Στην διαπραγματευτική συνάντηση για την ανανέωση της Σ.Σ.Ε 2020 – 2021 που έγινε στις 4/10 μεταξύ του ΣΕΕΝ και της Διοίκησης της ΠΝΟ επιβεβαιώθηκε το εκφυλιστικό και επικίνδυνο αδιέξοδο που έχει δρομολογηθεί για τις Σ.Σ.Ε τόσο της Ακτοπλοΐας όσο και σε όλες τις άλλες κατηγορίες πλοίων, αναφέρει σε ανακοίνωση της η ΠΕΝ η οποία συνεχίζει ως εξής:
“Η γραμμή του ΣΕΕΝ ήταν και είναι σαφής και ξεκάθαρη, καμία αύξηση στην σύμβαση για 2000-2021, καμία επιβάρυνση, ιδιαίτερα αυτή την διετία, που θα έχει κόστος στις επιχειρήσεις της Ακτοπλοΐας και στην καταβολή αναδρομικών αυξήσεων για τους Ναυτεργάτες.
Τα “επιχειρήματα” γνωστά, τετριμμένα και επαναλαμβανόμενα τα οποία αποδεικνύονται εκτός τόπου και χρόνου, περί κρίσης, μείωσης του μεταφορικού έργου λόγω πανδημίας, αύξηση στις τιμές των καυσίμων, ενώ κάνουν συνειδητά και προκλητικά γαργάρα (όπως έχουμε αποκαλύψει) ότι μέσα στην πανδημία η ενίσχυσή τους από την κυβέρνηση έχει ξεπεράσει τα 120 εκατομμύρια ευρώ ενώ αναμένεται νέος πακτωλός πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ μέσω των ΕΣΠΑ για την παραπέρα ενίσχυση των Ακτοπλοϊκών εταιρειών!
Την ίδια περίοδο της πανδημίας η μεγάλη πλειοψηφία των Ναυτεργατών βρέθηκαν είτε σε αναστολή εργασίας, είτε στο ταμείο ανεργίας με επιδόματα τα οποία ήταν πολύ κάτω από τα όρια της επίσημης φτώχειας.
Παράλληλα την ίδια περίοδο τα ναυτεργατικά δικαιώματα και η ισχύουσα ΣΣΕ καθημερινά ποδοπατούνταν και η εργασιακή εξόντωση πήρε μεγάλες και επικίνδυνες διαστάσεις!
Ταυτόχρονα μέσα στο 2021 έχει πυροδοτηθεί και ξεσπάσει ένα τσουνάμι ανατιμήσεων και ανεξέλεγκτης ακρίβειας που καταβροχθίζει το εργατικό εισόδημα.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τις αυξήσεις – φωτιά: 108,5% στο φυσικό αέριο, 28,9% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 21,2% στα λαχανικά, 17,5% στα κρεατικά, 18,5% στο ελαιόλαδο, ενώ ο πληθωρισμός τον μήνα Σεπτέμβρη ξεπέρασε το 2,2%.
Τα υποτιθέμενα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης για τα λαϊκά εισοδήματα συνιστούν εμπαιγμό, για την ακρίβεια ημίμετρα, και την ίδια στιγμή συνεχίζει το προκλητικό μοίρασμα δις ευρώ προς το κεφάλαιο και τις επιχειρήσεις του ενώ δίνει και πάνω από 10 δις ευρώ σε στρατιωτικούς εξοπλισμούς!!!
Μπροστά σε αυτή την εξαιρετικά επώδυνη κατάσταση που διαμορφώνεται για τους Ναυτεργάτες από την πολιτική κυβέρνησης – εφοπλιστών, η νέα ηγετική ομάδα της ΠΝΟ, συνεχίζοντας στα χνάρια της ίδιας χρεοκοπημένης γραμμής των περασμένων χρόνων, προσήλθε στις διαπραγματεύσεις για τις ΣΣΕ προτάσσοντας ως αίτημα και μάλιστα διαπραγματεύσιμο το 3,5% και βγάζοντας έξω από αυτό το 2020!!!
