Έντονη ανησυχία επικρατεί στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, καθώς εκφράζονται φόβοι ότι η απεργία των ναυτεργατών δεν θα λήξει σύντομα. Μάλιστα, σε λίγες μόνον ώρες αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας για να ληφθεί νέα απόφαση για την απεργία η οποία ήδη συμπλήρωσε τρία 24ωρα. Σύμφωνα μάλιστα από τις μέχρι στιγμής πληροφορίες και καθώς δεν διαφαίνεται διάθεση υποχώρησης από τις δύο πλευρές, δεν αποκλείεται η απόφαση νέας 48ωρης απεργίας. Στο μεταξύ η ο πρόεδρος της ΕΕΝ Απόστολος Βεντούρης με επιστολή του προς διάφορους φορείς νησιωτικών περιοχών και Υπουργεία, πυροδότησε διαδοχικές επικριτικές ανακοινώσεις από τους Μαγείρους και του Οικονομικούς Αξιωματικούς του κλάδου.
Στην επιστολή του ο κ. Βεντούρης αναφέρει: «Η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ) θεωρεί υποχρέωση της να ενημερώσει τις κοινωνίες των τοπικών αυτοδιοικήσεων πρώτου και δεύτερου βαθμού της νησιωτικής Ελλάδος για την εμμονή των «εργατοπατέρων» της ΠΝΟ να πραγματοποιήσουν απεργιακές κινητοποιήσεις για τρία συνεχόμενα εικοσιτετράωρα με αποτέλεσμα η νησιωτική Ελλάδα να αποκοπεί από την ηπειρωτική και τα νησιά να παραμείνουν χωρίς συγκοινωνία μεταξύ τους.
Τα αιτήματα της Ενώσεώς μας αφορούν μείωση του κόστους λειτουργίας των πλοίων αλλά και του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου επιβάτη, φορτηγού και ΙΧ αυτοκινήτου, ώστε οι νησιώτικες κοινωνίες και η επιχειρηματικότητα των νησιών μας να ανασάνουν. Παράλληλα αγωνιζόμαστε ώστε μέσω του φτηνότερου εισιτηρίου να αυξηθεί η κίνηση και να επιτευχθεί η επιβίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Αν πτωχεύσουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνιακές μας επιχειρήσεις το κράτος θα τις επιδοτήσει με χρήματα που θα πληρώσουν τελικά οι Έλληνες φορολογούμενοι από το σημερινό τους υστέρημα.
Ενώ τα αιτήματά μας στοχεύουν στην μείωση του κοστολογίου λειτουργίας των επιβατηγών πλοίων μας με παράλληλη προσπάθεια να γίνει φτηνό το ακτοπλοϊκό εισιτήριο, η ΠΝΟ απροσχημάτιστα με θράσος και υποκρισία ζητά μόνο αυξήσεις μισθών, επιδομάτων και δώρων, στρεφόμενη κατά της συλλογικής προσπάθειας του Ελληνικού κράτους να φύγουμε όλοι από την εθνική οικονομική κρίση και την πτώχευση, κρυπτόμενοι πίσω από τα δήθεν δικαιώματα που τους παρέχει το «κλειστό τους επάγγελμα».
Τυχόν περαιτέρω οικονομική επιδείνωση των νησιωτικών νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχει ως γενεσιουργό αιτία μόνο το αίτημα αυξήσεως μισθολογίου των ναυτικών.
Κατά το παρελθόν όταν οι εταιρείες πλοιοκτησίας είχαν χρήματα, υποκύπτοντας στους εκάστοτε εκβιασμούς της ΠΝΟ χορηγούσαν ικανοποιητικές αυξήσεις. Για το έτος 2010 εν όψει πιθανής πτώχευσης αδυνατούν οι εταιρίες μας να χορηγήσουν αυξήσεις μισθών, επιδομάτων και δώρων για να μην επιταχύνουν το χρόνο πτωχεύσεώς των.
