H χρονιά τελείωσε ουσιαστικά για την ελληνική ακτοπλοία και τώρα άρχσε ο απολογισμός για να γίνει και ο…λογαριασμός του έτους. Όμως στα μεγάλα γραφεία των Ομίλων η προσοχή είναι στραμμένη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία εξετάζει κάθε λεπτομέρεια της συμφωνίας του Ομίλου Attica για την εξαγορά του 50,3% των μετοχών της Hellenic Seaways από την Τράπεζα Πειραιώς που είχε το 40,5% και από μικρομετόχους της ακτοπλοϊκής εταιρείας.
Πρόκειται για καταρχήν συμφωνία η οποία ανακοινώθηκε στα μέσα του περασμένου Αυγούστου. Όμως δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί εάν προηγουμένως δεν ανάψει το «πράσινο φως» η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Και αυτό γιατί ο Όμιλος Attica έχει θυγατρικές την Βlue Star Ferries που είναι ευθέως ανταγωνιστική της Hellenic Seaways και τη Superfast Ferries.
«Δεν υπάρχει χρονικός ορίζοντας για την έκδοση του πορίσματος. Θα πάρει μήνες η διαδικασία, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί σύντομα» επεσήμαναν στο «business stories» κύκλοι της ακτοπλοίας που παρακολουθούν από πολύ κοντά την υπόθεση και προσέθεσαν:
«Προς το παρόν η Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητάει συνεχώς στοιχεία και πληροφορίες. Ουσιαστικά τώρα άρχισε η μελέτη της υπόθεσης».
Όσον αφορά το ενδεχόμενο παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού (DG Comp) εφόσον προσφύγει ο Όμιλος Γκριμάλντι που μέσω της θυγατρικής του «Μinoan Lines» έχει το 48,53% της Hellenic Seaways, οι ίδιοι κύκλοι δήλωσαν:
«Το οικονομικό μέγεθος της συμφωνίας είναι σχετικά μικρό για να παρέμβει η ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση όμως σημαντικό ρόλο θα παίξει το κατά πόσο καλά τεκμηριωμένο θα είναι το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Μέχρι να εκδοθεί όλοι θα είναι σε αναμονή».
Όσον αφορά την Hellenic Seaways σύμφωνα με πληροφορίες θα έχει μια ακόμη κερδοφόρα χρονιά αφού οι στόχοι που είχε θέσει η διοίκησή της για το 2017 όχι μόνο επετεύχθησαν αλλά και ξεπεράστηκαν.
Τα έσοδα της Hellenic Seaways από 104 εκατ. ευρώ το 2014 ανήλθαν στα 132 εκατ. ευρώ το 2015 και κυμάνθηκαν στο ίδιο επίπεδο το 2016, μία χρονιά που δεν υπήρξαν έσοδα από τη μεταφορά προσφύγων από τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου στην ηπειρωτική χώρα.
Τα EBITDA από 6,5 εκατ. ευρώ το 2014 ανέβηκαν στα 24,6 εκατ. ευρώ το 2015 και στα 18 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ τα καθαρά κέρδη από 3,9 εκατ. ευρώ το 2015 αυξήθηκαν στα 6,5 εκατ. ευρώ το 2016. Ο δανεισμός μειώθηκε από τα 183 εκατ. ευρώ στα 143 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2016. Επίσης, η HSW αγόρασε και ένα πλοίο, το νυν «Νήσος Σάμος», με ίδια κεφάλαια.
Οι μετοχικές συνθέσεις
Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 31,2% της MIG, η οποία MIG είναι μητρική της Attica Group, κατέχοντας το 89,38% των μετοχών της.
Επίσης, μέρος του δανεισμού του Ομίλου Attica ανήκει στον επενδυτικό όμιλο Fortress, ο οποίος έχει δικαίωμα μετατροπής των ομολογιακών δανείων της Attica σε μετοχές. To ίδιο fund έχει και ένα ομολογιακό 150 εκατ. ευρώ στη MIG, το οποίο πήρε από τη Eurobank.
Στη γενικότερη εικόνα βρίσκεται και η ΑΝΕΚ στην οποία είναι μέτοχος η Τράπεζα Πειραιώς ενώ η εταιρεία έχει συνεργάζεται με την Super Fast Ferries στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης μέσω κοινοπραξία που έχουν συστήσει.
Μηνάς Τσαμόπουλος
newmoney.gr