Πρόκειται για μία κραυγαλέα έως ανήθικη στάση που υποδηλώνει ξεκάθαρα το ξεπούλημα των δίκαιων ναυτεργατικών διεκδικήσεων, τα οποία γίνονται θυσία για να περάσει η γραμμή της “σύνεσης” του “ρεαλισμού” και τελικά της προσαρμογής στο πλαίσιο και στο πνεύμα της ανταγωνιστικότητας των εφοπλιστών και των επιχειρήσεων τους.
Για τον σκοπό αυτό έγινε το πρώτο βήμα υποχώρησης απαλλάσσοντας τους εφοπλιστές από οποιαδήποτε αύξηση με το 2020 με καταβολή αναδρομικών!
Σημειώνουμε ότι αυτή ήταν μία από τις βασικές θέσεις του ΣΕΕΝ που διατυπώθηκε στην διάρκεια των διαπραγματεύσεων…..
Στην απίθανη ακόμη περίπτωση που τελικά η αύξηση που θα συμφωνηθεί θα είναι στο 3%, αυτή μεσοσταθμικά για τα δύο χρόνια θα είναι κάτω από 1,5% ανά έτος!
Για να υλοποιηθεί αυτό το ξεπούλημα, όρος για την πλειοψηφία της ΠΝΟ είναι οι Ναυτεργάτες να είναι στο περιθώριο των εξελίξεων, των διαπραγματεύσεων και να επιβληθεί για πολλοστή φορά το μοντέλο της ανάθεσης στους δήθεν “αυθεντικούς” εκπροσώπους της Ναυτεργασίας, δηλαδή στις δυνάμεις του εργοδοτικού κυβερνητικού συνδικαλισμού.
Η θέση της ΠΕΝΕΝ
Στην τελευταία συνεδρίαση της Διοίκησης της ΠΝΟ σχετικά με τις ΣΣΕ, τα αιτήματα και τις αυξήσεις στις διαπραγματεύσεις, διατυπώθηκαν δύο προτάσεις:
– Αυτή του Γ.Γ της ΠΝΟ για αυξήσεις 2020-2021 3,5%
– Η πρόταση της ΠΕΝΕΝ για αυξήσεις 2020 7%, 2021 7%
Με την πρόταση του Τσικαλάκη συντάχθηκαν χωρίς την παραμικρή αντίρρηση οι εκπρόσωποι των 12 ναυτεργατικών σωματείων εκ των οποίων οι δυνάμεις του μπλοκ των τριών Σωματείων του ΠΑΜΕ (ΠΕΜΕΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ) με την απόλυτη σιωπή τους έδωσαν εν λευκώ εξουσιοδότηση στην πρόταση Τσικαλάκη, ενώ στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσαν μετά την συνάντηση ΠΝΟ – ΣΕΕΝ, κάνοντας την ανάγκη φιλότιμο, μιλούν για ουσιαστικές αυξήσεις που όλως περιέργως στην διαπραγμάτευση δεν προσδιόρισαν ποιές θα είναι αυτές….
Κατά τα άλλα το κατεβατό των αιτημάτων τους που θέτουν στην ίδια ανακοίνωσημάλλον ως βαθιά υποκρισία μπορεί να ληφθεί υπόψιν, αφού το πλαίσιο που θεωρήθηκε ως διαπραγμάτευση στην ΣΣΕ είναι πλέον το 3,5%!!
Είναι σαφές και αυτό αναδεικνύεται για άλλη μία φορά, ότι δύο γραμμές είναι αυτές μπροστά στις διαπραγματεύσεις για τις ΣΣΕ.
