Στο έλεος του Covid 19 η ναυτιλία

ναυτιλία

Η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει πρόσθετα προβλήματα από τη μεταφορά της πανδημίας από τη Κίνα στην Ευρώπη και την Αμερική. Τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια είναι σε “αρρυθμία”, αφού η ζήτηση για προϊόντα που μεταφέρονται δια θαλάσσης έχει περιοριστεί σημαντικά» επισημαίνει, μιλώντας στο Reporter, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης.

Οι επιπτώσεις για τον Πειραιά και η επόμενη ημέρα

«Άμεσα και δραστικά περιορίστηκε η διακίνηση containers στο λιμάνι του Πειραιά» τονίζει, ο κ. Κορκίδης. Υπενθυμίζεται ότι ο Πειραιάς αναδείχτηκε το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και τέταρτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το 2019. Σύμφωνα, όμως, με στοιχεία που συγκέντρωσε το ΕΒΕΠ και παρουσιάζει το Reporter, ο ρυθμός διακίνησης έχει επιβραδυνθεί μετά την εμφάνιση της πανδημίας.

Ειδικότερα, η υγειονομική κρίση στην Κίνα προκάλεσε μείωση 46% στις προσεγγίσεις πλοίων και φορτίων στο λιμάνι του Πειραιά. Επίσης, το πρώτο δίμηνο του 2020, από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco, διακινήθηκαν συνολικά 838.000 εμπορευματοκιβώτια, 4,8% περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2019. Ωστόσο την ίδια περίοδο πέρυσι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης είχε ξεπεράσει το 22%. Παράλληλα, μειώθηκε σημαντικά ο ρυθμός των διακινούμενων transit ΤΕUs. Βάσει των στοιχείων του ΕΒΕΠ, τον Φεβρουάριο η αύξηση συγκριτικά με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα δεν ξεπέρασε το 2,2% με 415.000 containers. Μάλιστα, ο Μάρτιος αναμένεται να βρεθεί σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα και το πρώτο τρίμηνο του έτους να κλείσει στάσιμο.

Όπως επισημαίνει ο κ. Κορκίδης, «η εξομάλυνση που καταγράφεται στη Κίνα δεν σημαίνει πως θα υπάρξει άμεση ανάκαμψη των φορτίων και των δρομολογίων στον Πειραιά, αφού το επίκεντρο της πανδημίας είναι σήμερα η Ευρώπη και η ζήτηση σε όλες τις χώρες έχει περιοριστεί σημαντικά. Εάν η παγκόσμια οικονομία εισέλθει σε ύφεση, τότε οι επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά δεν μπορεί να έχουν τις αυξήσεις του πρόσφατου παρελθόντος» Ωστόσο, σημειώνει ότι «ενδέχεται την επόμενη μέρα της πανδημίας, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας να υποδεχτεί περισσότερα μεσογειακά φορτία, αντί των λιμανιών της Ιταλίας και της Ισπανίας».

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Σε ό,τι αφορά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η πτώση μέχρι τώρα είναι μικρή και κυμαίνεται στο 3-3,5%, αλλά η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα. H κάμψη, θα εξαρτηθεί από την ένταση και τη διάρκεια του φαινομένου και το «cascading effect», δηλαδή την αλυσιδωτή εμφάνιση γεγονότων. Η πανδημία επηρέασε αρχικά τα λιμάνια με κύριες γραμμές και αναμένεται τώρα να «χτυπήσει» τα λιμάνια τροφοδοσίας, όπως η Θεσσαλονίκη.

Σε κλοιό πιέσεων η Ευρώπη-Η Ιταλία και το Ρότερνταμ

Τα στοιχεία του ΕΒΕΠ για τα λιμάνια του εξωτερικού καταδεικνύουν ότι η κίνηση πλοίων και εμπορευμάτων από την Κίνα σε όλα τα μεγάλα λιμάνια στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ καταγράφει πτώση από 20% έως 70%. Τα στοιχεία για τις λιμενικές εργασίες που αφορούν τη διακίνηση εμπορευμάτων, δείχνουν μείωση κατά 50% έως 70% από το ξεκίνημα της πανδημίας, ενώ σε πολλά λιμάνια καταγράφονται περιπτώσεις όπου πλοία liners δεν εκτέλεσαν τα προγραμματισμένα δρομολόγια.

Παράλληλα, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, στο λιμάνι του Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη για μεταφορές εμπορευμάτων με κίνηση 14,5 εκατ. TEUs, οι αφίξεις πλοίων από την Κίνα μειώθηκαν κατά 20% σε μία εβδομάδα. Από το λιμάνι του Ρότερνταμ περνούν κάθε χρόνο περίπου 470 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων, με το μεγαλύτερο μέρος να προέρχεται από την Κίνα. Ωστόσο, σε δυσμενέστερη κατάσταση βρίσκεται η Ιταλία. Πιο συγκεκριμένα, πολλά πλοία αρνούνται να προσεγγίσουν λιμάνια της γειτονικής χώρας για να παραδώσουν φορτία, καθώς, μετά και για περίοδο 15 ημερών, δε θα μπορούν να προσεγγίσουν άλλο λιμάνι. Συνολικά 21 χώρες, ανάμεσα στις οποίες η Γαλλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Κύπρος, η Ολλανδία, η Τουρκία, η Αλβανία, η Σαουδική Αραβία, το Ιράκ και οι Φιλιππίνες έχουν αποκλείσει τον κατάπλου εμπορικών πλοίων από την Ιταλία.

Τι συμβαίνει στην Κίνα

Μεγάλο είναι το πλήγμα για τη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία του κόσμου, την Κίνα, καθώς κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2020 οι εξαγωγές υποχώρησαν κατά 17%. Σημειώνεται ότι η μη εμφάνιση κρουσμάτων στην Κίνα έχει βεβαίως επιτρέψει στους εργαζομένους να επιστρέψουν σταδιακά στα εργοστάσια και οι εξαγωγές ενδέχεται να αυξηθούν ξανά, παρά τη μειωμένη κίνηση στα λιμάνια που εξακολουθεί να κυμαίνεται στο 40%-50%.

«Τα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας, που αποτελεί το 51% της ευρωπαϊκής και το 20% της παγκόσμιας βιομηχανίας, εκτιμούν πως οι επόμενοι δύο με τρεις μήνες θα είναι δύσκολο να σηματοδοτήσουν μία αύξηση στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων, όμως δεν θεωρούν πιθανό στο διάστημα αυτό να δημιουργηθούν σημαντικές ελλείψεις στις αγορές. Αυτές τις δύσκολες μέρες, ας ταξιδέψει η σκέψη μας στους ναυτικούς μας, που δεν μπορούν να έχουν, όλα όσα διαθέτουμε εμείς, μένοντας στα σπίτια μας» καταλήγει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ.

Γιώργος Γεωργίου

Πηγή: Reporter.gr