να φανεί εάν το σχέδιο νόμου κατατεθεί προς ψήφιση, όταν επαναλειτουργήσει η Βουλή (28 Αυγούστου). Εάν ψηφιστεί το Φθινόπωρο, σε 6-8 μήνες θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί ένα επαρκές δίκτυο, κάτι που μένει να αποδειχτεί.
Σερί υποσχέσεων
Αυτό με δεδομένο ότι όλες οι υπουργικές υποσχέσεις έχουν πέσει στο κενό.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΚΥΣΟΙΠ της 28ης Ιουλίου 2016, “εντός των επομένων δύο ετών θα έχει ολοκληρωθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο θα καλύπτει μεγάλο μέρος των σχετικών συγκοινωνιακών αναγκών της χώρας”. Βέβαια, έχει, ήδη, παρέλθει ένας χρόνος και περίπου δύο μήνες…
“Το 2016 πρέπει να λειτουργήσουν τα υδροπλάνα και το Υπουργείο θα στηρίξει όλες τις επενδυτικές πρωτοβουλίες στον τομέα των υδροπλάνων όπου μπορούν να δώσουν ώθηση στα νησιά, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να κάνουν πιο εύκολη τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με δύσκολους συγκοινωνιακά προορισμούς” είχε δηλώσει τον Δεκέμβριο του 2015 ο υφυπουργός Υποδομών Παναγιώτης Σγουρίδης.
“Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε, σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών, για την προετοιμασία του νομοσχεδίου που θέτει το πλαίσιο για την λειτουργία των υδατοδρομίων. Το νομοσχέδιο έχει ολοκληρωθεί και έχει ήδη σταλεί για έγκριση στην αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG MOVE) η οποία και μας έχει αποστείλει τις παρατηρήσεις της. Τις επόμενες μέρες, με πρωτοβουλία του Υπ. Μεταφορών, αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία απάντησης στα σχόλια Επιτροπής, σχετικά με τα όποια ζητήματα έχουν τεθεί και αφορούν αρμοδιότητες του ΥΝΑΝΠ.
Έτσι ολοκληρώνεται και ουσιαστικά η διαδικασία κατάρτισης του νομοσχεδίου και ανοίγει ο δρόμος για την κατάθεσή του στη Βουλή” δήλωσε στις 25 Απριλίου στον ιστότοπο naxostimes.gr ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός.
Βέβαια, εξίσου κατηγορηματικός ήταν ο κ. Σαντορινιός και στις 28 Ιανουαρίου (σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ (28.01): “το νομοσχέδιο που θα δώσει αρκετές λύσεις για να προχωρήσουμε, το συζητήσαμε πριν δύο μέρες με τον υπουργό Μεταφορών και Δικτύων κ. Σπίρτζη. Το νομικό πλαίσιο έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή πιθανόν και μέσα στο Φεβρουάριο”.
Η νομοθετική πρωτοβουλία
Την ίδια στιγμή, μέλει να φανεί εάν το προς κατάθεση νομοσχέδιο προβλέπει όσα έχει αποκαλύψει το Capital.gr.
Δηλαδή:
– Την αποζημίωση των ιδιωτών για έξοδα που έχουν πραγματοποιήσει για την κατάρτιση μελετών οι ιδιώτες. Και αυτό καθώς “για όσα υδατοδρόμια έχει υποβληθεί η αίτηση και ο τεχνικός φάκελος και μέχρι τη δημοσίευση νομοσχεδίου δεν έχουν εκδοθεί οι τελικές άδειες, με αίτηση του δημόσιου φορέα και συναίνεση του ιδιωτικού φορέα (εφόσον ο τελευταίος έχει υποβάλει την αίτηση και τον τεχνικό φάκελο), η άδεια ίδρυσης εκδίδεται στο όνομα του δημόσιου φορέα.
– Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο. Αντίστοιχα, η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου χορηγείται σε κάθε ενδιαφερόμενο με σκοπό τη λειτουργία και εκμετάλλευση του υδατοδρομίου.
Χρονολόγιο
18.4.2013
Δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις.
Δεκέμβριος 2014
Αδειοδοτήθηκε το υδατοδρόμιο Κέρκυρας.
Ιούλιος 2016
Το ΚΥΣΟΙΠ ανακοίνωσε ότι εντός των επομένων δύο ετών θα έχει ολοκληρωθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας.
Αύγουστος 2016
Αδειοδοτήθηκε το υδατοδρόμιο στον Λιμένα Γαΐου Παξών.
Μάιος 2017
Αδειοδοτήθηκε το υδατοδρόμιο της Πάτρας.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr