Με το σχέδιο νόμου που έχει σταλεί για διαβούλευση στα ναυτεργατικά σωματεία, δίνεται η δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας να αποκλείσει τη δρομολόγηση πλοίων που έχουν παραβιάσει τα εργασιακά δικαιώματα των πληρωμάτων.
Λύσεις σε δύο πολύ σοβαρά προβλήματα, της απλήρωτης ναυτικής εργασίας και του εγκλωβισμού και της απομόνωσης αρκετών νησιών, ειδικά όσων βρίσκονται στις λεγόμενες «άγονες γραμμές», τα οποία «κληρονόμησε» από προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου, αναζητεί και προσπαθεί να δώσει μέσω ενός νομοσχεδίου το οποίο έθεσε σε διαβούλευση ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας.
Το σχέδιο νόμου που προτείνει ο Θοδ. Δρίτσας, το οποίο έχει σταλεί στις διοικήσεις των ναυτεργατικών σωματείων για να το μελετήσουν και να καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους, έχει κύριους άξονες την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, τη διασφάλιση της καταβολής των οφειλομένων από τις εταιρείες στα πληρώματα, την αυστηροποίηση των ελέγχων και των κυρώσεων στις εταιρείες που οφείλουν χρήματα στους εργαζομένους, την ενίσχυση του ρόλου του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) και την προστασία των συγκοινωνιακών συνδέσεων.
Η ρύθμιση που θα συμπεριλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου και έχει βαρύνουσα σημασία, καθώς προστατεύει τους ναυτικούς από τις εταιρείες που εισπράττουν τις επιδοτήσεις από τα δρομολόγια των άγονων γραμμών αλλά παρ’ όλα αυτά δεν πληρώνουν -όπως θα έπρεπε- τα πληρώματα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κινείται κάπως έτσι:
Θα υπάρχει η δυνατότητα, έπειτα από συμφωνία του ΣΑΣ και του ΥΝΑ, να χορηγείται από το υπουργείο ως προκαταβολή στην εταιρεία ένα μέρος του συμφωνημένου μηνιαίου μισθώματος του ερχόμενου μήνα, το οποίο θα πρέπει να αποδίδεται αποκλειστικά στα πληρώματα. Το ποσό αυτό θα μπαίνει σε λογαριασμό τραπέζης, δεν θα συμψηφίζεται με τυχόν οφειλές του πλοιοκτήτη στο Δημόσιο ή στα ασφαλιστικά ταμεία και θα είναι ακατάσχετο. Εαν η εταιρεία δεν ανταποκριθεί, θα έχει σοβαρές κυρώσεις.
Για το επίσης μεγάλο και σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένα νησιά από ανεκτέλεστα δρομολόγια, το σχέδιο νόμου προβλέπει πως εάν κάποια εταιρεία δεν εκτελεί προγραμματισμένα δρομολόγια, πριν ο υπουργός Ναυτιλίας την κηρύξει έκπτωτη, θα έχει τη δυνατότητα να αναθέτει απευθείας τη διενέργεια των δρομολογίων σε άλλον πλοιοκτήτη έως την έναρξη της τακτικής δρομολόγησης ή την προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει επίσης αυστηρές κυρώσεις για τις εταιρείες που δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους εργαζομένους και στο πλαίσιο αυτό δίνεται η δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας, έπειτα από τη σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ, να αποκλείσει τη δρομολόγηση πλοίων που έχουν παραβιάσει τα εργασιακά δικαιώματα των πληρωμάτων, ενώ αποτρέπεται η δρομολόγηση πλοίων που οφείλουν αποδοχές και ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης προβλέπονται σοβαρές κυρώσεις σε περιπτώσεις που καταγράφονται παραβάσεις της νομοθεσίας σχετικά με τους όρους και τις συνθήκες εργασίας των πληρωμάτων.
Να σημειωθεί ότι σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η διοίκηση της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) είχε τονίσει ότι η πρώτη εκτίμηση για τη νομοθετική διάταξη είναι θετική, ωστόσο σημείωνε ότι χρειάζεται βελτιωτικές παρατηρήσεις ώστε να κατοχυρώνεται ο θεσμικός ρόλος των συνδικάτων στην απλήρωτη ναυτική εργασία, στην εφαρμογή των ΣΣΕ και της ναυτικής νομοθεσίας.
efsyn.gr