Η γραμμή της μαχητικής διεκδίκησης για ουσιαστικές αυξήσεις και την αντιμετώπιση των οξυμένων εργασιακών δικαιωμάτων και αυτή της συνδιαλλαγής που καταλήγει στην απεμπόληση των δικαίων και ώριμων Ναυτεργατικών αιτημάτων.
Ξεκαθαρίζουμε ότι στη γραμμή της ΠΕΝΕΝ αναγκαία προϋπόθεση είναι η συσπείρωση, η μαζική και οργανωμένη παρέμβαση και ο αγώνας των ίδιων των Ναυτεργατών πού είναι το εργαλείο για να σπάσουμε την εφοπλιστική και κυβερνητική αδιαλλαξία!
Χρειάζεται ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση να γίνει συνείδηση όλων των Ναυτεργατών ότι κανένα απολύτως πρόβλημα δεν θα έχει θετική πορεία χωρίς την δική τους οργανωμένη – αγωνιστική συμμετοχή και συμβολή και ότι με τη δύναμή τους μπορούν να επιβάλλουν λύσεις στα οξυμένα και συσσωρευμένα προβλήματα.
Σε αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε την άμεση σύγκληση της Διοίκησης της ΠΝΟ, η οποία θα πρέπει να γίνει με την ανοιχτή συμμετοχή όλων των Ναυτεργατών. Σε αυτήν η ΠΕΝΕΝ θα καταθέσει ένα αγωνιστικό σχέδιο δράσης και κινητοποιήσεων για τις ΣΣΕ, τα εργασιακά και κοινωνικοασφαλιστικά προβλήματα και την συνολική απόκρουση της επίθεσης κυβέρνησης – εφοπλιστών.
Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει σειρά ενημερωτικών επισκέψεων καράβι το καράβι, ανατροπή του πλαισίου που έχει ορίσει για τις ΣΣΕ η ΠΝΟ,διεκδίκηση πραγματικών αυξήσεων που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των Ναυτεργατών.
Για το σκοπό αυτό να οργανωθούν στο λιμάνι συγκεντρώσεις – διαδηλώσεις με τη συμμετοχή όλων των Ναυτεργατών μέσα και έξω από τα καράβια.
Να καθοριστεί ημερομηνία προειδοποιητικής 48ωρης πανελλαδικής απεργίας σε όλες τις κατηγορίες πλοίων μέσα στο τρίτο δεκαήμερο του Οκτώβρη.
Να κηρυχθεί 48ωρη προειδοποιητική απεργία από 20/10 έως 20/12 σε όλα τα φορτηγά – δεξαμενόπλοια και όλων των τύπων πλοίων που θα έχουν προσεγγίσει σε ελληνικά λιμάνια το διάστημα αυτό.
Σημειώνουμε ότι στις κατηγορίες των πλοίων 4500 κοχ και άνω (ποντοπόρα), μεσογειακών Φ/Γ και Δ/Ξ και των αντίστοιχων κάτω των 500 κοχ δεν έχει υπογραφεί ΣΣΕ από το 2010!!!
Η επιβάρυνση και η οξύτητα των ναυτεργατικών προβλημάτων, σε συνδυασμό με την κατάσταση στο συνδικαλιστικό κίνημα, επιβάλλει περισσότερο από ποτέ την άμεση δραστηριοποίηση και συμμετοχή των ίδιων των Ναυτεργατών ώστε να πάρουν στα δικά τους χέρια την λύση των προβλημάτων.
Μαγικές συνταγές, σωτήρες εκπρόσωποι, μεσσίες και άλλα τέτοια κουραφέξαλα δεν υπάρχουν, η ιστορία του εργατικού κινήματος σε ολόκληρο τον κόσμο και στην χώρα μας διδάσκει ότι η κινητήριος δύναμη και πρωταγωνιστής των εξελίξεων στα εργατικά προβλήματα και τις διεκδικήσεις ήταν και είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι και η μαζική αγωνιστική και ταξική τους πάλη είναι η μόνη εγγύηση για την λύση των προβλημάτων τους.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ”