Στο 1 δίς ευρώ οι ζημιές για την ακτοπλοία

Το ένα δισεκατομμύριο ευρώ αγγίζουν πλέον οι συνολικές ζημιές των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων παρά την μείωση των τιμών των καυσίμων κατά 10% σε σύγκριση με το 2012. Αντιμετωπίζουν τα τελευταία τέσσερα χρόνια σοβαρά προβλήματα λόγω της πτώσης της κίνησης, των συσσωρευμένων  ζημιών, της έλλειψης ρευστότητας και κυρίως λόγω του διπλασιασμού της τιμής των καυσίμων.

Το 2013 δύο εταιρείες ανέστειλαν την λειτουργία τους, οι γραμμές Πειραιά Ρέθυμνο και Πάτρας Σάμης Ιθάκης διακόπηκαν ενώ αντιμετωπίζονται προβλήματα στην εξυπηρέτηση των γραμμών Β Αιγαίου αλλά και στην γραμμή Ικαρίας Σάμου. Από τα 59 πλοία που είναι σήμερα δρομολογημένα τα 24 έχουν μέσον όρο ηλικίας μικρότερου των 10 ετών και εξυπηρετούν το 70% της συνολικής κίνησης.

 

«Οι θεσμικές αλλαγές των δύο τελευταίων χρόνων και οι προσπάθειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου  για τον καλύτερο συντονισμό των δρομολογίων έχουν συμβάλει θετικά στην επίλυση κάποιων προβλημάτων τα οποία όμως αποτελούν μόλις το 5% του συνολικού προβλήματος» επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης:

«Έχουμε παρατηρήσει ότι εκτός από το ΥΝΑ το οποίο καταβάλει επίπονες προσπάθειες σε μια ιδιαίτερη δύσκολη περίοδο για την χώρα μας, τα λοιπά συναρμόδια υπουργεία και άλλοι παράγοντες δεν έχουν κατανοήσει τη σημασία και τη συμβολή των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών στην προάσπιση των Εθνικών μας συμφερόντων, στην βιωσιμότητα των νησιών μας και στον τουρισμό και στην Εθνική μας οικονομία».

Ειδικά για τον ΦΠΑ επεσήμανε:

«Κυρίως αναφέρομαι στα υπουργεία οικονομικών και τουρισμού. Θα φέρω το παράδειγμα της μείωσης του ΦΠΑ σε δραστηριότητες που αφορούν το τουρισμό. Οι συντελεστές ΦΠΑ μειώθηκαν σε τρεις περιπτώσεις : στα νησιά, στις ξενοδοχειακές μονάδες και στην εστίαση. Και στις τρεις αυτές περιπτώσεις ξεχάσαμε την Ακτοπλοΐα παρά το γεγονός ότι χωρίς την Ακτοπλοία καμία τουριστική δραστηριότητα δεν μπορεί να αναπτυχθεί στα νησιά».
Ο Μιχ. Σακέλλης καταγγέλλει την καταχρηστική επιβάρυνση των ακτοπλοϊκών εταιρειών:  

«Παρατηρούμε ότι ενώ επιδεικνύεται μεγάλη ευαισθησία  σε θέματα που αφορούν την τιμολογιακή μας πολιτική η οποία ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει τα δύο τελευταία χρόνια, δεν παρατηρούμε την ίδια ευαισθησία όταν επιβαρύνεται άδικα η ακόμα και καταχρηστικά το κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων γεγονός που έχει άμεση επίδραση στην διαμόρφωση των τιμών των εισιτηρίων».

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην αντιμετώπιση που  τυγχάνει η ακτοπλοία  από το κράτος την οποία αντιμετωπίζει με δύο μέτρα και δύο σταθμά:

«Είναι ανάγκη να κατανοήσουμε επιτέλους τον ιδιωτικό χαρακτήρα των Ακτοπλοϊκών εταιρειών. Παρατηρούμε ότι οι Κρατικές υπηρεσίες μας θεωρούν ιδιωτικές Εταιρείες όταν πρόκειται για επίλυση προβλημάτων τα οποία δεν επιλύουν ενώ μας θεωρούν Δημόσιες εταιρείες όταν πρόκειται να επιβάλουν υποχρεώσεις.

Γενικά ο τρόπος αντιμετώπισης των εταιρειών μας είναι περίεργος π.χ. η καθυστέρηση εκτέλεσης ενός δρομολογίου έχει σαν αποτέλεσμα την κλήση του πλοιάρχου προς απολογία και την επιβολή προστίμων ενώ εάν καθυστερήσει ένα δρομολόγιο ΚΤΕΛ δεν αποδίδονται ευθύνες σε κανέναν.

Περίεργα φαινόμενα παρατηρούμε και στα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας όπου για τις αεροπορικές συγκοινωνίες κάποια νησιά θεωρούνται άγονα και για την Ακτοπλοΐα όχι. Τα γονιμότατα νησιά Πάρος και Νάξος επιδοτούνται για την αεροπορική τους συγκοινωνία όταν το ΥΝΑ προσπαθεί εναγωνίως να εξασφαλίσει κεφάλαια για την εξυπηρέτηση της Κάσου και της Καρπάθου».

www.newmoney.gr