Συνέντευξη: Αθανάσιος Πορφύρης Διευθύνων Σύμβουλος Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας

«Θα κάνω την Ηγουμενίτσα ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Αδριατικής!»

 Το nautilia.gr συναντήθηκε με τον Νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ο.Λ.ΗΓ., κ. Αθανάσιο Πορφύρη και είχε μια εποικοδομητική συζήτηση μαζί του για το όραμα και τα σχέδιά του, τις δυνατότητες και το μέλλον ενός από τα σημαντικότερα λιμάνια της χώρας.

 

  1. Κύριε Πορφύρη, πρόσφατα αναλάβατε τα καθήκοντα του Διευθύνοντα Συμβούλου της Λιμενικής Αρχής Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.). Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα πράγματα για τον εαυτό σας;

Ανέλαβα τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου του Ο.Λ.ΗΓ. στις αρχές Οκτωβρίου. Μια θέση νευραλγικής σημασίας, που απαιτεί αφοσίωση, σοβαρότητα και πολλή δουλειά.

Ως πολιτικός μηχανικός και επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον σχεδιασμό και την κατασκευή έργων υποδομής, έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – ειδικά τα φωτοβολταϊκά συστήματα- και γενικά δραστηριότητες βιώσιμης ανάπτυξης, πιστεύω ακράδαντα ότι με σχεδιασμό και στρατηγική, συνέπεια και υπευθυνότητα θα καταφέρω να επιτύχω τους στόχους που έχω θέσει για το λιμάνι μας. Να καταστήσω την Ηγουμενίτσα, εκτός από σημαντικό λιμάνι της χώρας, και ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής της Αδριατικής.

 

  1. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει μεγάλη ιστορία. Θεωρείται το δεύτερο σημαντικότερο λιμάνι της Ελλάδας – μετά το λιμάνι του Πειραιά – και αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου από τη Δυτική Ευρώπη προς την Ελλάδα και την Ανατολή. Ποιο είναι το όραμά σας για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας;

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας αποτελεί ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο για την ανάπτυξη της Ηπείρου και της χώρας μας.  Είναι αναμφισβήτητα μια από τις σημαντικότερες πύλες εισόδου της Δύσης στην Ελλάδα και διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη των εγχώριων και διεθνών εμπορευματικών μεταφορών. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη και παράλληλα προοδευτική άνοδο της μεταφορικής κίνησης επιβατών και εμπορευμάτων.

Επιπλέον, αποτελεί κόμβο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΤΕΝ-Τ) μέσω του Διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου (ΟΕΜ) και ως τέτοιο κατέχει στρατηγική θέση στην υλοποίηση μιας βιώσιμης και αποδοτικής θαλάσσιας αρτηρίας μεταφορών.

Επίσης, αποτελεί συνδετικό κρίκο του Θαλάσσιου Διαδρόμου (MoS) Τεργέστη-Ανκόνα-Ηγουμενίτσα, που επιτρέπει τη σύνδεση των τεσσάρων διαδρόμων TEN-T:

1) Διάδρομος Σκανδιναβίας-Μεσογείου,

2) Ανατολικός Διάδρομος/Διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου,

3) Διάδρομος Βαλτικής-Αδριατικής,

4) Διάδρομος Μεσογείου,

Ο Ανατολικός Διάδρομος/Διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου, ενώνει τις θαλάσσιες διασυνδέσεις του Βορρά, της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου, γεγονός που βελτιστοποιεί τη χρήση των οικείων λιμένων και των σχετικών «θαλάσσιων αρτηριών».

