“Ναυμαχία” Ελλήνων – Ισπανών στα στενά του Γιβραλτάρ!

Σε 10 μέρες ξεκινά η θερινή σεζόν στη δυτική Μεσόγειο και η αρμόδια μαροκινο-ισπανικη επιτροπή μεταφορών, δεν έχει ακόμη προχωρήσει στην έκδοση της απαραίτητης άδειας δρομολόγησης του 2ου πλοίου (ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ) που ναύλωσε η νεοσύστατη Africa Morocco Link (AML) για τη γραμμή Αλχεθίρας – Ταγγέρη.

Σύμφωνα με μαροκινό δημοσίευμα, η έλευση των Ελλήνων -ιδιαίτερα της Attica Group– στα στενά του Γιβραλτάρ έχει προκαλέσει πραγματικό “πονοκέφαλο” στα επιτελεία των Μαροκινών, αλλά και των ισπανών ανταγωνιστών που ετοιμάζονται για “θερμή” αναμέτρηση.

Μέχρι σήμερα, από τα δυο πλοία που έχει προτείνει η νεοσύστατη εταιρεία με στόχο να ξεκινήσει δρομολόγια στην ανωτέρω γραμμή, μόνο το ένα (ΔΙΑΓΟΡΑΣ) έχει λάβει τη σχετική άδεια δρομολόγησης από την αρμόδια επιτροπή μεταφορών, η οποία μάλιστα είναι ιδιαίτερα αυστηρή. Σε εκκρεμότητα, δυστυχώς, παραμένει η έκδοση της άδειας δρομολόγησης του ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, με το πρόσχημα της αδυναμίας των λιμένων της γραμμής να υποδεχτούν ένα πλοίο τέτοιου μεγέθους και χωρητικότητας. Εξέλιξη, που πιθανόν να βάλει σε “περιπέτειες” την ελληνο-μαροκινή συνεργασία.

Όμως, αυτή η “δικαιολογία” φαίνεται να μην ευσταθεί σύμφωνα με τους ισχυρισμούς Μαροκινού Πλοιάρχου που εργάζεται στη γραμμή για λογαριασμό μεγάλης ισπανικής εταιρείας. Πιο συγκεκριμένα υπογραμμίζει ότι οι ισχυρισμοί της επιτροπής περί αδυναμίας των λιμένων να διαχειριστούν τη συγκεκριμένη χωρητικότητα σε Ι.Χ. του ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ δεν ευσταθούν, καθώς η φόρτωση του πλοίου πραγματοποιείται εντός μιας ώρας και συνήθως ποτέ η κίνηση δεν αγγίζει τη χωρητικότητα του πλοίου.

Ο πραγματικός λόγος της καθυστέρησης, σύμφωνα με πηγές του μαροκινού δημοσιεύματος είναι πιθανότητα προσπάθειες που καταβάλλονται με στόχο να εμποδίσουν και τελικά να αποθαρρύνουν τους Έλληνες να “βάλουν πόδι” στη γραμμή. Άλλωστε, οι μεγάλες ικανότητες των Ελλήνων ναυτικών είναι παγκοσμίως γνωστές, ενώ η Attica Group αποτελεί ένα ισχυρό και καταξιωμένο διεθνώς brand name, που δικαιολογημένα προκαλεί έντονη ανησυχία στους ανταγωνιστές. Αν και η Attica Group γνωρίζει τις δυσκολίες που αναμένεται να συναντήσει στο Μαρόκο, είναι αποφασισμένη να συνεχίσει ακάθεκτη την υλοποίηση του φιλόδοξου αναπτυξιακού της προγράμματος, που είναι η επέκταση της σε νέες αγορές.

Η γραμμή του Μαρόκου υπό αυτές τις “πολεμικές” συνθήκες επιστρέφει αναμφισβήτητα σε κατάσταση έντονου ανταγωνισμού. Τέσσερα χρόνια μετά την κατάρρευση της μαροκινής COMARIT, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες του εξωτερικού πήραν τον έλεγχο των στενών, με κυρίαρχες τις ισπανικές εταιρείες. Μέχρι σήμερα, η μοναδική μαροκινή εταιρεία που δραστηριοποιείται στην περιοχή καλύπτει μόνο τις 3 ακόλουθες γραμμές: Tanger – Algeciras, Tanger – Tarifa – Tangier και Gibraltar. Στο μεταξύ η AML που ανήκει στην Τράπεζα BMCE και την Attica Group, επενδύει με στόχο να καλύψει σταδιακά όλες τις γραμμές στα στενά, με τουλάχιστον 7 διαδρομές. Αρχικά θα ξεκινήσει τη δράση της στη γραμμή Tanger – Algeciras, ενώ σε σύντομο διάστημα θα ξεκινήσει δρομολόγια και από το λιμάνι του Nador. Μάλιστα, ελληνική αντιπροσωπεία αποτελούμενη από δυο πλοιάρχους και ένα στέλεχος επικεφαλής, έχει ήδη γίνει αποδεκτή –δυο φορές- από τις αρχές του λιμένα του Nador.Από την άλλη πλευρά η έλευση της νέας εταιρείας στην περιοχή έχει προκαλέσει τη θετική αντίδραση των παραγωγικών κλάδων, ιδιαίτερα των ευρωπαϊκών (MRE), καθώς έχουν κάθε λόγο να πιστεύουν ότι ο ανταγωνισμός στις γραμμές της περιοχής αναθερμαίνεται. Πιο συγκεκριμένα θεωρούν, ότι εφόσον οι Έλληνες ετοιμάζονται να “ναυμαχήσουν” με τις ισπανικές ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη στην περιοχή των στενών, αυτό αποτελεί θετικό γεγονός για τον ανταγωνισμό!

[email protected]