Dryships: Ενα Βήμα πριν τον παροπλισμό

Η εισηγμένη στη Wall Street ναυτιλιακή εταιρεία «Dryships» του Γιώργου Οικονόμου έπεσε θύμα μιας οδυνηρής κρίσης στις θαλάσσιες μεταφορές, που απειλεί να εξοντώσει επιχειρήσεις παγκόσμιου διαμετρήματος.

Ο Ελληνας εφοπλιστής βρίσκεται κυριολεκτικά με την πλάτη στον τοίχο, καθώς η εταιρεία του που διαθέτει φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου μαστίζεται από τη δραματική πτώση των ναύλων.

Η συρρίκνωση των εσόδων από ακυρώσεις και αναπροσαρμογές συμβολαίων προκάλεσε τεράστια οικονομική πίεση στην εταιρεία, αδυνατώντας να καλύψει τις υποχρεώσεις που σχετίζονται με την αποπληρωμή των τραπεζικών δανείων τα οποία έχει συνάψει.

 Μετά την πρόσφατη αναστολή πληρωμών στις τράπεζες, η «Dryships», που σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με ζημίες δισεκατομμυρίων δολαρίων, αθέτησε και νέες συμφωνίες δανεισμού και πλέον, σύμφωνα με τα όσα η ίδια η εταιρεία περιγράφει στην ετήσια έκθεσή της που δημοσιεύθηκε προ ημερών, αναγνωρίζει ότι υπάρχει κίνδυνος αδυναμίας συνέχισης της λειτουργίας της.

Η εισηγμένη στη Wall Street ναυτιλιακή εταιρεία «Dryships» του Γιώργου Οικονόμου έπεσε θύμα μιας οδυνηρής κρίσης στις θαλάσσιες μεταφορές, που απειλεί να εξοντώσει επιχειρήσεις παγκόσμιου διαμετρήματος.

Ο Ελληνας εφοπλιστής βρίσκεται κυριολεκτικά με την πλάτη στον τοίχο, καθώς η εταιρεία του που διαθέτει φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου μαστίζεται από τη δραματική πτώση των ναύλων.

Η συρρίκνωση των εσόδων από ακυρώσεις και αναπροσαρμογές συμβολαίων προκάλεσε τεράστια οικονομική πίεση στην εταιρεία, αδυνατώντας να καλύψει τις υποχρεώσεις που σχετίζονται με την αποπληρωμή των τραπεζικών δανείων τα οποία έχει συνάψει.

 Μετά την πρόσφατη αναστολή πληρωμών στις τράπεζες, η «Dryships», που σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με ζημίες δισεκατομμυρίων δολαρίων, αθέτησε και νέες συμφωνίες δανεισμού και πλέον, σύμφωνα με τα όσα η ίδια η εταιρεία περιγράφει στην ετήσια έκθεσή της που δημοσιεύθηκε προ ημερών, αναγνωρίζει ότι υπάρχει κίνδυνος αδυναμίας συνέχισης της λειτουργίας της.

Διαπραγματεύσεις
«Στην παρούσα φάση βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με τις δανείστριες τράπεζες προκειμένου να δοθεί κάποια παράταση των προθεσμιών λήξης του χρέους ή να συμφωνήσουμε σε μια αναδιάρθρωση του χρέους μας», τονίζει η εταιρεία στην ετήσια έκθεσή της, εκφράζοντας την παραδοχή ότι δεν μπορεί να εγγυηθεί την εξασφάλιση της συγκατάθεσης των δανειστών.

Στην περίπτωση εκείνη που η «Dryships» δεν καταφέρει να τηρήσει τις υποχρεώσεις της, ή να απαλλαγεί από τις επιπτώσεις, οι δανειστές της ενδέχεται να επιταχύνουν τη συσσώρευση χρέους της, εξέλιξη που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις υπόλοιπες δανειακές εκκρεμότητες της εταιρείας, που φθάνουν συνολικά τα 342 εκατομμύρια δολάρια από τα τέλη του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με τα όσα περιγράφει στην έκθεση η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία.