Ως εκ τούτου πιστεύω, ότι με τις κατάλληλες ενέργειες και πρωτοβουλίες το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μπορεί να αποτελέσει βασικό κέντρο διαμετακόμισης για εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ της ΕΕ και της Μέσης Ανατολής.

general-port

  1. Ποιες ήταν οι πρώτες ενέργειες που κάνατε ή σχεδιάσατε να αναλάβετε ως Διευθύνων Σύμβουλος του λιμένα;

Ως νέα διοίκηση, έχουμε και εφαρμόζουμε σαφές στρατηγικό πλάνο. Ξεκινήσαμε από τον εντοπισμό των βασικών αναγκών, πραγματοποιώντας σειρά προγραμματισμένων συναντήσεων με όλους του φορείς της Λιμενικής Κοινότητας, όπως το Λιμεναρχείο, τις τελωνειακές υπηρεσίες, αλλά και με τους επαγγελματικούς φορείς και χρήστες του λιμένα, όπως οι ναυτιλιακές εταιρείες, οι εταιρείες μεταφορών κ.λ.π. Στο πλαίσιο αυτό, δεν ξεχνάμε ποτέ και την εταιρική κοινωνική ευθύνη, ενισχύοντας δράσεις που μας κάνουν ένα με την τοπική κοινωνία, της οποίας είμαστε αναπόσπαστο τμήμα.

Επίσης, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τις πρώτες κινήσεις εξωστρέφειας του Ο.Λ.ΗΓ., συμμετέχοντας ενεργά και στοχευμένα σε διεθνείς εκθέσεις με στόχο να ενισχύσουμε την εθνική και διεθνή παρουσία του λιμανιού, καθώς και να εντοπίσουμε άμεσα τις σύγχρονες τάσεις και ανάγκες της αγοράς.

Η ανατροφοδότηση, σε σχέση με το εξωτερικό περιβάλλον και η προτεραιότητα της τμηματοποίησης και αναγνώρισης της αγοράς στόχου, είναι ίσως το σημαντικότερο εργαλείο για να οδηγηθούμε στην επιτυχία, μέσα από παρεχόμενες υπηρεσίες που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες του πελάτη.

 

  1. Ποιος είναι ο ρόλος του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στην ελληνική οικονομία; Μπορείτε να μας αναφέρετε σχετικά μεγέθη αναφορικά με την κίνηση επιβατών και εμπορευμάτων από το λιμάνι σας;

Στην Ελλάδα, ο ρόλος των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας διαμορφώνεται τόσο από τη θέση της χώρας στο διεθνές σύστημα μεταφορών, όσο και από τις ανάγκες της εσωτερικής αγοράς. Η γεωγραφική θέση της χώρας είναι στρατηγική, ως πύλη Ανατολής και Δύσης. Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει έναν ελκυστικό τόπο για επενδύσεις στους κλάδους των logistics και των μεταφορών.

Ειδικότερα, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας –γεωγραφικά- είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως, διακινούνται από το λιμάνι μας περί τα 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και 230.000 φορτηγά, με προορισμό από και προς λιμένες εσωτερικού και εξωτερικού.

Ο λιμένας της Ηγουμενίτσας, αποτελεί ουσιαστικά τη βασική πύλη της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας για τη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων από και προς τις χώρες της ΕΕ, μέσω Ιταλίας, παρέχοντας έτσι θαλάσσιες συνδέσεις με όλους τους πορθμειακούς λιμένες (διακίνηση Ro – Ro) των ανατολικών ακτών της Ιταλίας. Κύριες συνδέσεις του λιμένα αποτελούν τα ιταλικά λιμάνια (Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία και Τεργέστη), καθώς και η Κέρκυρα.

terminal_1

  1. Μπορείτε να συγκρίνετε την Ηγουμενίτσα με ένα μεγάλο ευρωπαϊκό λιμάνι και ποιο είναι αυτό;

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας εξυπηρετεί κυρίως επιβατική κίνηση αλλά και μεταφορά εμπορευμάτων μέσω φορτηγών ή και ασυνόδευτων trailer και αναμφίβολα συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων λιμένων της Αδριατικής. Επί του παρόντος, λοιπόν, μπορούμε να συγκρίνουμε την Ηγουμενίτσα, μόνο με τα λιμάνια της Ανκόνα, του Μπάρι και του Μπρίντιζι.

Ωστόσο, βασική επιδίωξή μας είναι να κάνουμε το λιμάνι κόμβο logistics, με υποδομές που θα μπορούν να εξυπηρετούν αμιγώς εμπορευματικές ροές και όχι μόνο φορτηγά οχήματα και ασυνόδευτα φορτηγά (trailer). Επιπλέον, προωθούμε συνεργασίες και με λιμάνια που διαχειρίζονται εμπορευματικές ροές. Ενώ, στους βασικούς στρατηγικούς μας στόχους, περιλαμβάνεται και η δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου.