Μόνο η αγανάκτηση, η περιφρόνηση και η χλεύη των νησιωτών, των ταξιδιωτών και των τουριστών προς τους επαγγελματίες συνδικαλιστές της ΠΝΟ είναι ικανές να καταδικάσουν την απαράδεκτη προσπάθεια ενθυλάκωσης επιπλέον χρημάτων για την ενίσχυση των ήδη υψηλοτάτων πράγματι καταβαλλομένων αποδοχών τους.
Ζητάμε από τους επικεφαλείς της Δημαρχιακής και Νομαρχιακής νησιωτικής αυτοδιοίκησης να ενώσουν μαζί μας τις φωνές τους για μείωση του ΦΠΑ των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στο 6,5% όσο αυτό των τουριστικών υπηρεσιών. Ζητάμε την κατάργηση των μη ανταποδοτικών υπέρ τρίτων κρατήσεων (χαράτσια) ώστε να μειωθεί ισόποσα το αντίτιμο του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου υπέρ των οικονομικών των νησιών και των νησιωτών.
Οι νησιώτες ήδη από την φορολόγησή τους ενισχύουν τις επιδοτήσεις του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών πρωτευούσης, των ΚΤΕΛ και των λοιπών μέσων μαζικής μεταφοράς.
Ας μην αναγκάσουμε όλους τους Έλληνες φορολογούμενους της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδος να καταβάλλουν επιπλέον φορολογία για την επιδότηση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών σε περίπτωση πτωχεύσεώς τους.»
«Εγκατέλειψε τις άγονες»
Απαντώντας στον πρόεδρο της ΕΕΝ, οι Οικονομικοί Αξιωματικοί μεταξύ άλλων αναφέρουν: «Θέλουμε να υπενθυμίσουμε στον κ. Απόστολο Βεντούρη, ότι για την ταλαιπωρία των επιβατών και των νησιωτών, ο μοναδικός υπαίτιος είναι ο ίδιος και η Ένωσή του, με την απόσυρση των ακτοπλοϊκών πλοίων από τις άγονες γραμμές πλέον του διμήνου, με αποτέλεσμα τον ολοσχερή αποκλεισμό των παραμεθόριων νησιών μας όπως το Καστελόριζο, όπου οι κάτοικοι μεταβαίνουν στην Τουρκία για τις ανάγκες τους, τους Φούρνους Ικαρίας, τους Λειψούς, την Γαύδο και τόσα άλλα νησιά, με μοναδική δικαιολογία ότι φταίει η Πολιτεία που δεν ενδίδει στις παράλογες απαιτήσεις τους».
Οι Οικονομικοί Αξιωματικοί προσθέτουν: «Αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Βεντούρης, ότι οι συνδικαλιστές εκβιάζουν για αύξηση 2% τω ΣΣΕ και λοιδορεί τις άλλες εφοπλιστικές ενώσεις που υπέγραψαν την αύξηση από τον Ιούλιο 2010. Εντέχνως ξεχνά τους ωμούς εκβιασμούς προς την Πολιτεία για αύξηση των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές, στο ύψος τουλάχιστον του 20%, μη υποβάλλοντας αιτήσεις για την ανάθεση δρομολογίων άγονων γραμμών με αποτέλεσμα να μένουν μήνες τώρα τα νησιά χωρίς τακτική γραμμή. Δεν αναφέρει τις επιδοτήσεις για τι ς άγονες γραμμές των τελευταίων ετών που ανέρχονται στο ύψος περίπου των 400-500 εκατομμυρίων ευρώ καθώς και τις παλαιότερες επιδοτήσεις του Ελληνικού κράτους, δηλαδή με τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, για την απόκτηση του στόλου τους».
