Διώρυγα Κωνσταντινούπολης: Στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια εκτιμάται ότι θα αγγίξει το έργο της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, το σχέδιο του Τούρκου προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν που προβλέπει ότι μέχρι το 2021 θα έχει κατασκευαστεί το 60% και θα έχει ολοκληρωθεί το 2025. Μάλιστα, θα έχει μήκος 43 χιλιόμετρα και μέσω της λίμνης Κιουτσούκ Τσεκμετζέ, θα φτάνει στην Προποντίδα περνώντας μέσα από δάση, αγροτικές εκτάσεις και πηγές γλυκού νερού.
Νέα στοιχεία για το έργο έδωσε στη δημοσιότητα σήμερα, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας, αναφέροντας πως από το 2011 έως σήμερα έχουν συμμετάσχει στις μελέτες 200 επιστήμονες και ακαδημαϊκοί από 33 κλάδους: τη γεωλογία, τη μηχανική εδάφους, τη μηχανική πετρωμάτων, την υδρογεωλογία, την υδροδυναμική, την έρευνα ιζημάτων, την μελέτη για τσουνάμι, τη μελέτη σεισμών, την ανάλυση θαλάσσιας κυκλοφορίας, την προσομοίωση πλοήγησης πλοίων, την κυματική, την ανίχνευση και πρόληψη κατολισθήσεων, τη διαχείριση κατασκευών, τον σχεδιασμό αστικής ζώνης, την αξιολόγηση του κοινωνιολογικού αντίκτυπου, την οικονομία, το Δίκαιο, την αρχαιολογία, τη μελέτη της χλωρίδας και της πανίδας, τα ερπετά, τα είδη πτηνών, τα θηλαστικά, τα ψάρια, τη θαλάσσια βιολογία, την οικολογία, τα σπάνια είδη ζώων, την κοινωνική έρευνα και τη διαχείριση αποβλήτων.
[youtube id=”2EgKQoLjq4I”]
Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, έγιναν περιβαλλοντικές μετρήσεις (βαρέα μέταλλα, σκόνη, ιζήματα και άλλα) σε 97 περιοχές, μετρήσεις θορύβου και κραδασμών σε 15 περιοχές και γεωτρήσεις σε 304 περιοχές, σε βάθος 17.000 μέτρων (στη στεριά, στη θάλασσα και στη λίμνη). Τέλος, λήφθηκαν οι αναλύσεις για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από 57 ιδρύματα και οργανισμούς και πραγματοποιήθηκαν εργαστηριακά πειράματα και προσομοιώσεις στην Τουρκία, αλλά και στη Γαλλία.
Sayılarla #Kanalİstanbul
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ευελπιστεί πως η διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα ενισχύσει την τουρκική οικονομία. Σε σημερινές δηλώσεις του, ανέφερε πως ο δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης αυξήθηκε κατά 1,7% το Νοέμβριο και η χώρα του επέστρεψε σε τροχιά ανάπτυξης. “Τα στοιχεία δείχνουν ότι πηγαίνουμε καλά και συνεχίζεται η οικονομική ανάκαμψη”, είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως “με τη διώρυγα της Κωνταντινούπολης (Kanal Istanbul) θα δημιουργηθούν δικαιώματα, όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ”. Ο Τούρκος πρόεδρος έστειλε και μήνυμα στην αντιπολίτευση που αντιδρά για το έργο, πως “ό,τι και να κάνετε, εμείς θα το προχωρήσουμε”.
Να σημειωθεί πως, κάποιοι οικονομολόγοι εγείρουν αμφιβολίες, φέρνοντας ως παράδειγμα – μεταξύ άλλων- τη γέφυρα Οσμάνγαζι, που εκτείνεται στον κόλπο της Νικομήδειας (Ιζμίτ) ανατολικά της Κωνσταντινούπολης και την οποία αποφεύγουν οι οδηγοί, λόγω των ακριβών διοδίων. Επισημαίνουν, δε, ότι είναι αμφίβολο κατά πόσον οι ναυτιλιακές εταιρείες θα θέλουν να πληρώνουν για τη διέλευση από τη διώρυγα, όταν μπορούν -βάσει της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936- να περνούν ελεύθερα από το Βόσπορο.
[youtube id=”lq93qFLcv6k”]
“Η διώρυγα της Κωνσταντινούπολης απειλεί το περιβάλλον και αρχαιολογικούς χώρους”
Ωστόσο, επιστήμονες προειδοποιούν ότι θα διαταράξει την ευαίσθητη οικολογική ισορροπία ανάμεσα στη Μαύρη Θάλασσα και την Προποντίδα και θα οδηγήσει σε αύξηση του υδρόθειου στον Μαρμαρά, με αποτέλεσμα μια έντονη μυρωδιά κλούβιου αυγού στην Κωνσταντινούπολη.