Σε περίπτωση που σημειωθεί επιτάχυνση της συσσώρευσης χρέους της «Dryships», θα είναι πολύ δύσκολο -όπως επισημαίνει η εταιρεία- στο σημερινό χρηματοδοτικό περιβάλλον να αναχρηματοδοτήσει το χρέος της ή να λάβει πρόσθετη χρηματοδότηση και θα μπορούσε να χάσει τα πλοία της, εφόσον οι δανειστές της προχωρήσουν σε κατάσχεση. Μια εξέλιξη που θα μπορούσε να επηρεάσει την ικανότητά της να ασκήσει τις δραστηριότητές της και να συνεχίσει να λειτουργεί ως δρώσα επιχείρηση, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η εταιρεία.

Ο κλοιός άρχισε να σφίγγει ολοένα και περισσότερο γύρω από την εταιρεία του Ελληνα εφοπλιστή, καθώς σε αυτό το περιβάλλον κρίσης, πέραν της βουτιάς των ναύλων, κατέρρευσαν και οι αξίες των φορτηγών πλοίων. Χαρακτηριστικό της κατάστασης στην αγορά του ξηρού φορτίου είναι το γεγονός ότι μόνο οι απομειώσεις της αξίας πλοίων κόστισαν στον Γιώργο Οικονόμου περί τα 120 εκατομμύρια δολάρια.

Ντόμινο
Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας του Γιώργου Οικονόμου έχει κατρακυλήσει στα 67 εκατομμύρια δολάρια, ενώ οι λειτουργικές ζημίες σε συνδυασμό με την απομείωση της αξίας του στόλου της και την απομείωση της αξίας της συμμετοχής της στην επίσης εισηγμένη ναυτιλιακή Ocean Rig, που δραστηριοποιείται στην έρευνα και ανάπτυξη υπεράκτιων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων και διαχειρίζεται έναν στόλο από drillships και εξέδρες θαλάσσιων γεωτρήσεων και εξόρυξης υδρογονανθράκων, εκτόξευσαν σε δυσθεώρητα ύψη τις ζημιές για το 2015 που ανήλθαν σε 2,8 δισ. δολάρια.

Δεν είναι η πρώτη φορά πάντως που ο συγκεκριμένος Ελληνας εφοπλιστής βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Η κρίση στη ναυτιλία που ξέσπασε το 2008 προκάλεσε και τότε ισχυρό πλήγμα στη «ναυαρχίδα» του, την εταιρεία «Dryships», η μετοχή της οποίας είχε φθάσει να χάσει σε διάστημα λίγων μηνών πάνω από το 95% της χρηματιστηριακής της αξίας.

Οπως και τότε, έτσι και τώρα βρέθηκε στο «στόχαστρο» τραπεζών και επενδυτών, όντας η εταιρεία αδύναμη να καλύψει τις υποχρεώσεις που απέρρεαν από τα υπέρογκα δάνεια που είχε συνάψει για την υλοποίηση ενός επενδυτικού προγράμματος-μαμούθ. Η εταιρεία κατάφερε τότε παρά το αρνητικό κλίμα να «σηκώσει» 1 δισ. δολάρια από τη Wall Street, ενώ μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες βρήκε τη χρυσή τομή ώστε να προχωρήσουν στην αναδιάρθρωση των υπέρογκων δανείων που έχει συνάψει η Dryships.

Το αν θα τα καταφέρει και σήμερα η εταιρεία του Γιώργου Οικονόμου να βγει αλώβητη από την κρίση μένει να φανεί, αν και οι προβλέψεις για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, κάθε άλλο παρά ευοίωνες είναι. Ο μεγάλος αριθμός νέων φορτηγών πλοίων που θα βγουν από τα ναυπηγεία φέτος και του χρόνου, θα συντηρήσει τις συνθήκες υπερπροσφοράς χωρητικότητας σε σχέση με την υπάρχουσα ζήτηση για μεταφορές πρώτων υλών. Η υπερπροσφορά αυτή θα συνεχίσει να κρατά σε χαμηλά επίπεδα ναύλους και αξίες πλοίων ασκώντας διαρκείς πιέσεις στην αγορά.

Κώστας Νάνος – ethnos.gr