«Η αγορά σε λήθαργο αναμένοντας προοπτικές»
Σύσσωμη σχεδόν η ακτοπλοϊκή αγορά παραβρέθηκε στην εκδήλωση που οργάνωσε η εταιρία ναυτιλιακών συμβούλων XRTC Business Consultants ltd για την επετειακή παρουσίαση της ετήσιας Μελέτης της για την Ελληνική ακτοπλοΐα.
Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας κ. Γιώργος Ξηραδάκης παρουσίασε την πορεία του κλάδου για την περίοδο 2002- 2017 και ανέπτυξε τα κύρια σημεία της Μελέτης που έχει ως τίτλο «Ελληνική Ακτοπλοΐα 2017 – Η αγορά σε λήθαργο αναμένοντας προοπτικές». «Η πορεία του κλάδου της ακτοπλοϊκής αγοράς ακολούθησε την πορεία της Ελληνικής οικονομίας όπως είναι λογικό να συμβαίνει.
Είναι άλλωστε σε όλους γνωστό και κυρίως στους επενδυτές και χρηματοδότες της αγοράς ότι η Ελληνική ακτοπλοΐα σε αντίθεση με την ποντοπόρο ναυτιλία είναι συνυφασμένη με αυτό που λέμε country risk και ουσιαστικά είναι εκτιθέμενη στην πορεία της Ελληνικής Οικονομίας» τόνισε ο κ. Ξηραδάκης ενώ έδωσε τα στατιστικά στοιχεία που δείχνουν τη συσχέτιση των οικονομικών αποτελεσμάτων της αγοράς με την πορεία της τιμής του πετρελαίου. Παράλληλα έθιξε τη μεταβολή των μετοχικών σχημάτων των ακτοπλοϊκών εταιριών, αναφερόμενος κυρίως στις εισηγμένες εταιρίες ANEK, ATTICA, MINOAN και στη μη εισηγμένη HELLENIC SEAWAYS.
«Η πολυμετοχικότητα της περασμένης δεκαετίας και οι έντονες αγοραπωλησίες των μετοχικών πακέτων των εταιριών αυτών που οδηγούσε στην εναλλαγή των κυρίων μετόχων, έχει αντικατασταθεί από ολιγοπώλιο και την ανυπαρξία ενδιαφέροντος νέων επενδυτών στην αγορά» τόνισε ο κ. Ξηραδάκης και αναφέρθηκε στον ιδιαίτερο ρόλο που διαδραματίζει μια εκ των συστημικών τραπεζών, η τράπεζα Πειραιώς, στην πορεία και τις μελλοντικές εξελίξεις της Ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς. Σε κάποιο άλλο σημείο της παρουσίασης ο κ. Ξηραδάκης αναφέρθηκε στο σπουδαίο έργο το οποίο επιτελούν οι μικρές εταιρίες κρούοντας όμως τον κώδωνα κινδύνου για την αναγκαιότητα εταιρικής διακυβέρνησης και διαφάνειας σε αυτές τις εταιρίες.
O Ιδρυτής της XRTC αναφέρθηκε στις ευκαιρίες που παρουσιάζει ο κλάδος μέσω της αναγγελθείσας κυβερνητικής πολιτικής για τις παραχωρήσεις των λιμένων και τη δυνητική δημιουργία παροχής συνδυασμένων μεταφορών και υπηρεσιών από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες.
