Τί κρύβεται πίσω από την κίνηση Grimaldi

Grimaldi

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Σοβαρές ανακατατάξεις αναμένονται στην ελληνική ακτοπλοΐα μέσα στο 2017, με το ενδεχόμενο η επόμενη μέρα να μη θυμίζει σε πολλά τη σημερινή. Η αιφνιδιαστική κίνηση του Εμανουέλε Γκριμάλντι να αποσύρει τις Μινωικές από την Αδριατική για να δραστηριοποιηθούν αποκλειστικά στην Ελλάδα «έχει ουρά», σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, πέρα από το γεγονός ότι ο όμιλος μειώνει τα κόστη του αφού φέρεται να εξοικονομεί 10 εκατ. ευρώ, καθώς η φορολόγηση στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι στην Ιταλία.

Ελάχιστοι μέσα στον όμιλο, ίσως μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού, γνώριζαν το συγκεκριμένο σχέδιο του Ιταλού εφοπλιστή για τις Μινωικές. Πολύ κόσμος αιφνιδιάστηκε, ακόμη και στενοί συνεργάτες του κ. Γκριμάλντι. Στη συνέχεια επιχειρήθηκε από την ιταλική πλευρά να υποβαθμιστεί η σημασία της συγκεκριμένης απόφασης και να στραφεί το ενδιαφέρον όλων στην HSW.

«Μην ασχολείστε με την κίνηση των Μινωικών. Δεν υπάρχει κάτι περισσότερο ή κάποιο παρασκήνιο. Το θέμα τώρα είναι η εξαγορά από τον όμιλο της HSW», είναι τα σχόλια που ειπώθηκαν στο «business stories» στο πλαίσιο του ρεπορτάζ. Πολλές φορές όμως τα φαινόμενα απατούν, ειδικά όταν οι επιχειρηματίες καλούνται να κάνουν την επόμενη κίνησή τους μέσα σε ένα πολύ δύσκολο οικονομικό περιβάλλον. «Θα χρειαστεί να γίνουν οικονομίες κλίμακος. Ξανάρχισε η ανηφόρα για όλους λόγω της ανόδου της τιμής των καυσίμων αλλά και τις ισοτιμίας ευρώ / δολαρίου. Δεν θα είναι τα πράγματα τόσο εύκολα όσο θεωρούσαν όλοι πριν από δύο μήνες», επισήμαναν στο «b.s.» ιταλικοί κύκλοι.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Γκριμάλντι έχει μεγαλώσει το εύρος των συζητήσεών του στην Ελλάδα. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει αν το κάνει για να πιέσει στην προσπάθειά του να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο της HSW ή είναι κίνηση αντιπερισπασμού με σκοπό να αποπροσανατολίσει τους ανταγωνιστές και να αιφνιδιάσει για μία ακόμη φορά χτυπώντας αλλού. Σε αυτή την κρίσιμη καμπή αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον η εκ νέου ανάγνωση, λέξη προς λέξη, των δηλώσεων που είχε κάνει στις 29 του περασμένου Οκτωβρίου στη Βενετία, στο πλαίσιο του 20th Euro-Med Convention «From Land to Sea».

«Θα γίνουν αναπόφευκτα ολοένα περισσότερες συγχωνεύσεις.

■ Η αρρώστια του κλάδου είναι η έλλειψη επενδυτών αλλά και η έλλειψη ιδεών. Πρέπει να γίνουν επενδύσεις στον κλάδο, δεν πρέπει να φοβόμαστε να καινοτομήσουμε.
■ Οταν πηγαίνω σε νέες αγορές μου λένε: “Δεν θα πετύχεις, θα γυρίσεις πίσω κ.λπ.”. Ομως πετυχαίνουμε ως όμιλος και θα συνεχίσουμε να πετυχαίνουμε.
■ Ολα έχουν την τιμή τους. Δώστε μου σωστή τιμή και θα πουλήσω και γω.
■ Διάβασα ότι θα πληρώσω μεγάλο ποσό για την HSW. Αυτό που έχω να πω είναι ότι για χρυσά μερίδια θα πληρώσω χρυσάφι, για τα υπόλοιπα ούτε σεντ παραπάνω απ’ ό,τι αξίζει η μετοχή. Για την απόκτηση του 2% είμαι διατεθειμένος να πληρώσω πολλά, όχι όμως και για το υπόλοιπο ποσοστό».

Εκείνο το απόγευμα του περασμένου φθινοπώρου ο κ. Γκριμάλντι έπλεξε το εγκώμιο της Attica Group, χαρακτηρίζοντάς τη μία από τις καλύτερες εταιρείες του κλάδου, μαζί με την P&O και τη Stena. Οπως δήλωσε, οι τρεις αυτές εταιρείες μαζί με τον ιταλικό όμιλο μπορούν μέσω εξαγορών να αναπτυχθούν περαιτέρω στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας.

Η Αδριατική

Από την πρώτη μέρα που εμφανίστηκε στην Αδριατική ο κ. Γκριμάλντι άρχισε να γράφεται και στον ελληνικό Τύπο ότι είχε στόχο να τη μετατρέψει σε «mare nostrum», κυριαρχώντας επί των Ελλήνων που για δεκαετίες είχαν το πάνω χέρι. Βήμα-βήμα δείχνει να τα καταφέρνει, χωρίς να μπορεί κανείς να του σταθεί εμπόδιο. Η αποχώρηση των Μινωικών ήταν κομβικής σημασίας κίνηση.

«Από τη στιγμή που οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες, λόγω της οικονομικής κρίσης, δεν μπόρεσαν να επενδύσουν σε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία, το μέλλον ήταν προδιαγεγραμμένο. Ο όμιλος Γριμάλντι καλύπτει δρομολόγια σε όλη την Ιταλία με πλοία που έχουν το καθένα μεταφορική ικανότητα 170 φορτηγών οχημάτων – φορτηγά που είναι και ο αιμοδότης της ακτοπλοΐας στις διεθνείς γραμμές. Τα δικά μας πλοία, τα ελληνικά, έχουν χωρητικότητα 108 φορτηγών. Η διαφορά είναι τεράστια. Ο Ιταλός ελέγχει πλέον το 70% της Αδριατικής», δήλωσε στο «b.s.» στέλεχος της ακτοπλοϊκής αγοράς και συνέχισε: «Το καλοκαίρι όπου οι μεταφορείς καίγονται για να μεταφέρουν τα οχήματά τους πάνε στον Γκριμάλντι που έχει τη χωρητικότητα για να τους εξυπηρετήσει. Και για να τα έχουν καλά μαζί του τον επιλέγουν και τον χειμώνα. Απλά μαθηματικά! Τα φορτηγά με ελληνικές πινακίδες επιλέγοντας το ιταλικό πλοίο δεν πληρώνουν ΦΠΑ, που είναι περίπου 200 ευρώ για κάθε όχημα. Σκεφτείτε έναν μεταφορέα που πρέπει να στείλει σε μία μέρα πέντε φορτηγά. Γλιτώνει 1.000 ευρώ τα οποία θα έπρεπε να καταβάλει μετρητά. Βέβαια είναι πλέον αρκετοί εκείνοι που έχουν στα φορτηγά τους βουλγάρικες πινακίδες ή και κυπριακές προκειμένου να αποφύγουν αυτό τον οικονομικό σκόπελο, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα».

Σήμερα ο όμιλος Γκριμάλντι έχει:

■ στη γραμμή Πάτρα – Μπρίντεζι δύο πλοία, τα «Euroferry Olympia» και «Euroferry Egnazia»
■ στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα – Βενετία τα πλοία «Cruise Olympia» και «Cruise Europa»
■ στη γραμμή Πάτρα – Μπάρι – Ραβένα – Βενετία δύο Ro-Ro/πλοία μεταφοράς οχημάτων, τα «Eurocargo Trieste» και «Eurocargo Patrasso», τα οποία μεταδρομολογήθηκαν από την Τεργέστη.

Παράλληλα έχει το μονοπώλιο της γραμμής Ιταλία – Ισπανία, και συγκεκριμένα το Τσιβιταβέκια (Ρώμη) – Βαρκελώνη, μέσω της οποίας εξυπηρετούνται οι μεταφορείς από Ελλάδα, Βουλγαρία και Τουρκία που έχουν προορισμό την Ιβηρική Χερσόνησο αποφεύγοντας τις οδικές αρτηρίες.

Στην Αδριατική η κοινοπραξία Superfast-ANEK έχει:

■ στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι δύο πλοία, τα «Superfast I» και «Superfast ΙΙ»
■ στη γραμμή Πάτρα – Ανκόνα – Βενετία τρία πλοία, το «Superfast XI», το «Olympic Champion» και το «Olympic Spirit».

Η HSW

Στο μέτωπο της Hellenic Seaways, η γαλλική επενδυτική τράπεζα Lazard έχει κάνει αποτίμηση του ποσοστού που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς και ανέρχεται στο 40,4%, ενώ έχει σε εξέλιξη τη διαδικασία διερεύνησης ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με πληροφορίες, ίσως και μέσα στον Ιανουάριο οι Γάλλοι καλέσουν όσους έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του ποσοστού της τράπεζας στην HSW για να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

Οι Μινωικές κατέχουν προς το παρόν το 48,5%. Aπό τον περασμένο Φεβρουάριο έχουν δώσει 29,8 εκατ. ευρώ αποκτώντας από μετόχους το 15% της HSW. «Ο όμιλος Γκριμάλντι θα συμμετάσχει και θα προσφέρει το τίμημα στη Lazard», επισημαίνει η ιταλική πλευρά. Η τελευταία έχει προχωρήσει σε πλήρη αναδιάρθρωση του δανεισμού της, ενώ μετά από πέντε ζημιογόνες χρήσεις εμφάνισε το 2015 καθαρά κέρδη ύψους 3,9 εκατ. ευρώ, με αύξηση του μεταφορικού της έργου. Σε αυτή την επιχειρηματική διελκυστίνδα οι Μινωικές εμφανίζονται σίγουρες ότι στο τέλος θα αποκτήσουν τον έλεγχο της Hellenic.