Όπως τονίζουν, η διώρυγα της Κωνσταντινούπολης είναι πιθανόν να προκαλέσει επίσης καταστροφή σε ανεκτίμητης αξίας αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Βαθονεία, μια αρχαιοελληνική πόλη και σημαντικό κέντρο παραγωγής φαρμάκων του βυζαντινού κόσμου, μόλις 20 χλμ. από την Κωνσταντινούπολη, που ξεκίνησε να ανασκάπτεται το 2007 με επί κεφαλής το Πανεπιστήμιο του Κοτζαέλι και τη συμμετοχή δεκάδων πανεπιστημιακών, φοιτητών και ξένων ιδρυμάτων. Στη Βαθονεία έχουν ήδη ανακαλυφθεί ίχνη από τις παλαιότερες γεωργικές δραστηριότητες στην Ευρώπη, που χρονολογούνται από το 7.000 π.Χ., ενώ τα λιμάνια της πόλης χρησιμοποιούσαν οι Βίκινγκς κατά τον 9ο και 11ο αιώνα.
Κατά μήκος της διώρυγας βρίσκεται ακόμη και το σπήλαιο Γιαριμπουργκάζ, ένας από τους αρχαιότερους γνωστούς οικισμούς στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών, Ναυτιλιακών Υποθέσεων και Επικοινωνιών, Αχμέτ Αρσλάν, “απάντησε” ότι με τη νέα διώρυγα θα ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι που απειλούν τις ζωές των κατοίκων στο Βόσπορο, και ανέφερε ότι το υπουργείο του έχει κάνει τις αναγκαίες μελέτες κατά μήκος της σχεδιαζόμενης διώρυγας και έχουν ληφθεί υπ’ όψιν οι εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Η κόντρα αναβαθμίζει τον Εκρέμ Ιμάμογλου σε κύριο αντίπαλο του Τούρκου προέδρου – Ο δήμαρχος Κωνσταντινούπολης χαρακτηρίζει τη γέφυρα ως «εγκληματικό σχέδιο»
Ανοιχτή κόντρα ανάμεσα στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και Εκρέμ Ιμάμογλου έχει πυροδοτήσει το σχέδιο του προέδρου της Τουρκίας για τη διάνοιξη διώρυγας στην Κωνσταντινούπολη, ένα έργο που προκαλεί αντιδράσεις από κατοίκους, ακτιβιστές και επιστήμονες.
Στους πολέμιους της διώρυγας συγκαταλέγεται και ο δήμαρχος Κωνσταντινούπολης, που αναδεικνύεται όλο και περισσότερο ως κύριος αντίπαλος του Ερντογάν.Ο Εκρέμ Ιμάμογλου, ο οποίος είναι μέλος του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης και εξελέγη δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης το 2019, υποστηρίζει πως το σχέδιο αυτό, το κόστος του οποίου έχει υπολογισθεί σε περίπου 11 δισεκατομμύρια ευρώ, θα ήταν σπατάλη και περιβαλλοντική καταστροφή ενώ θα ενίσχυε τον σεισμικό κίνδυνο.
«Η “Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης” είναι ένα εγκληματικό σχέδιο», κατήγγειλε τον Δεκέμβριο ξεκινώντας μια εκστρατεία με τον τίτλο «Είτε η Διώρυγα είτε η Κωνσταντινούπολη» και ανακοινώνοντας την αποχώρηση της δημαρχίας από το πρωτόκολλο κατασκευής που είχε υπογραφεί από τον προκάτοχό του.
«Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να εμποδίσουμε την πραγματοποίηση αυτού του σχεδίου», πρόσθεσε. Την Τρίτη, μετέβη στο κυβερνείο της Κωνσταντινούπολης για να επιδώσει επιστολή με την οποία ζητεί τη ματαίωσή του.
Η «Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης», που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Μεσόγειο και την οποία ανακοίνωσε ο Ερντογάν το 2011, όταν ήταν πρωθυπουργός, είναι ένα από τα «τρελά έργα» που θέλει να πραγματοποιήσει τώρα ως πρόεδρος. Ο Ερντογάν έχει ήδη επιβλέψει την κατασκευή στην Κωνσταντινούπολη μιας σήραγγας κάτω από τον Βόσπορο, μιας τρίτης γέφυρας πάνω απ’ αυτόν και ενός νέου τεράστιου αεροδρομίου. Όμως το σχέδιο της διώρυγας, η οποία θα έχει μήκος 45 χιλιόμετρα, είναι πολύ πιο περίπλοκο.
Οι επικριτές του μιλούν για ένα «καπρίτσιο» που θα βύθιζε την Τουρκία ακόμη περισσότερο στα χρέη και θα ωφελουσε πρωταρχικά επιχειρηματίες που βρίσκονται κοντά στον πρόεδρο. Μπροστά στις επικρίσεις του δημάρχου της Κωνσταντινούπολης, ο Ερντογάν παραμένει σταθερός: «Θα κατασκευάσουμε αυτή τη διώρυγα, είτε το θέλουν είτε όχι», τόνισε τη Δευτέρα.
pagenews.gr