LATON: “Περιμένοντας ένα μέλλον αβέβαιο”

Παραμελημένη και με μέλλον μάλλον αβέβαιο, βρίσκεται από τα μέσα Νοεμβρίου δεμένη στο Νέο Μόλο η πάλαι ποτέ απαστράπτουσα ναυαρχίδα των Χανίων ΛΑΤΩ, ως LATON και με σημαία Μπαχάμες περιμένοντας πιθανότατα μια νέα καριέρα που κατά τα φαινόμενα δεν θα έρθει ποτέ.

24474713_10212203949148156_943168661_o 24740634_10212204022669994_143570682_n

Το θρυλικό βασιλοβάπορο, που υπηρέτησε επί δεκαετίες την ΑΝΕΚ LINES, δεν θυμίζει σε τίποτα πλέον τον πολυταξιδεμένο “γίγαντα” που κάποτε μεσουρανούσε στις γραμμές της Κρήτης.

Ταλαιπωρημένο από την πολύχρονη ακινησία και βουβό, με μια κύρια μηχανή εκτός μάχης και με αρκετές ελλείψεις, παραμένει πεισματικά δεμένο –αλλάζοντας μόνο θέσεις- περιμένοντας ότι κάποια στιγμή θα αναλάβει ξανά ενεργό δράση. Εξέλιξη, μάλλον απίθανη αν ληφθεί υπόψη η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει.

Να θυμίσουμε, ότι το αρχοντοβάπορο οδηγήθηκε στο Πέραμα ρυμουλκούμενο από το λιμάνι της Σούδας το Μάιο του 2015. Εκεί παρέμεινε παροπλισμένο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016, οπότε και αγοράστηκε από την Laton Shipping SA και μετονομάστηκε σε LATON. Τον Ιούλιο του 2016 πέρασε στα χέρια της Talaton shipping Ltd, έναντι 1,2 εκατ. δολαρίων και μετονομάστηκε σε TALATON.

Στόχος, της πλοιοκτήτριας εταιρείας ήταν από την αρχή η μετατροπή του σε πλωτό ξενοδοχείο για τους μετανάστες. Όμως, το σενάριο αυτό δεν φαίνεται να υλοποιείται και το θρυλικό βασιλοβάπορο πέρασε για 2 χρόνια παροπλισμένο μεταξύ Κυνόσουρας και Περάματος.

Τελικά, στις 19 Οκτωβρίου 2017 ξεκίνησαν δειλά-δειλά κάποιες εργασίες συντήρησης στο πλοίο, εξέλιξη μάλλον θετική για το μέλλον του πλοίου. Μάλιστα, στα μέσα Νοεμβρίου (08/11 έως 14 Νοεμβρίου 2017) το μεγάλο πλοίο ανέβηκε και στη μεγάλη δεξαμενή του περάματος. Μετά το πέρας των εργασιών, το  LATON μεταφέρθηκε στο Νέο Μόλο Δραπετσώνας (15/11/2017), όπου παραμένει δεμένο μέχρι σήμερα.

2771595

2771593

Δυστυχώς, το περήφανο σκαρί που συνέδεσε το όνομά του με την ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών μεταφορών της Αδριατικής και της Κρήτης, πιθανότατα θα χάσει τη μάχη, καθώς μετά από πολυετή παροπλισμό απαιτούνται αρκετά χρήματα προκειμένου να λάβει παράταση ζωής. Χρήματα, που δύσκολα θα δαπανήσει μια εταιρεία για ένα πλοίο που είναι ήδη 42 ετών και μάλιστα τόσο ταλαιπωρημένο.

Ωστόσο, θα πρέπει να θυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο πλοίο ανήκει στην κατηγορία των μοναδικών εκείνων γιαπωνέζικων θαλασσοβάπορων της δεκαετίας του ’70, που φτιάχτηκαν για πραγματικά θαλασσινά ταξίδια. Βαπόρι που όργωσε τον Ειρηνικό Ωκεανό, την Ιαπωνική Θάλασσα, την Αδριατική και το Αιγαίο και σήμερα –στη δύση της ζωής του- κουρασμένο και αδύναμο πλέον δεν λέει να “πεθάνει”.

Στην Ελλάδα ήρθε το 1987 και υπήρξε το μεγαλύτερο και πολυτελέστερο cruise ferry της Αδριατικής! Για 8 χρόνια υπηρέτησε τη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Αγκόνα, ενώ το 1997 κατέβηκε στο Αιγαίο και αποτέλεσε τη Ναυαρχίδα της ΑΝΕΚ LINES στα Χανιά.

Τη θερινή σαιζόν του 2007, ναυλώθηκε στην Αλγερινή CNAN (Mahreb Lines) για τη γραμμή Alger – Marseille, ενώ το 2008 επέστρεψε ξανά στα Χανιά, διπλώνοντας το ΕΛΥΡΟΣ (32.000gt/1998). Τη θερινή σαιζόν του 2012 δρομολογήθηκε στη γραμμή Bari–Durres και τον Οκτώβριο του ιδίου έτους επέστρεψε στην Ελλάδα και παροπλίστηκε στο Πέραμα.

Το Μάρτιο του 2014 ναυλώθηκε στην ιταλική “GO IN SARDINIA“, για τις γραμμές Livorno-Olbia και Livorno-Arbatax. Όμως, μια σοβαρή μηχανική βλάβη, εμπόδισε την περαιτέρω δραστηριοποίησή του στην Τυρρηνική Θάλασσα και το πλοίο επέστρεψε στο Πέραμα με σκοπό να επισκευαστεί, κάτι που όμως δεν έγινε ποτέ.

Στις 6 Σεπτεμβρίου 2014, παροπλίστηκε στη Σούδα –χωρίς σινιάλα- μέχρι η ANEK να αποφασίσει για την τύχη του. Εκεί παρέμεινε μέχρι τις 14 Μαΐου 2015, οπότε και το ρυμουλκό CHRISTOS XXII ανέλαβε να το ρυμουλκήσει στο Πέραμα.

Το LATON ναυπηγήθηκε το 1975 στα Naikai Zosen της Ιαπωνίας (yard number 388) για λογαριασμό της Taiheiyo Enkai Ferry. Έχει χωρητικότητα 25.504gt (5.432dwt), μήκος 188,44 μέτρα, πλάτος 24 μέτρα και βύθισμα 6,80 μέτρα. Μεταφέρει 1.800 επιβάτες (845 κρεβάτια) και 600 Ι.Χ. Εξοπλίζεται με 2 κύριες μηχανές MAN-Mitsubishi V14V52/55 diesel συνολικής ιπποδύναμης 27.850 bhp και αναπτύσσει ταχύτητα 21 κόμβων.

 

sroussos@nautilia.gr

φωτο: Δημήτρης Μεντάκης