Υπάρχουν όμως και κύκλοι της ακτοπλοΐας που προβαίνουν σε διαφορετική ανάλυση των δεδομένων. Υποστηρίζουν ότι οι Μινωικές Γραμμές με την αποχώρησή τους από την Αδριατική «δέχονται ένα σημαντικό οικονομικό πλήγμα. Με βάση τα δεδομένα του 2015, οι Μινωικές με την αποχώρηση από την Αδριατική χάνουν το 61% του κύκλου εργασιών τους (104,6 εκατ. από 172,4 εκατ.) και το 52% της λειτουργικής τους κερδοφορίας EBITDA (18,8 εκατ. από 36 εκατ.). Επιπλέον, η άνοδος των τιμών των καυσίμων αναμένεται να επηρεάσει κατά 3-4 εκατ. τα αποτελέσματά τους στην ακτοπλοΐα. Συνεπώς, όπως προκύπτει, αν δεν μεταβληθεί κάποιος άλλος παράγοντας, η εταιρεία θα έχει ετήσιο EBITDA της τάξεως των 13-14 εκατ. μικρότερο από τις υποχρεώσεις της για τα ετήσια τοκοχρεολύσια, που είναι της τάξεως των 15-16 εκατ. ευρώ. Η κατάσταση που διαμορφώνεται πλέον δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την προσπάθεια εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της HSW, ενώ ανακύπτουν εύλογα διάφορα ερωτήματα στην ακτοπλοϊκή αγορά: Πώς θα μπορέσει άραγε η εταιρεία να αποπληρώσει το δανεισμό της; Πώς είναι εφικτό πλέον, με τα νέα οικονομικά δεδομένα, να υλοποιηθεί το σχέδιο εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της HSW;».

Κύκλοι των Μινωικών ωστόσο απαντούν: «Εχουμε πολύ καλή ρευστότητα και χρηματοοικονομική σταθερότητα. Οπου δρομολογούμε πλοίο έχουμε περίπου το 65% της αγοράς επιβατών λόγω του υψηλού επιπέδου υπηρεσιών που προσφέρουμε. Το να απλώσουν πανιά σε όλο το Αιγαίο και το Ιόνιο οι Μινωικές θα σημάνει την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος».

Η θέση των Μινωικών

Στην αποφυγή ζημιών στην οικονομική χρήση του 2017 για τις Μινωικές Γραμμές στοχεύει η απόφαση του ομίλου Γκριμάλντι να αποσύρει δύο πλοία της θυγατρικής του από τις γραμμές της Αδριατικής, σύμφωνα με ανακοίνωση της διοίκησης της εταιρείας. Οπως επισημαίνεται, «η εκτιμώμενη επίδραση από τη μη δρομολόγηση των πλοίων ”Cruise Europa” και ”Cruise Olympia”, τα οποία δραστηριοποιούνταν στη γραμμή της Αδριατικής (Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα – Τεργέστη), θεωρείται ότι θα επιδράσει θετικά στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας για το οικονομικό έτος 2017, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, στην περίπτωση συνέχισης της δρομολόγησής τους τα καθαρά αποτελέσματά τους για το 2017 θα ήταν ζημιογόνα κατά 1,6 εκατ. ευρώ, η λειτουργική κερδοφορία (ΕΒΙTDA) θα διαμορφωνόταν σε ζημία 1,2 εκατ. ενώ τα έσοδα σε 82,7 εκατ. ευρώ.

H σημαντική μεταβολή των οικονομικών συνθηκών στην αγορά της Αδριατικής, όπως η μείωση του μεταφορικού έργου των επιβατών, καθώς και η αύξηση στις τιμές των καυσίμων σε συνδυασμό με τη μείωση της συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ / δολάριο οδήγησαν την εταιρεία στην απόφαση να μην ανανεώσει τις συμβάσεις ναύλωσης των συγκεκριμένων πλοίων.

Επιπλέον, η ανάληψη της γενικής πρακτόρευσης αυτών των πλοίων στην Ελλάδα από 1/1/2017 εκτιμάται ότι θα έχει θετική επίδραση, αφού σε σύγκριση με τα παραπάνω δεδομένα τα καθαρά αποτελέσματα θα είναι βελτιωμένα κατά 2,9 εκατ., το ΕΒΙTDA κατά 3 εκατ. ενώ τα έσοδα θα μειωθούν κατά 76,7 εκατ. ευρώ».

newmoney.gr

 

*Το παρόν άρθρο είναι αναδημοσίευση από την εφημερίδα ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ (15-01-2017)