Πώς η Saos Ferries έφτασε σε αδιέξοδο

Saos Ferries, Φώτης Μανούσης

Πρόκειται για την εταιρεία Saos Ferries που ανήκει του 70χρονου εφοπλιστή Φώτη Μανούση που βρίσκεται στην επικαιρότητα επειδή η Σαμοθράκη έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση.

Ο κ. Μανούσης πρόσφατα δήλωνε πως έγινε από ανάγκη εφοπλιστής πριν από χρόνια προκειμένου να διασώσει τις περιουσίες κατοίκων της Σαμοθράκης που είχαν επενδύσει σε πλοία της γραμμής. Αλλά η Saos Ferries είχε καταρρεύσει πριν από περίπου μια δεκαετία και τότε είχε προχωρήσει σε αίτηση για ρύθμιση των μεγάλων χρεών της.

Τα οικονομικά μεγέθη του 2017 δείχνουν πως η προσπάθεια εξυγίανσης δεν είχε και τα καλύτερα αποτελέσματα, αλλά γιατί να προβληματίζονται οι προηγούμενοι υπουργοί Ναυτιλίας;

Τόσο επί υπουργίας Παναγιώτη Κουρουμπλή όσο και επί αυτής του Φώτη  Κουβέλη,  και πάντα με τον Χρήστο Λαμπρίδη στη ΓΓ Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ούτε το λιμάνι της Σαμοθράκης έφτιαξε όπως της υποδείκνυαν οι ενώσεις των πλοιάρχων, ούτε με την οικονομική φερεγγυότητα της εταιρείας ασχολήθηκε.

Είχε πωλήσεις μόλις 73.000 ευρώ και κόστος πωλήσεων 100.000 ευρώ  το 2017, αλλά οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας, επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ, θεώρησαν πως με αυτά τα έσοδα μπορεί να συντηρήσει τρία πλοία! Και ας είχε ταυτόχρονα υποχρεώσεις 11,5 εκατ. ευρώ, με πάγια μόλις 2,5 εκατομμυρίων!  

Συνέχιζαν να επιδοτούν την εταιρεία και τώρα βγάζουν καυτές ανακοινώσεις κατά της σημερινής κυβέρνησης που κληρονόμησε το πρόβλημα «Σαμοθράκη».

Οι ανακοινώσεις έχουν την υπογραφή των ίδιων ανθρώπων που υπόσχονταν εδώ και χρόνια πως θα λύσουν, με έργα αναβάθμισης του λιμανιού, το πρόβλημα με την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης. Πρώτος και καλύτερος σε αντιπολιτευτικό μένος ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, που για όσους γνωρίζουν ήταν ο «πραγματικός υπουργός», τουλάχιστον επί περιόδου Κουβέλη.

Όλοι γνώριζαν με το λιμάνι στη σημερινή κατάσταση ελάχιστα πλοία μπορούν να δέσουν, αλλά δεν έγινε τίποτα. Το κερασάκι στην τούρτα, με στόχο να ρίξει στάχτη στα μάτια των κατοίκων που αντιδρούσαν, ήταν η απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για την κατασκευή αεροδρομίου στη Σαμοθράκη, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία μελέτη.

Ούτε το λιμάνι αναβαθμίστηκε, ούτε το σχέδιο για το αεροδρόμιο προχώρησε.

Όμως με εξαγγελίες τύπου Σπίρτζη και επισκέψεις στην Σαμοθράκη τύπου Λαμπρίδη, τον Οκτώβριο του 2017, όπου ο Γενικός Γραμματέας έδωσε διαβεβαιώσεις για «άμεσες λύσεις», τα «αντανακλαστικά» των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας μούδιασαν.

Σήμερα το πλοίο ΣΑΟΣ ΙΙ της εταιρείας που έχει την άγονη γραμμή και το οποίο υπέστη αβαρία, μαζί με ακόμα ένα  από τα τρία του στόλου του κ. Μανούση, το ΣΑΟΝΗΣΟΣ, θα πραγματοποιήσει δοκιμές αξιοπλοΐας, μετά τις επισκευές που έκανε στην Αλεξανδρούπολη. Αν πετύχουν, το υπουργείο θα είναι υποχρεωμένο να το αφήσει στη γραμμή μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, όταν και  λήγει η σύμβασή του. Έτσι, οι Σαμοθρακιώτες κινδυνεύουν να θυμούνται ως «όαση κανονικότητας» τις λιγοστές ημέρες που η SEAJETS ανέβασε το Andros Jet, αφήνοντας τα «φιλέτα» των Κυκλάδων, για να δώσει λύση στα προβλήματα που δημιούργησαν άλλοι.

Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που όλοι οι τοπικοί φορείς που συμμετείχαν στη σύσκεψη της Δευτέρας στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον Γιώργο Γεραπετρίτη, για το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού, στάθηκαν στην απόφαση του ΥΠΕΝ να προχωρήσει στη βελτίωση του πλάνου προκήρυξης των αγόνων γραμμών, τόσο για να μπουν νεότερα πλοία στη γραμμή, όσο και για να θεσμοθετηθεί για πρώτη φορά πλοίο αντικατάστασης, για περιπτώσεις όπως αυτή της «κακοδαιμονίας» που έπληξε τη ΣΑΟΣ.

Όσον αφορά το λιμάνι, αποφασίστηκε ως πρώτη ενέργεια η άμεση χρηματοδότηση των εργασιών για την αποκατάστασης των λειτουργικών βαθών, τόσο στο λιμάνι της Καμαριώτισσας όσο και στο αλιευτικό καταφύγιο των Θερμών. Κάτι που φαίνεται πως είχε να πραγματοποιηθεί εδώ και 30 χρόνια, τουλάχιστον.

mononews.gr