Ακόμα οι εκπρόσωποι των Οικονομικών Αξιωματικών αναφέρονται επικριτικά και στο αίτημα της ΕΕΝ να καταργηθεί η υποχρεωτική 10μηνη απασχόληση των ναυτικών όπως και στο αίτημά για μείωση του αριθμού των ναυτολογημένων ατόμων σε κάθε πλοίο ενώ καυτηριάζουν επίσης και τη θέση της ΕΕΝ η οποία αντιτίθεται στην νομοθετημένη υποχρέωση των αλλοδαπών πληρωμάτων να γνωρίζουν στοιχειώδη Ελληνικά.
«Λάδι στη φωτιά»
Από την πλευρά τους οι Μάγειροι Εμπορικού Ναυτικού, με ανακοίνωσή τους υποστηρίζουν ότι με τις δηλώσεις του και τις ανακοινώσεις του, ο κ. Βεντούρης ρίχνει «λάδι στη φωτιά», ιδιαίτερα όταν ισχυρίζεται ότι ο Έλληνας ναυτεργάτης είναι ο πλέον ακριβοπληρωμένης της Ευρώπης. Υποστηρίζουν μάλιστα ότι ο Έλληνας ναυτεργάτης, υπολείπεται σε αμοιβές και προνόμια, σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες εργαζομένων στη στεριά, προσθέτοντας ότι ο κ. Βεντούρης επιχειρεί να δημιουργήσει παραπλανητικές εντυπώσεις.
«Τι θα κάνει ο Διαμαντίδης;»
Στο μεταξύ δυσάρεστη εντύπωση και απορία προκάλεσε στους εκπροσώπους των ναυτεργατών η τελευταία δήλωση του Υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Ναυτιλίας Γιάννης Διαμαντίδης. Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός δεν διευκρίνισε τι εννοούσε όταν εξέδωσε την ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία: «…Το Υπουργείο σε κάθε περίπτωση θα προασπίσει το δημόσιο συμφέρον και τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες».
«Δεν κατάλαβα με ποιο τρόπο θα προασπίσει το δημόσιο συμφέρον και τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δήλωσε στο «nautilia.gr» ο cpt. Χαλάς, τονίζοντας ότι τόσο το πρόβλημα των Συλλογικών Συμβάσεων έπρεπε να είχε λήξει από το τέλος του 2009 ενώ μία σειρά άλλων προβλημάτων που αντιμετωπίζει ναυτικός κόσμος, δεν έχουν «συγκινήσει» εδώ και ένα χρόνο τη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
«Κερδισμένες» οι εταιρίες
Σύμφωνα πάντως με εκτιμήσεις στελεχών της ακτοπλοΐας, μέχρι στιγμής, η απεργία δεν προκαλεί κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα. Αντίθετα μάλιστα σε μία χαμηλής επιβατηγής κίνησης περίοδο, οι επιχειρηματίες «κερδίζουν» από την εξοικονόμηση καυσίμων ενώ σύμφωνα με μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΝ και οι απεργοί δεν θα έχουν απώλειες ημερομισθίων. Είναι προφανές ότι τα προβλήματα θα αρχίσουν να γίνονται αισθητά από την ερχόμενη εβδομάδα, όταν τα διάφορα ευπαθή κυρίως εμπορεύματα δεν θα διακινούνται από και προς τα νησιά.
Να σημειωθεί επίσης ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, όπως και άλλες Εφοπλιστικές Ενώσεις, υπέγραψε Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για το 2010 η οποία προβλέπει αύξηση 2%. Στον ΣΕΕΝ είναι μέλος και ο Όμιλος Επιχειρήσεων «Αττικα». Ωστόσο, τα πλοία του Ομίλου παραμένουν ακινητοποιημένα καθώς η ΠΝΟ αναγνωρίζει ως εκπρόσωπο των ακτοπλοϊκών εταιριών την ΕΕΝ με την οποίαν οι μέχρι σήμερα διαπραγματεύσεις δεν έχουν τελεσφορήσει. Τέλος, οι εκτιμήσεις τόσο από πλευράς επιχειρηματιών της ΕΕΝ όσο και από πλευράς ΠΝΟ είναι ότι η απεργία θα συνεχιστεί και την ερχόμενη εβδομάδα.