Προϋπόθεση του εγχειρήματος αυτού μεταξύ άλλων είναι η ανάκαμψη της χρηματοδότησης του κλάδου μέσω συμβατικών και νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, η στήριξη Ευρωπαϊκών θεσμικών χρηματοδοτών όπως της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και η ενίσχυση της πίστης των Ελληνικών τραπεζών.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Μιχάλης Σακέλλης εξέφρασε τα συγχαρητήρια του ιδίου αλλά και των μελών του συνδέσμου στην εταιρία XRTC για τη συνεχή κάλυψη του κλάδου της Ελληνικής Ακτοπλοΐας. Στην ομιλία του αναφέρθηκε στο σπουδαίο ρόλο που διαδραματίζει η Ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά στη συνοχή της Ελληνικής επικράτειας και βεβαίως στη συμβολή αυτής στην Ελληνική οικονομία. « Ο αγώνας που καθημερνά κάνουν οι ακτοπλόοι είναι αξιέπαινος και σε πολλές περιπτώσεις άνισος» τόνισε ο κ. Σακέλλης ενώ παραθέτοντας στατιστικά στοιχεία έδειξε το μέγεθος και τη σπουδαιότητα της ακτοπλοϊκής αγοράς. Ο Πρόεδρος της ΣΕΕΝ αναφέρθηκε στο δύσκολο περιβάλλον που λειτουργεί το ακτοπλοϊκό πλοίο στην Ελλάδα τονίζοντας τον ανταγωνισμό από την αεροπλοΐα αλλά και την κατακόρυφη πτώση της εγχώριας ζήτησης από τους Έλληνες ταξιδιώτες λόγω της μείωσης της αγοραστικής τους δύναμης. Ο κ. Σακέλλης επεσήμανε την ανάκαμψη της κίνησης των αυτοκινήτων και φορτηγών σε ετήσια βάση ως αποτέλεσμα των νέων τιμολογιακών πολιτικών των εταιριών που προσπάθησαν να εξομαλύνουν όσο είναι δυνατόν τη μειωμένη οικονομική δυνατότητα των επιχειρήσεων και νοικοκυριών. «Παραμερίζοντας τα θετικά αποτελέσματα των δύο τελευταίων ετών είμαστε επιφυλακτικοί για την οικονομική πορεία της αγοράς λόγω της εξάρτησης της από τις τιμές των καυσίμων» συνέχισε ο κ. Σακέλλης εκφράζοντας την ανησυχία του επίσης και για το γεγονός ότι όλα τα πλοία της αγοράς θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού μέχρι το 2020. Οι ακτοπλόοι της Ελλάδας, οι οποίοι ισοδυναμούν με το 20% περίπου της Ευρωπαϊκής αγοράς έχουν ανάγκη στήριξης για να μπορέσουν να συνεχίσουν το έργο τους.
Ακολούθως ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Διονύσης Καλαματιανός έλαβε τον λόγο και αναφέρθηκε σε τέσσερα κύρια σημεία της πολιτικής του Υπουργείου σχετικά με τις διαδικασίες δρομολόγησης των συμβατικών και ταχυπλόων πλοίων, τα δικαιώματα των επιβατών, τη χάραξη περιφερειακής ανάπτυξης του δικτύου θαλασσίων μεταφορών της χώρας, την αύξηση των επιδοτήσεων κατά 5% και τις νέες διαγωνιστικές διαδικασίες μακροχρόνιων συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.
Στη συζήτηση που ακολούθησε μεταξύ των παρευρισκόμενων τοποθετήθηκαν οι κκ. Αντώνης Αγαπητός (HSW), Δημήτρης και Γιώργος Στεφάνου (Golden Ferries) και Μάριος Ηλιόπουλος (SeaJets) καθώς επίσης και ο κ. Κωνσταντίνος Οικονόμου από την Τράπεζα Πειραιώς. Έντονο ενδιαφέρον παρουσίασε η συζήτηση για τη σχέση συμβατικών και ταχυπλόων πλοίων καθώς επίσης και το θέμα της εξέλιξης της πολυμετοχικότητας των επενδυτικών σχημάτων μέσα στη 15ετία.
Κατά την διάρκεια σφοδρή αντιπαράθεση εκτυλίχθηκε ανάμεσα στους κ.κ. Δημήτρη Στεφάνου και Μάριο Ηλιόπουλο που έχουν πλοία που εκτελούν δρομολόγια από το λιμάνι της Ραφήνας.
