Την “άγρια κόντρα” που υφέρπει μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών στη Ραφήνα, ενόψει της νέας θερινής περιόδου, ανέδειξε και πάλι η πρόσφατη συνεδρίαση του Σ.Α.Σ..
Το μήλον της έριδος και αυτή τη φορά, δεν ήταν άλλο από τα δρομολόγια της φετινής θερινής σεζόν, για τα οποία οι εταιρείες της περιοχής αναμένεται να “κονταροχτυπηθούν” μέχρι τελικής πτώσης! Ήδη, από νωρίς είχε ειπωθεί, ότι για το καλοκαίρι του 2017 θα δρομολογούνταν από τη Ραφήνα με προορισμό τα νησιά των Κυκλάδων περί τα 6 ταχύπλοα (SUPERRUNNER, MASTER JET, CHAMPION JET 1, HIGHSPEED JET, PAROS JET, TERA JET). Δεν ήταν, όμως, ξεκάθαρο ούτε ποια θα ήταν αυτά, όπως επίσης ούτε και πιο θα ήταν το τοπίο μετά την αποχώρηση των Blue Star Ferries και Hellenic Seaways.
Το πλήρωμα του χρόνου έφτασε και όπως ήταν αναμενόμενο το τοπίο ξεκαθάρισε. Ενώ, η τελευταία εξέλιξη άνοιξε την “όρεξη” των εναπομενόντων ανταγωνιστών, οι οποίοι επιδόθηκαν σε έναν ανηλεή “πόλεμο”, προκειμένου να υπερασπιστούν τα κεκτημένα τους, αλλά και να αυξήσουν τα μερίδια τους σε μια αγορά που πέρσι παρουσίασε μικρή αύξηση 4,9%, την ώρα που η κίνηση στην ακτοπλοΐα συνολικά υποχώρησε κατά 1,9%!
Φέτος, τα ξίφη τους στο “βασίλειο” της Ραφήνας, αναμένεται να διασταυρώσουν η παραδοσιακή Fast Ferries της οικογένειας Παναγιωτάκη, η ανανεωμένη Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου και η δυναμική SeaJets του κ. Mάριου Hλιόπουλου.
Σταθερή αξία στη γραμμή της ανδροτυνομυκονίας, η καταξιωμένη Fast Ferries συνεχίζει με προσεκτικά βήματα να κάνει αυτό που ξέρει να κάνει καλά τα τελευταία 10 χρόνια. Να εξυπηρετεί με συνέπεια και αξιοπιστία τα νησιά της γραμμής. Παρά τις όποιες αντιξοότητες, έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να διασφαλίσει σταθερά δρομολόγια –όλο το χρόνο- καθιερώνοντας μια αξιόπιστη στάση με 3 αξιόλογα πλοία: το FAST FERRIES ANDROS (7.786gt/1989), το ΘΕΟΛΟΓΟΣ Π. (7.300gt/2000) και το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. (3.950gt/1990). Με αυτά τα 3 πλοία στη γραμμή, η εταιρεία διαθέτει μια σημαντική χωρητικότητα σε επιβάτες και Ι.Χ. (3.527επιβάτες/1.880γραμμικά μέτρα) και είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε πιθανές μεταβολές της κίνησης. Και φέτος διατηρεί το κλασικό πρωινό δρομολόγιο των 7.25 με το FAST FERRIES ANDROS, καθώς και το απογευματινό δρομολόγιο των 17.30 με το μεγάλο ΘΕΟΛΟΓΟΣ Π. στη γραμμή Άνδρος-Τήνος-Μύκονος και αντίστροφα. Επιπλέον, συνεχίζει και φέτος -με το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π.- το περσινό δρομολόγιο των 08.05 από Ραφήνα προς Τήνο-Μύκονο-Νάξο, προσφέροντας μια εναλλακτική πρόταση με ελκυστικούς ναύλους και δρομολόγια. Πρωτοβουλία που πέρσι σημείωσε σημαντική επιτυχία, προκαλώντας εύλογα το έντονο ενδιαφέρον αλλά και την ανησυχία του ανταγωνισμού. Για φέτος, όμως, έχει προστεθεί και η Άνδρος στο δρομολόγιο του, εκτός Κυριακής.
Στο αντίπαλο στρατόπεδο, η Golden Star Ferries, φέτος είναι φανερά ενισχυμένη. Έχοντας μπει για τα καλά στην κούρσα της ανανέωσης και δραστηριοποιούμενη ήδη τα τελευταία 6 χρόνια στη γραμμή της Ανδροτηνομυκονίας, φρόντισε να αξιοποιήσει το κενό που προκλήθηκε από την απουσία της Blue Star Ferries και της Hellenic Seaways. Φέτος, λοιπόν, πρόσθεσε δυο ακόμη σημαντικά πλοία στο στόλο της, με αποτέλεσμα η προσφερόμενη χωρητικότητα της να αυξηθεί σημαντικά συγκριτικά με πέρσι (4.199 επιβάτες/850 γραμμικά μέτρα). Έτσι, το θρυλικό SUPERFERRY II (4.986gt/1974) θα συντροφεύουν από φέτος η ναυαρχίδα της εταιρείας SUPERFERRY (9.508gt/1995), καθώς και το ταχύπλοο SUPERRUNNER (4.724gt/1998).
Στόχος της ανδριώτικης εταιρείας, είναι η κατά κράτος κυριαρχία στη γραμμή και κατά συνέπεια η ευθεία σύγκρουση με τον ανταγωνισμό σε κάθε δρομολόγιο. Κάτι που φάνηκε άλλωστε σε κάθε συνεδρίαση του Σ.Α.Σ. το προηγούμενο διάστημα. Αυτή η φιλοσοφία της εταιρείας, μαρτυρά ότι δεν έχει καμία πρόθεση να οικοδομήσει γέφυρες συνεννόησης με τον βασικό ανταγωνιστή της στη γραμμή, τη FAST FERRIES. Γεγονός που όχι μόνο προαναγγέλλει ότι ο φετινός ανταγωνισμός θα ιδιαίτερα σκληρός, αλλά ίσως και να έχει συνέπειες που αναμφίβολα θα “πληρώσουν” οι νησιώτες της γραμμής!
Σε κάθε περίπτωση, το SUPERFERRY II από φέτος γυρίζει πιθανότατα στο πρωινό δρομολόγιο των 7.50, ενώ το μεγάλο SUPERFERRY θα εκτελεί το απογευματινό δρομολόγιο των 17.10 με την προέκταση της Νάξου. Μάλιστα φέτος, έχει αφαιρεθεί από τα λιμάνια προσέγγισης η Πάρος, καθώς το περσινό εγχείρημα δεν φαίνεται να απέδωσε τα αναμενόμενα. Το νεόφερτο SUPERRUNNER από την άλλη θα αναχωρεί κάθε πρωί στις 7.05 για Τήνο-Μυκονο-Πάρο-Νάξο-Ίο-Σαντορίνη.
Την απουσία, της Blue Star Ferries και της Hellenic Seaways εκμεταλλεύτηκε όμως και η SEA JETS, καθώς φέτος θα έχει απέναντι της μόνο το αρκετά μικρότερο SUPERRUNNER της Golden Star Ferries. Παρά τις έντονες αντιδράσεις στο Σ.Α.Σ. από τις άλλες εταιρείες, η SEA JETS κέρδισε ένα πρωινό και ένα απογευματινό δρομολόγιο, κλείνοντας έτσι το φετινό “χορό” των δρομολογήσεων στη Ραφήνα.
Η φήμη που απλά πλανιόταν τον περασμένο Φεβρουάριο για τον ερχομό του “βασιλιά” των ταχυπλόων TERA JET (11.347gt/1999) στη Ραφήνα, επιβεβαιώνεται με τρόπο πανηγυρικό. Έτσι, το επιβλητικό ταχύπλοο φέτος βάζει πόδι στο “απόρθητο οχυρό” της Ραφήνας, εκτελώντας το πρωινό δρομολόγιο των 7.40 στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος- Μύκονος – Πάρος – Νάξος. Το 146μετρο θηρίο της SEA JETS, με πρωτόκολλο 1.800 επιβατών και 460 Ι.Χ., αναμφίβολα θα καταφέρει με την παρουσία του σημαντικό πλήγμα στις εταιρείες της γραμμής, καθώς είναι ευθέως ανταγωνιστικό ως προς τα πρωινά συμβατικά πλοία και αναμένεται να κερδίσει σημαντικό κομμάτι της πίτας, κυρίως λόγω χωρητικότητας, ταχύτητας και ναύλων!
Η εταιρεία του μάλιστα είχε ανακοινώσει ότι οι τιμές των ναύλων, θα διαμορφωθούν στα επίπεδα των τιμών των συμβατικών πλοίων. Ανακοίνωση που μένει απλά να επιβεβαιώθει, καθώς από αυτή την απόφαση αναμένεται να ωφεληθούν σημαντικά τόσο η εταιρεία όσο και οι επιβάτες της γραμμής. Το απογευματινό δρομολόγιο των 15.30 στην ίδια γραμμή, εκτός απρόοπτου, θα εκτελεί το μικρότερο PAROS JET (3.010gt/1996), το οποίο όμως δεν προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς η ώρα της αναχώρησης του δεν συμπίπτει με κανένα άλλο πλοίο του ανταγωνισμού.
Τέλος, η γραμμή Ραφήνα-Μαρμάρι θα εξυπηρετηθεί και φέτος από τα αξιόπιστα ΠΑΝΟΡΑΜΑ (3.486gt/1987) και ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ (1.528gt/1980), τα οποία αποτελούν σταθερή αξία στην ανωτέρω γραμμή τα τελευταία χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, η “ναυμαχία” που θα διεξαχθεί φέτος στη Ραφήνα θα είναι μέχρι τελικής πτώσης! Από τη μια πλευρά το λιμάνι θα κληθεί -για μια ακόμη χρονιά- να δοκιμάσει τις αντοχές του, καθώς οι εγκαταστάσεις του οριακά αντέχουν ταυτόχρονα τόσες αφιξοαναχωρήσεις ταχυπλόων και συμβατικών πλοίων.
Από την άλλη πλευρά, οι παραδοσιακές εταιρείες της γραμμής θα κληθούν να δουλέψουν στα “κόκκινα”, αλλά και να αντέξουν στις αφόρητες πιέσεις που θα τους ασκήσει το θηρίο TERA JET – που είναι το μεγαλύτερο από όλα τα πλοία της Ραφήνας– και που σίγουρα θα αλλάξει σημαντικά τα δεδομένα της γραμμής, καθώς με την ταχύτητα και τη χωρητικότητά του αναμένεται να “σαρώσει”. Τα δεδομένα αυτά βέβαια, αναμφίβολα θα δοκιμαστούν ακόμη περισσότερο από:
- την πρόθεση της Blue Star Ferries να επιστρέψει -το ερχόμενο καλοκαίρι του 2018- στο πρωινό δρομολόγιο Ραφήνα – Μύκονος – Πάρος – Νάξος – Ίος!
- και τη συνεχιζόμενη “κόντρα” –χωρίς πλέον περιθώρια συνεννόησης- μεταξύ των δυο βασικών ανταγωνιστών της γραμμής, Fast Ferries και Golden Star Ferries.
Μπορεί λοιπόν η καλοκαιρινή σεζόν να αποδεικνύεται “χρυσορυχείο” –ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες- για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Ραφήνα, όμως, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι η γραμμή της ανδροτηνομυκονίας αφορά νησιά που εξυπηρετούνται σταθερά από συμβατικά πλοία όλο το χρόνο. Συνεπώς, πέρα από τα πρόσκαιρα κέρδη του καλοκαιριού, το βασικό ερώτημα που τελικά τίθεται προς όλους είναι: Μπορούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες της Ραφήνας να αντέξουν έναν τέτοιο ανταγωνισμό και να παραμείνουν αλώβητες ;
Ο χρόνος θα δείξει…….
sroussos@nautilia.gr