Είναι γνωστό εδώ και χρόνια πως οι κάτοικοι αλλά και οι φορείς των νησιών στις Δυτικές Κυκλάδες, κάνουν τα πάντα για να επιτύχουν τη δρομολόγηση συμβατικού πλοίου νέας τεχνολογίας στη γραμμή τους. Κρυφός πόθος ήταν πάντα ένα πλοίο της BLUE STAR FERRIES που θα εξυπηρετεί σε ετήσια βάση τη γραμμή. Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει συμβεί μέχρι τώρα και όπως όλα δείχνουν δεν θα συμβεί ούτε στο άμεσο μέλλον. Αποδέκτης όμως ενός τέτοιου αιτήματος έχει γίνει επανειλημμένα και ο εφοπλιστής Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, ιδιοκτήτης της Aegean Speed Lines στον οποίο έχουν απευθυνθεί αρκετές φορές, κυρίως οι Δήμαρχοι των νησιών.
Πρόσφατα υπήρξε και νέα συνάντηση των Δημάρχων με τον κ. Ευγενίδη και πιο συγκεκριμένα την Παρασκευή 11 Μαρτίου αντιπροσωπεία αποτελούμενοι από τον Έπαρχο Μήλου, τους Δημάρχους Μήλου, Σερίφου, Κύθνου, Σικίνου και εκπροσώπων των Δήμων Σίφνου και Κιμώλου επισκέφθηκαν το Ευγενίδειο Ίδρυμα και εξέθεσαν στον κ. Ευγενίδη το συγκοινωνιακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα νησιά.
Σε δηλώσεις τους μάλιστα οι εκπρόσωποι των νησιών δήλωσαν πεπεισμένοι πως ο κ. Ευγενίδης θα λύσει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Όμως αν ρίξει κανείς μια ματιά στα οικονομικά στοιχεία της γραμμής, δηλαδή στην κίνηση επιβατών, Ι.Χ και φορτηγών, ιδίως το χειμώνα, θα καταλάβει γιατί η γραμμή δεν έχει προσελκύσει μια τέτοια επένδυση, και εννοούμε το πλοίο.
Η ιστορία της γραμμής την τελευταία δεκαετία
Την τελευταία δεκαετία, 2 εταιρείες και πλοία μονοπώλησαν τη γραμμή. Από το 2005 μέχρι και το 2014, τη γραμμή εξυπηρετούσε το εγ/ογ ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ της VENTOURIS SEA LINES. Από το 2007 μέχρι και το 2009 μετά την αποχώρηση του ΕΞΠΡΕΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ήταν το μοναδικό πλοίο που εξυπηρετούσε τη γραμμή. Τον Απρίλιο του 2009 μπήκε στη γραμμή και το εγ/ογ ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ της ZANTE FERRIES. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, το ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ κρίθηκε ακατάλληλο για τη γραμμή από μεγάλη μερίδα των κατοίκων. Στο τέλος του 2014 το ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ εγκαταλείπει τη γραμμή και η ZANTE FERRIES εκμεταλευόμενη το γεγονός, φέρνει στο Αιγαίο και το εγ/ογ ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ. Για ένα διάστημα μέσα στο 2015 τα δυο πλοία εκτελούν μαζί δρομολόγια, όμως το χειμώνα η γραμμή μένει πάλι με ένα πλοίο καθώς αρχικά δένει το ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ για την ετήσια συντήρηση του και στη συνέχεια το ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ. Εκεί κάπου ξεκινούν και οι αντιδράσεις των κατοίκων, που κρίνουν ακατάλληλο και το ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ. Τον τελευταίο καιρό βέβαια, ούτε το ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ έχει γλυτώσει την κριτική, κυρίως για την ταχύτητα του.
Τη γραμμή βέβαια εξυπηρετούσαν όλα αυτά τα χρόνια, μερικά από τα πλοία της GA FERRIES, και αρκετά ταχύπλοα της Hellenic Seaways, της Seajets και βεβαίως τα SPEEDRUNNER ΙΙ, III και IV του κ. Ευγενίδη. Τα ταχύπλοα όμως σταματούν τα δρομολόγια τους από το τέλος Οκτωβρίου και παραμένουν δεμένα μέχρι τον Μάϊο, με μια μικρή διακοπή για τις ημέρες του Πάσχα.
Η λύση
Για να αλλάξουν τα οικονομικά δεδομένα μιας γραμμής (επιβάτες, Ι.Χ, φορτηγά) χρειάζεται η προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού επισκεπτών, τουριστών κλπ, έτσι ώστε να υπάρξει και το ανάλογο επιχειρηματικό ενδιαφέρον από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για να επενδύσουν στη γραμμή. Και αυτό είναι κάτι που μόνο οι κάτοικοι των νησιών μπορούν να το επιτύχουν. Εκτός από τα ακατάλληλα λιμάνια που είναι ένας ακόμα ανασταλτικός παράγωντας και ένα σημαντικό ζήτημα, την ευθύνη του οποίου έχει η πολιτεία. Αν συγκρίνει κανείς τη γραμμή της Πάρος – Νάξος – Σαντορίνη, που εξυπηρετείται από τη Blue Star Ferries, με τη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων, θα διαπιστώσει πόσο μεγάλη διαφορά υπάρχει στα οικονομικά στοιχεία. Η συντριπτική πλειοψηφία των τουριστών επισκέπτεται τα νησιά το καλοκαίρι και όχι τον χειμώνα. Το φετινό καλοκαίρι η γραμμή εξυπηρετείται από 2 συμβατικά πλοία, τα ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ και ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ, με 2 δρομολόγια ημερησίως και από 5 ταχύπλοα με 6 δρομολόγια ημερησίως. Είναι προφανές λοιπόν πως τα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων έχουν επαρκή δρομολογιακή κάλυψη την καλοκαιρινή περίοδο. Όσο μεγαλύτερη ζήτηση δημιουργηθεί για τα νησιά αυτά από τους επισκέπτες, ανάλογη θα είναι και η αύξηση του ενδιαφέροντος από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Είναι βασικός νόμος της αγοράς (όχι μόνο της ακτοπλοϊκής) και ισχύει για όλες τις θαλάσσιες συγκοινωνίες.{jcomments on}