Ο Δημήτρης Στεφάνου της Golden Star Ferries υποστήριξε ότι είναι απαραίτητη η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα συμβατικά πλοία και για τα ταχύπλοα. Τα ταχύπλοα πέταξαν στην άκρη τα συμβατικά και μαζεύουν την κρέμα του καλοκαιριού απορροφώντας την επιβατική κίνηση του καλοκαιριού. Μπαίνω μέσα κάθε ημέρα 50.000 ευρώ. Φθάσαμε να κουβαλάμε μόλις 100 επιβάτες την ημέρα το καλοκαίρι. Κάναμε μία επένδυση 32 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο Μάριος Ηλιόπουλος της Seajets που έχει δρομολογημένα δύο ταχύπλοα στη Ραφήνα, το TeraJet που είναι το μεγαλύτερο ταχύπλοο στον κόσμο και το ParosJet ανέφερε η ακτοπλοΐα θέλει προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί. Σεβασμό και κοινή λογική. Όταν υπάρχει κοινή λογική από τους 10 συμφωνούν οι εννέα. Όμως όταν υπάρχει κρίση στους 10 συμφωνούν οι δύο γατί ο καθένας κοιτάζει τα δικά του. Ο κ. Στεφάνου πέταξαν μία πέτρα και όποιον πάρει. Αν τη μία μιλάμε για βοριά και την άλλη για νοτιά θα δημιουργήσουμε πρόβλημα. Επί 27 χρόνια έχουμε προσπαθήσει πολύ. Η ακτοπλοΐα έχει έρθει σε πολύ καλό επίπεδο. Δεν μπορούμε να λέμε ότι ήρθε το ταχύπλοο και μας έκανε ζημιά και η εταιρεία του κυρίου Στεφάνου να κάνει μείωση στην τιμή του εισιτηρίου κατά 30%. Όλες οι εταιρείες στο πλαίσιο του ανταγωνισμού έχουν δημιουργήσει συνθήκες ειρήνης. Ας μην πυροδοτούμε το κλίμα.
Σύντομο χαιρετισμό έκανε επίσης ο κ. Ευάγγελος Αντώναρος, Senior Advisor του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ο οποίος συνεχάρη την XRTC για την πρωτοβουλία της οργάνωσης της εκδήλωσης. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν πολλοί ακόμη εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιριών, οι κ.κ. Αντώνης Μανιαδάκης (Minoan), Σταύρος Αγγελιδάκης (ΑΝΕΚ), Θεολόγος Παναγιωτάκης (Fast Ferries), Στρατής Απέργης (Levante Ferries), Ιωάννης Δεπάστας (Aegean Speed Lines), Μανώλης Γαλανός ( Psara Lines) και σχεδόν όλοι οι δημοσιογράφοι που καλύπτουν τον ναυτιλιακό χώρο. Επίσης παρευρέθηκαν, ο Υπαρχηγός Β’ του Λιμενικού Σώματος κ. Παναγιώτης Παρασκευάς και ο Διευθυντής Ναυτιλίας κ. Σταμάτης Καλογείτων, ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας κ. Νίκος Βουγιούκας, και ο Αντιπρόεδρος αυτής κ. Βασίλης Μαντζαβίνος, ο κ. Κώστας Σωτηρίου Διευθυντής Ναυτιλίας Alpha Bank, ο Πρόεδρος Θεόδωρος Κόντες και Αντιπρόεδρος Μιχάλης Λάμπρου της Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων, ο Διευθυντής του ΟΛΠ κ. Σταύρος Χατζάκος και η Διευθύντρια Μάρκετινγκ κα Θεοδώρα Ρήγα, η Σύμβουλος του Υπουργού Ναυτιλίας κα Φωτεινή Παντιώρα, οι Ακαδημαϊκοί κκ. Ιωάννης Θεοτοκάς και Μαρία Λεκάκου, ο εκπρόσωπος της ΠΕΠΕΝ κ. Αντώνης Μαρινάκης, ο Πρόεδρος Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Αντώνης Στελλιάτος , ο Πρόεδρος της Ένωσης Ναυλομεσιτών Ελλάδος κ. Ιωάννης Κοτζιάς και ο Περιφερειακός Αντιπρόεδρος του International Propeller Club κ. Κωνσταντίνος Ρόκκος.
Μετά την εκδήλωση ακολούθησε γεύμα προσφορά της XRTC Ltd στο παραδοσιακά φιλόξενο εστιατόριο της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά.