Επενδύσεις σε ταχύπλοα πλοία υλοποιούν ή σχεδιάζουν να υλοποιήσουν μικρότερες και μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές, παρά την πίεση από τις αυξημένες τιμές των καυσίμων στους ισολογισμούς τους. Ο μεταξύ τους ανταγωνισμός αλλά και αυτός με τις αερομεταφορές στρέφουν τμήμα της δραστηριότητας στις υψηλότερες ταχύτητες που αυτά προσφέρουν.
Είναι χαρακτηριστικό πως την ερχόμενη Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου αναμένεται ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον στον πλειστηριασμό του «Αίολος Κεντέρης Ι» που ανήκε στη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου και έχει κατασχεθεί από την Τράπεζα Πειραιώς με τιμή εκκίνησης τα 4,5 εκατ. ευρώ. Κύκλοι της αγοράς προεξοφλούν συμμετοχή τόσο της SeaJets όσο και της Hellenic Seaways –η οποία παρουσίασε χθες βελτιωμένο ισολογισμό εννεαμήνου–, που τελεί υπό εξαγορά από την Attica Group. Παράλληλα άλλες επενδύσεις σε ταχύπλοα έχει ήδη κάνει η Sea Jets, συμφερόντων Μ. Ηλιόπουλου, ενώ και η Golden Star, συμφερόντων των αδελφών Στεφάνου, αγόρασε προ μερικών ημερών δύο ακόμα τέτοια σκάφη που σκοπεύει να τα δρομολογήσει στις γραμμές Πειραιά – Κυκλάδων.
Sea Jets και Golden Star Ferries έχουν ήδη σκληρό μεταξύ τους ανταγωνισμό στις γραμμές από τη Ραφήνα, ο οποίος όπως προκύπτει θα μεταφέρεται τώρα και στον Πειραιά. Η Hellenic –που φέτος απέφυγε την κοστοβόρα κόντρα της Ραφήνας αποσύροντας το Hellenic Highspeed από εκεί– αναζητεί επιπλέον ισχύ στα ταχύπλοα για το 2018 εξαιτίας και της πώλησης του High Speed 7 στις Mινωικές, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς της από την Attica. Να σημειωθεί πως η Hellenic Seaways στο εννεάμηνο εμφάνισε κύκλο εργασιών 110,9 εκατ. ευρώ έναντι 115,2 εκατ. στο εννεάμηνο του 2016, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) διαμορφώθηκαν στα 20,2 εκατ. έναντι 22,7 εκατ. και τα καθαρά κέρδη σε 12,5 εκατ. έναντι 10,1 εκατ. ευρώ. Παράλληλα η ακτοπλοϊκή που λειτουργεί υπό την διοίκηση του Αντ. Αγαπητού έχει περιορίσει τον δανεισμό της στα 139 εκατ., από 185 εκατ. ευρώ προ διετίας. Η Hellenic δηλώνει πως, παρά τη σημαντική αύξηση των τιμών των καυσίμων, φέτος αναμένει τα τελικά αποτελέσματά της για το δωδεκάμηνο να κινηθούν σε ανάλογα επίπεδα. Οι επιδόσεις αυτές εξηγούν εν μέρει και το σκεπτικό της Attica να προχωρήσει στην εξαγορά της.
Υπενθυμίζεται πως τα κέρδη μετά από φόρους της Attica Group (Blue Star και Super Fast) στο εννεάμηνο διαμορφώθηκαν στα 4,68 εκατ. έναντι 26,50 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Ο κύκλος εργασιών παρέμεινε σταθερός στα 215,46 εκατ., ενώ τα κέρδη (EBITDA) υποχώρησαν στα 47,75 εκατ. από 62,35 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της Attica αποδίδει την απόκλιση στην κερδοφορία στη σημαντική αύξηση της τιμής των καυσίμων. Η Attica Group αναμένει τις εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού για να ολοκληρώσει την απόκτηση συνολικού ποσοστού 98,83% (48,53% από τις Μινωικές και 50,3% από την Πειραιώς και άλλους μικρομετόχους) του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways.
Την αύξηση των τιμών των καυσίμων επισημαίνουν ως αρνητικό παράγοντα στον ισολογισμό τους και οι Μινωικές Γραμμές, που στο εννεάμηνο ανακοίνωσαν καθαρά κέρδη 7,4 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί πως μετά την απόσυρση δύο πλοίων τους από τις γραμμές της Αδριατικής φέτος και τη ναύλωσή τους στη μητρική Grimaldi Group, τα αποτελέσματα του 2017 δεν είναι συγκρίσιμα με τα περυσινά. Στο εννεάμηνο οι Μινωικές είχαν κύκλο εργασιών 62,6 εκατ. και λειτουργικά κέρδη 19,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο τραπεζικός δανεισμός της διαμορφώθηκε στα 148,2 εκατ. και τα ίδια κεφάλαια στα 287,6 εκατ. ευρώ.
kathimerini.gr