Μεγάλη “ανατροπή” φαίνεται να έρχεται στη Δυτική Μεσόγειο, μετά την πρόθεση που εκδήλωσε η Μαροκινο-Ελληνική Africa Morocco Link (AML), να αναστείλει την εξυπηρέτηση της γραμμής Almería – Nador από τις 26 Δεκεμβρίου 2017 μέχρι τον Ιούνιο του 2018.
Ωστόσο, η αιφνίδια επιστροφή του πλοίου ΔΙΑΓΟΡΑΣ (13.000gt/1990) στην Ελλάδα, την ώρα μάλιστα που επιλέχθηκε και ξεκίνησε την εν λόγω γραμμή μόλις στις 15 Οκτωβρίου 2017, σε συνδυασμό με την ξαφνική “εγκατάλειψη” της ανωτέρω γραμμής, εγείρουν πολλά ερωτηματικά για το μέλλον του εγχειρήματος που καλείται AML.
Αρχικά, οι πληροφορίες ήθελαν την επιστροφή του πλοίου ΔΙΑΓΟΡΑΣ και την αντικατάστασή του από το νεότερο και ταχύτερο ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ (16.500GT/2007) της Hellenic Seaways (HSW), το οποίο μάλιστα είχε δοκιμαστεί επιτυχώς στην περιοχή, όταν ήταν ναυλωμένο στην ισπανική Balearia. Όμως, οι καταιγιστικές εξελίξεις “αδυνατίζουν” μια τέτοια προοπτική, ενώ παράλληλα τροφοδοτούν νέα σενάρια που θέλουν ακόμη και το MED STAR (19.413gt/1986) της μαροκινής Intershipping να δρομολογείται σε κάποια γραμμή για λογαριασμό της AML.
Επιπλέον, ο παλαιότερος “αποκλεισμός” της Baleària από την εξυπηρέτηση της γραμμής με το ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ, η αδυναμία της Naviera Armas να καταφέρει να κάνει τη γραμμή βιώσιμη και τώρα η απόφαση της AML να αναστείλει τις υπηρεσίες της στη γραμμή -με το πλοίο ΔΙΑΓΟΡΑΣ- φαίνεται ότι έχουν προκαλέσει αρνητικές εντυπώσεις.
Σε κάθε περίπτωση, οι κινήσεις αυτές αποκαλύπτουν ότι τα νούμερα ενδέχεται να μην βγαίνουν, καθώς η ζήτηση είναι αυτή που επηρεάζει τη βιωσιμότητα αυτών των γραμμών. Γεγονός, που μάλλον προκαλεί προβλήματα στον ανταγωνισμό. Έτσι, λοιπόν, από τη μια πλευρά έχουμε τις εταιρείες που προσπαθούν να προσφέρουν πολύ καλές υπηρεσίες με ακριβά σύγχρονα πλοία και από την άλλη τις μαροκινές εταιρείες που επιδιώκουν να προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες με πλοία άνω των 20 ετών!
Επισημαίνεται, ότι η μαροκινο-ελληνική εταιρεία –AML- δημιουργήθηκε το 2016 από τον όμιλο μαροκινών Τραπεζών BMCE (51%) του ισχυρού μεγαλοεπιχειρηματία Othman Benjelloun και τη δικής μας Attica Group (49%) και έκτοτε έχει θέσει σε εφαρμογή ένα επιχειρηματικό πλάνο, με σκοπό να επεκταθεί σε αρκετές γραμμές της δυτικής Μεσογείου.
Μέχρι σήμερα, δραστηριοποιείται στις γραμμές Algeciras –Tangier Med με το MOROCCO STAR (16.071gt/1980) και Almería-Nador με το ΔΙΑΓΟΡΑΣ (13.000gt/1990), ενώ εδώ και αρκετό καιρό υποτίθεται ότι βρίσκεται σε αναζήτηση και άλλων πλοίων που θα χρησιμοποιηθούν για την επέκταση της και σε άλλες γραμμές στην περιοχή.
Όπως και να έχει πάντως, οι εξελίξεις αυτές δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές για το ελληνικό εγχείρημα προς δυσμάς. Οψόμεθα…..
sroussos@nautilia.gr
φωτογραφία: AML