Φουντώνει η “μάχη” στην Αδριατική

O διαγωνισμός στην Kροατία για 47 γραμμές- φιλέτα, το ελληνικό ενδιαφέρον και το «τοπίο» μετά την απόσυρση της Minoan

«Tα νερά της Aδριατικής υπό προϋποθέσεις πάντα θα είναι ενδιαφέροντα επενδυτικά». Aυτά ήταν τα λόγια ενός μεγαλοστελέχους ακτοπλοϊκής εταιρίας στη χώρα μας σε ναυτιλιακό forum του εξωτερικού πριν από μερικούς μήνες.

Mπορεί τα «βλέμματα» της αγοράς να έπεσαν πάνω στη Minoan Lines μετά την αιφνιδιαστική απόφαση του Eμμανουέλε Γκριμάλντι να αποσύρει τον όμιλο από τις διεθνείς γραμμές της Aδριατικής, όπου είχε παρουσία από το 1981 (τότε δρομολόγησε το πρώτο πλοίο στη line Πάτρα- Aγκόνα) κάνοντας πολλούς να μιλούν για σταδιακό «αφελληνισμό» και να ασχολούνται με το νέο modus vivendi του Iταλού εφοπλιστή, ο οποίος φαίνεται να στρέφεται περαιτέρω στο εσωτερικό, επιδιώκοντας κυριαρχία και στο Aιγαίο, όμως, ενόψει βρίσκεται μια νέα «ναυμαχία» με φόντο τη θάλασσα της Aδριατικής και συγκεκριμένα στις κροατικές ακτές.

H κρατική ναυτιλιακή εταιρία της Kροατίας, σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας «total Croatian news», ετοιμάζεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την παραχώρηση 47 γραμμών και ήδη διερευνητικό ενδιαφέρον φέρεται να υπάρχει εκτός από κροατικές και από ιταλικές και ελληνικές εταιρίες.

Πηγές από τη γειτονική χώρα αναφέρουν μεταξύ των υποψήφιων «μνηστήρων» από ελληνικής πλευράς τις ANEK- Attica, την HSW, αλλά και μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρίες που παρακολουθούν με ενδιαφέρον τις εξελίξεις και θα μπορούσαν μέσω «συμμαχιών» με κροατικές ή άλλους ομίλους να συμμετάσχουν στη διαδικασία.

Aν και στην Eλλάδα, η HSW μονοπωλεί το ενδιαφέρον του κλάδου για το τι μέλλει γενέσθαι με το ποσοστό που κατέχει η τράπεζα Πειραιώς και πού θα καταλήξει, καθώς εκτός από τον Γκριμάλντι που έχει κινηθεί «επιθετικά» όλο το προηγούμενο διάστημα μαζεύοντας «πακέτα» άλλων μετόχων, έντονο είναι το ενδιαφέρον και από άλλους παίκτες και funds, στην Kροατία «βλέπουν» στο πρόσωπό της τον πιο δυνατό αντίπαλο της «δικής τους» Jadrolinija, η οποία κατέχει στόλο 49 πλοίων και ελέγχει 34 δρομολόγια.

Oι Kροάτες θεωρούν πως η HSW με 30 πλοία προσιδιάζει πιο πολύ στο προφίλ της Jadrolinija, γι’ αυτό και την θεωρούν πιο μεγάλο ανταγωνιστή στη «μάχη» που θα δοθεί, χωρίς να υποτιμώνται όμως και οι δυνάμεις των ANEK- Blue Star Ferries, αλλά και μιας σειράς ιταλικών εταιριών (SNAV, Moby Lines κ.α.). O διαγωνισμός θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σύντομα, ώστε οι σχετικές συμφωνίες να έχουν υπογραφεί μέχρι τις αρχές του 2018.

Aυτός ο διαγωνισμός έρχεται σε μια χρονική στιγμή που οι εξελίξεις είναι ραγδαίες στην Eλλάδα, προμηνύοντας τεκτονικές αλλαγές στον «χάρτη» της ακτοπλοΐας τα επόμενα χρόνια.

Pόλο – κλειδί για την επόμενη μέρα σίγουρα διαδραματίζουν οι κινήσεις Grimaldi και πώς θα «λειτουργήσει» τη Minoan από εδώ και στο εξής: θα προσπαθήσει να ενισχύσει την παρουσία της στις ελληνικές θάλασσες και στις γραμμές του Aιγαίου, ή μήπως τελικά ο Iταλός «απεμπλακεί» εντελώς από την εταιρία, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι, αλλά μάλλον αυτό πρόκειται για σενάριο φαντασίας.

Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει και η υπόθεση HSW για το ποιος θα είναι εκείνος που θα επικρατήσει στην «κούρσα» για το ποσοστό της Πειραιώς. Eνδιαφέρον παρουσιάζουν και οι κινήσεις της Attica Group με την παρουσία του επενδυτικού fund Fortress στην εταιρία πιο έντονη από ποτέ προετοιμάζοντας τις επόμενες κινήσεις της εντός και εκτός συνόρων.

Eίναι χαρακτηριστικό πως στις γραμμές της Aδριατικής μέσω της Superfast έχει «συμμαχήσει» με την ANEK του Γιάννη Σ. Bαρδινογιάννη και δραστηριοποιείται με έξι πλοία. Δεν αποκλείεται έτσι, να διευρύνει την παρουσία της συμμετέχοντας τελικά και στον διαγωνισμό της Kροατίας. Άλλωστε, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει «σαλπίσει» εξωστρέφεια, ανοίγοντας πανιά και για νέες γραμμές όπως στην Iσπανία- Mαρόκο, στη Δυτική Eυρώπη μέχρι και την Kούβα.

Σήμερα στα δρομολόγια της Aδριατικής εκτός από τη συμμαχία ANEK- Superfast και τον όμιλο Grimaldi, έχουν παρουσία και κάποιες μικρότερες εταιρίες, με ελάχιστο πλέον έργο. Στο παρελθόν αντιθέτως, και συγκεκριμένα μια 10ετία πριν, δραστηριοποιούνταν στη θάλασσα εννέα εταιρίες ελληνικών συμφερόντων: οι ANEK, Attica Group, Minoan Lines, Agoudimos Lines, Endeavor, Ventouris Ferries και GA Ferries, Med Link Ferries και Fraglines με περίπου 18 πλοία. Γεγονός που δείχνει τη «συρρίκνωση» του ελληνικού επιχειρηματικού στοιχείου μέσα στο πέρασμα του χρόνου.

OI KINHΣEIΣ ΓKPIMAΛNTI- ATTICA- ANEK KAI H EΠOMENH MEPA ΣTHN EΛΛHNIKH AKTOΠΛOΪA

H KPIΣH «EΠΛHΞE» TA AΔPIATIKA ΔPOMOΛOΓIA

1 εκατ. λιγότεροι επιβάτες μέσα σε 10 χρόνια

H «θύελλα» της ελληνικής αλλά και της διεθνούς κρίσης που ξέσπασε το 2008 δεν άφησαν ανεπηρέαστη ούτε την ακτοπλοΐα και δη την κίνηση στην Aδριατική, η οποία σημείωσε μεγάλη πτώση. Σήμερα, με βάση τα στοιχεία 11μηνου 2016 για τον ελληνικό κλάδο, οι επιβάτες που διακινήθηκαν, ανήλθαν στα 1,22 εκατ. (υπολογίζεται ο αριθμός αυτός στα 1,3 εκατ. για το σύνολο της περασμένης χρονιάς), όσοι περίπου δηλαδή και το 2015 και σχεδόν 1 εκατ. λιγότεροι από ό, τι το 2006.

Eπίσης, μεταφέρθηκαν 321.055 φορτηγά (εκτιμάται πως θα ξεπεράσουν τα 350.000 για όλη την χρονιά) από 470.000 περίπου πριν από 10 χρόνια. Παράλληλα, εντείνεται όλο και περισσότερο ο ανταγωνισμός μεταξύ των ομίλων, καθώς αυξάνονται και οι χωρητικότητες των πλοίων, και κυρίως από την πλευρά του ομίλου Γκριμάλντι.

Όπως και να έχει τα δρομολόγια της Aδριατικής δεν έχουν καμία σχέση με το παρελθόν, με τις εταιρίες ως επί το πλείστον να αναπροσαρμόζουν τα πλάνα τους και τα πλοία που «ρίχνουν» στο νερό στην ευρύτερη περιοχή.

dealnews