Το «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» της ΑΝΕΚ εκτέλεσε την Παρασκευή 8 Ιουλίου 2022 το τελευταίο του δρομολόγιο στη μεγάλη γραμμή για Μήλο-Σαντορίνη-Ανάφη-Ηράκλειο-Σητεία-Κάσο-Κάρπαθο-Διαφάνι-Χάλκη-Ρόδο.
Το πλοίο κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά το πρωί της Δευτέρας.
Σε κάθε ένα από τα δέκα αυτά λιμάνια λάμβαναν χώρα συγκινητικοί αποχαιρετισμοί.
Ο κόσμος κατέβηκε στο λιμάνι του κάθε νησιού για να αποδώσει φόρο τιμής στο πλοίο και τους ναυτικούς του που επί δεκατέσσερα χρόνια έδιναν κάθε φορά τον καλύτερο εαυτό του για να ανταποκριθούν σε μια πολύ δύσκολη αποστολή.
Το λογκάδο δρομολόγιο
Είναι ένα δρομολόγιο που εκτελούσε δύο φορές την εβδομάδα επί δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια.
Κάθε Δευτέρα ή Τρίτη (τους χειμερινούς μήνες) και κάθε Παρασκευή το «Πρέβελης» έφευγε από το λιμάνι του Πειραιά για να πιάσει αυτά τα δέκα λιμάνια και να επιστρέψει και πάλι πίσω στον Πειραιά.
Τους θερινούς μήνες εκτελούσε και ένα τρίτο δρομολόγιο από Ηράκλειο για «Κάσο-Πηγάδια Καρπάθου-Διαφάνι Καρπάθου-Χάλκη-Ρόδο και επιστροφή μέχρι το λιμάνι του Ηρακλείου.
Πριν από χρόνια το πλοίο εκτελούσε το τρίτο δρομολόγιο με αφετηρία και πάλι το λιμάνι του Πειραιά.
Σχολείο Ναυτικών
Είναι ένα εξοντωτικό δρομολόγιο που ανέδειξε πολύ μεγάλους Καπετάνιους, ένα σχολείο για αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής, αλλά και για όλους τους ναυτικούς.
Από τη γέφυρα του «Πρέβελης» πέρασαν ο καπετάν-Τάσος ο Τρέσσος στα 2009-2010, ο καπετάν-Νίκος Κορρές, ο καπετάν-Διαμαντής Παπαγεωργίου,ο καπετάν Στέλιος Περιστεράκης, ο καπετάν-Βαγγέλης Στουραΐτης, ο καπετάν-Βασίλης Πασχάλης, ο καπετάν-Βασίλης Γεροντάκης, ο καπετάν-Χριστόφορος Σκαμάγκας, ο καπετάν-Νίκος Ξυλογιαννόπουλος, ο καπετάν-Βησσαρίων Γούλας, ο καπετάν-Νίκος Χάλαρης.
Η ιστορία της γραμμής
Το «Πρέβελης» ξεκίνησε τα ταξίδια του στη γραμμή αυτή το 2009.
Το πλοίο είχε ταξιδέψει το καλοκαίρι του 2008 στη γραμμή από Πειραιά για Πάρο-Νάξο-Σαντορίνη και αναζητούσε έναν νέο ρόλο.
Το πλοίο διαδέχτηκε στη γραμμή το «Βιτσέντζος Κορνάρος» και το «Ιεράπετρα Λ» που εξυπηρέτησαν για αρκετά χρόνια τη γραμμή.
Τα πλοία της ΛΑΝΕ (Λασιθιώτικη Ναυτιλιακή Εταιρεία) έγραψαν λαμπρές σελίδες στην ιστορία της γραμμής.
Ξεκίνησε το θρυλικό «Βιτσέντζος Κορνάρος» που ταξίδευε στη γραμμή για Μήλο-Άγιο Νικόλαο-Σητεία-Κάσο-Κάρπαθο και στην πορεία προστέθηκαν στο δρομολόγιο η Χάλκη και η Ρόδος.
Το «Ιεράπετρα Λ» εκτελούσε για χρόνια και ένα δρομολόγιο από το λιμάνι της Ρόδου μέχρι την Καβάλα ή την Αλεξανδρούπολη.
Για χρόνια τα δύο πλοία της ΛΑΝΕ εναλλάσσονταν σε δρομολόγια κυριολεκτικά σε ολόκληρο το Αιγαίο.
Τα πλοία της ΛΑΝΕ διαδέχτηκαν τα πλοία της GA Ferries του Γεράσιμου Αγούδημου που εκτελούσαν το δρομολόγιο από Πειραιά για Πάρο-Νάξο-Σαντορίνη-Ηράκλειο-Κάσο-Κάρπαθο-Διαφάνι-Χάλκη-Ρόδο.
Mε την προσθήκη της Μήλου και της Ανάφης και την αφαίρεση της Πάρου και της Νάξου προέκυψε το δρομολόγιο του «Πρέβελης».
Η προσφορά του «Πρέβελης» και της ΑΝΕΚ
Η προσφορά του «Πρέβελης» είναι πολύ μεγάλη.
Επί δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια το πλοίο ξεπερνούσε τον εαυτό του για να δέσει στην Ανάφη, την Κάσο, το Διαφάνι, ακόμα και τη Ρόδο.
Μόνο οι ναυτικοί γνωρίζουν την αγωνία που βίωναν κάθε φορά που οι καιρικές συνθήκες ήταν αντίξοες.
Κανείς δεν μπορεί να καταλάβει πώς μπορεί να δέσει ένα πλοίο με ασφάλεια σε αλίμενα λιμάνια, σε λιμάνια που μόνο λιμάνια δεν είναι, όπως αυτά της Ανάφης και του Διαφανίου Καρπάθου.
Σε όλα αυτά τα χρόνια συνέβησαν και αβαρίες που προκάλεσαν μόνο υλικές ζημιές.
Θα ήταν παράλογο να μην υπάρχουν αβαρίες όταν δεν υπάρχουν λιμάνια.
Το «Πρέβελης» το θεωρούσαν στα νησιά αυτά ως «το δικό τους πλοίο».
Το “OLYMPUS”
To “Πρέβελης» έχασε τη γραμμή από το «Ολύμπους» της Sea Speed Lines.
Να ευχηθούμε από καρδιάς καλή επιτυχία στο πλοίο και το πλήρωμα του «Ολύμπους».
Να είναι καλοτάξιδο και καλότυχο.
Η αποστολή του είναι σίγουρα πολύ δύσκολη.
Η σκέψη που υπάρχει είναι γιατί αυτή η γραμμή να μην έχει δύο πλοία.
Είναι μια γραμμή με μεγάλη κίνηση τους θερινούς μήνες.
Το πλοίο γεμίζει και αδειάζει τρεις φορές κατά τη διάρκεια του δρομολογίου του.
Μία στο λιμάνι του Πειραιά, μία στο λιμάνι της Σαντορίνης και μία στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Ειδικά σε φορτηγά το πλοίο διακινεί έναν πολύ μεγάλο αριθμό φορτηγών, με την μερίδα του λέοντος να την έχουν η Σαντορίνη (τόσο από και προς Πειραιά, όσο και από και προς Ηράκλειο), το Ηράκλειο, η Ρόδος, η Μήλος και η Κάρπαθος.
Δεν υπάρχει άλλο πλοίο στο Αιγαίο που στο δρομολόγιό του να γίνεται τόσο μεγάλη διακίνηση φορτηγών.
Γιατί, λοιπόν, να μην δοθεί ένας νέος ρόλος στο «Πρέβελης»;
Και γιατί να μην προστεθούν και νέοι συνδυασμοί δρομολογίων;
Και η Σίφνος, και η Πάρος, και η Νάξος πολλά θα είχαν να κερδίσουν από μία σύνδεση με Ηράκλειο-Κάρπαθο-Κω-Ρόδο.
Η ιστορία των πλοίων και των δρομολογίων της γραμμής μας δείχνουν ότι η γραμμή σηκώνει σίγουρα και δεύτερο πλοίο που να συνδέει τις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα.
Τα νησιά έχουν ανάγκη ένα δεύτερο πλοίο.
Ας ευχηθούμε καλά ταξίδια στο «Ολύμπους» και «εις το επανειδείν» στο «Πρέβελης».