Απεργιακός «τυφώνας» στην ακτοπλοΐα απειλεί τους νησιώτες

Hellenic Seaways

 

Της Θεοδοσίας Κοντζόγλου

 

Σε αδιέξοδο με μοναδικά θύματα τους νησιώτες οδηγεί η αδιαφορία του κράτους στην ασυμφωνία μεταξύ Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας και Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.  Από το πρωί της 23ης Νοεμβρίου, αρχίζει η 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση των ναυτικών και μάλιστα με προοπτική κλιμάκωσης. Από την πλευρά τους οι επιχειρηματίες της ακτοπλοΐας δηλώνουν ότι βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας αλλά ωστόσο είναι επίσης πρόθυμοι να  υπογράψουν αύξηση 0,5% αντί του 2% που ζητά η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία για το 2010.  Την ίδια στιγμή όμως η ΠΝΟ αντιτείνει ότι οι ναυτικοί έχασαν συνολικά 17%  από την αμοιβή τους (3% φορολογία, 6% πληθωρισμό, 8% αγοραστική κίνηση).  Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη υπεγράφησαν Συλλογικές Συμβάσεις που προβλέπουν αύξηση 2% με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας,  με την Ένωση Μεσογειακών Επιβατηγών Πλοίων και σήμερα (23 Νοεμβρίου 2010) με την Ένωση των Πορθμείων. Επίσης αύξηση 1,7% προβλέπει η ΣΣΕ που υπεγράφη από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

 

Ζητούν αναστολή της απεργίας…

Εκτός από την Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, δεν υπέγραψαν ακόμη η Ένωση Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων με πρόεδρο τον Νίκο Βαρβατέ και μία μικρή Ένωση Ακτοπλοϊκών Φορτηγών που εκπροσωπεί πέντε πλοία.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο πρόεδρος της ΕΕΑ Απόστολος Βεντούρης, μεταξύ άλλων ζήτησε από την ΠΝΟ να αναστείλει για 20 ημέρες την απεργία της και να προσέλθει στον τριμερή διάλογο στον οποίο θα συμμετέχει και ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης.

Σε σχετική ερώτηση του nautilia.gr  ο Γ.Γ. της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς, απάντησε ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα αναβολής καθώς οι επιχειρηματίες έχουν γυρίσει τη πλάτη στο διάλογο από τον Δεκέμβρη του 2009, όταν η Ομοσπονδία έθεσε για πρώτη φορά το θέμα της ΣΣΕ του 2010.  Ο κ. Χαλάς δεν απέκλεισε μάλιστα το ενδεχόμενο της κλιμάκωσης των απεργιακών κινητοποιήσεων.

Στη συνέντευξή του ο κ. Βεντούρης παρατήρησε ότι: «Από τις δέκα μέχρι σήμερα απεργίες το έτος 2010 στο χώρο της ακτοπλοΐας μόνο η μία ήταν μερικώς δικαιολογημένη. Όλες οι άλλες ήταν καταλήψεις πλοίων από τους γνωστούς άγνωστους, τα όργανα των επαγγελματιών συνδικαλιστών της μειοψηφίας της ΠΝΟ, των ανθρώπων του ΠΑΜΕ, που στην συντριπτική τους πλειοψηφία δεν ήταν ναυτικοί ούτε ενδιαφέρονται για τους ναυτικούς και το ναυτικό επάγγελμα αλλά ενεργούν κατόπιν οδηγιών και εντολών».

 

Θέλουν  Γάλλους μαιτρ…

Μεταξύ άλλων ζήτησε την κατάργηση της ελληνομάθειας που προβλέπει ο νόμος για τους εργαζόμενους της ακτοπλοΐας σημειώνοντας ότι «Είναι το μέτρο, το οποίο μας απαγορεύει να προσλάβουμε τον μαιτρ του ακριβότερου ξενοδοχείου της Ευρώπης, ο οποίος έχει αποφοιτήσει από τις πανεπιστημιακές σχολές της GLION Ελβετίας και του Cornel της Αμερικής γιατί δεν έχει ναυτικό φυλλάδιο, και πιστοποιητικό ελληνομάθειας από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης σε εξετάσεις γλωσσολογίας, αρχαίας και νεοελληνικής γλώσσας. Είναι το μέτρο που δημιουργεί τις μισθολογικές ανισότητες μεταξύ εργαζομένων στην ίδια επιχείρηση. Ο σερβιτόρος πχ του EVEREST  στην ξηρά έχει μισθό 800€ ενώ o σερβιτόρος του μπαρ με ναυτικό φυλλάδιο σε ακτοπλοϊκό πλοίο λαμβάνει 3 έως 3.500€, για εργασία παρόμοια σε ένταση και διάρκεια».

Επίσης ο κ. Βεντούρης υποστήριξε ότι ο Έλληνας ναυτικός είναι ο πλέον καλοπληρωμένος στον κόσμο ενώ μιλώντας στο nautilia.gr ο Γ.Γ. της ΠΝΟ cpt. Γιάννης Χαλάς επεσήμανε ότι : Σ’ όλο τον κόσμο οι ναυτικοί βρίσκονται μία μέρα μέσα στο πλοίο και μία μέρα στο σπίτι τους.  Αντίθετα στην Ελλάδα, οι ναυτικοί μπαίνουν μέσα στο πλοίο, και βγαίνουν όταν θα πάρουν σύνταξη».

Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες μας, η απεργία δεν θα έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις για τις εταιρίες καθώς στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν μικρό μεταφορικό έργο αυτόν τον καιρό.  Αντίθετα μάλιστα θα έχουν «κέρδος» αφού δεν θα ξοδέψουν καύσιμα.  Την ίδια στιγμή, όλοι οι απεργοί ναυτικοί θα εισπράξουν τις αμοιβές τους ενώ οι χαμένοι της υπόθεσης θα είναι οι νησιώτες, σε περίπτωση που η απεργία παραταθεί.