Σε μεταξύ τους διαβουλεύσεις βρίσκονται οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προκειμένου να διαπιστώσουν κατά πόσον υπάρχει δυνατότητα να εμφανιστούν με κάποια καλύτερη πρόταση προς τους ναυτεργάτες για τις συλλογικές συμβάσεις ώστε να αποφευχθούν οι απεργιακές κινητοποιήσεις. Ομως τα οικονομικά περιθώρια είναι στενότατα και εξετάζονται και εναλλακτικές των αυξήσεων επιλογές.
Επιπλέον, ορισμένες εκ των επιχειρήσεων είναι αντίθετες σε οποιαδήποτε παροχή με δεδομένο πως καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης δεν έγιναν μειώσεις ενώ οι τιμές των καυσίμων την τελευταία διετία έχουν κλιμακωθεί σε επικίνδυνα επίπεδα.
Την ερχόμενη εβδομάδα, ενδεχομένως την Τρίτη, θα συναντηθούν οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με τους συνδικαλιστές της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) και τον υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή καθώς το ζήτημα της 24ωρης πανελλαδική απεργιακής κινητοποίησης που έχει εξαγγείλει το συνδικαλιστικό σωματείο των ναυτικών για τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου με προοπτική επανάληψής της έχει λάβει διαστάσεις σημαντικές για ολόκληρο τον τουριστικό κλάδο. Σύμφωνα με υπολογισμούς του ΣΕΕΝ, η απεργία σημαίνει πως δεν θα ταξιδέψουν 180.000 επιβάτες, 50.000 Ι.Χ. οχήματα και 3.000 φορτηγά. Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση σοβαρών προβλημάτων και συγκεκριμένα τον εγκλωβισμό τουριστών στα νησιά, την αδυναμία να επιστρέψουν στην πατρίδα τους με τις προγραμματισμένες αεροπορικές πτήσεις, πλήθος ακυρώσεων κρατήσεων σε πλοία και ξενοδοχεία, και τη δημιουργία προβλημάτων στην ομαλή τροφοδοσία των νησιών και στη μεταφορά εμπορευμάτων.
Από την πλευρά της, η ΠΝΟ απαντώντας σε έκκληση των ακτοπλόων για αναστολή της απεργίας απάντησε πως «απορρίψατε συλλήβδην όλα τα αιτήματά μας και δηλώσατε ευθέως ότι δεν πρόκειται να δοθεί καμία αύξηση στους μισθούς των ναυτικών, επικαλούμενοι διεθνή κρίση και αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, ενεργώντας μεθοδευμένα και τορπιλίζοντας έτσι την όλη διαδικασία». Το συνδικαλιστικό όργανο των ναυτεργατών ζητεί από τους ακτοπλόους να επανεξετάσουν και να αναθεωρήσουν τη στάση τους, αναφέροντας ότι «οι μόνοι που δεν ευθύνονται για την ταλαιπωρία των τουριστών και του επιβατικού κοινού είναι οι Ελληνες ναυτεργάτες».
Ο ΣΕΕΝ σε επιστολή του προς την ΠΝΟ είχε τονίσει πως «οι μισθοί των ναυτικών έχουν παραμείνει σταθεροί σε αντίθεση με άλλους επαγγελματικούς κλάδους», ενώ σχετικά με τη συλλογική σύμβαση εργασίας των ναυτικών για το 2018 ανέφερε ότι συμφωνεί για την ανανέωσή της με τους ίδιους όρους.
Την αισιοδοξία του ότι τελικά θα βρεθεί λύση στο θέμα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας μεταξύ των ακτοπλόων και της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας εξέφρασε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος είχε συνομιλίες και με τις δύο πλευρές. «Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρξει κάποια αύξηση – θεωρούμε λογικό το αίτημα της ΠΝΟ, στο πλαίσιο ωστόσο των δυνατοτήτων που υπάρχουν. Το ποσοστό είναι ένα θέμα που θα οριστεί μέσα από διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών», ανέφερε.
Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, των αξιώσεων των ναυτεργατών το γεγονός πως στα αιτήματά τους περιλαμβάνονται και θέματα όπως η «επαναφορά των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών στο προ των τριών μνημονίων καθεστώς και η πλήρης εξαίρεση από τον κοινωνιοκτόνο Ν. 4387/16», η αναστολή του άρθρου 29 του Ν. 4150/2013 περί συνθέσεων στα πλοία της ακτοπλοΐας, η «αποκατάσταση της άδικης φορολόγησης των Ελλήνων ναυτεργατών», η επαναφορά των παροχών του Οίκου Ναύτου προς τους ναυτεργάτες και άλλα.
kathimerini.gr