Σε κάθε περίπτωση, ευελπιστούμε το εγχείρημα αυτό να αποδώσει και σο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας να αποκτήσει ένα ακόμη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

 

  1. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το 2020; Έχετε ένα βραχυπρόθεσμο σχέδιο;

Το όραμα του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας θέτει υψηλούς, φιλόδοξους, αλλά και ταυτόχρονα ρεαλιστικούς στόχους σχετικά με την ταυτότητα, την εικόνα και τη λειτουργία του στο μέλλον και αποτυπώνεται ως εξής:

  • Ανάδειξη του λιμένα ως Δυτική Πύλη των Βαλκανίων για μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων και ανάληψη καταλυτικού ρόλου για την ανάπτυξη της εγχώριας και διεθνούς μεταφοράς εμπορευμάτων, αξιοποιώντας τη στρατηγική θέση του λιμένα, την εγγύτητά του με σημαντικά έργα υποδομής, όπως είναι η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ και η ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ, καθώς και τις σύγχρονες υποδομές που θα διαθέτει με την ολοκλήρωση των έργων επέκτασής του.
  • Εδραίωση του λιμένα της Ηγουμενίτσας ως τέρμιναλ διεθνούς εμβέλειας, που θα προσφέρει ανταγωνιστικές και υψηλής ποιότητας λιμενικές υπηρεσίες και υποδομές, προσελκύοντας και προωθώντας μακροπρόθεσμες σχέσεις συνεργασίας με τους χρήστες του λιμένα.
  • Αναγνώριση του λιμένα της Ηγουμενίτσας ως αξιόλογη επιλογή και προορισμός πλοίων Κρουαζιέρας και ένταξής του στα προγράμματα των μεγάλων εταιρειών οργάνωσης κρουαζιέρας στη Μεσόγειο.
  • Ανάπτυξη δικτύου μαρίνων και καταφυγίων τουριστικών σκαφών, υψηλών προδιαγραφών, με παράλληλη σημαντική αύξηση των εσόδων του Λιμένα αλλά και ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής από την προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδήματος.
  • Επίτευξη, μέσω της χρηστής και αποτελεσματικής διαχείρισης του λιμένα, της μεγιστοποίησης της απόδοσης και αξίας του, διασφαλίζοντας τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του και παράλληλα συνεισφέροντας καταλυτικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Ηγουμενίτσας και ευρύτερα της Δυτικής Ελλάδας.
  • Δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης και δημιουργία ενεργειακού προφίλ, σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις για την ενίσχυση του λιμένα ως σύγχρονο «Πράσινο Λιμάνι» και ταυτόχρονος εξορθολογισμός εξόδων που προκύπτουν από την κατανάλωση ενέργειας.

7. Τελευταία ερώτηση. Πώς πιστεύετε ότι οι λιμένες μπορούν να συμβάλουν στην προστασία του περιβάλλοντος;

Η έννοια του «πράσινου λιμένα» περιλαμβάνει την ιδέα της προστασίας του περιβάλλοντος σε όλα τα έργα υποδομής, στις πολιτικές βιώσιμης ανάπτυξης που ακολουθεί, καθώς και σε όλες τις δραστηριότητες που απορρέουν από τη λειτουργία του.

Υπάρχουν πολλά μέτρα που μπορούν να ληφθούν για την εγκαθίδρυση ενός οικολογικού λιμένα, όπως είναι η επιβολή πολιτικών που μειώνουν τις εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα, αλλά και μέτρα ελέγχου θορύβου. Άλλα μέτρα περιλαμβάνουν τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τις λιμενικές επιχειρήσεις και εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών, όπως είναι η ανακύκλωση και η επαναχρησιμοποίηση των υλικών.

Ο Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε., στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της σταδιακής ανάπτυξης ενός σύγχρονου Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και σύμφωνα με τα πρότυπα ESPO / PERS και ISO 14001 προχώρησε στην απόκτηση των συγκεκριμένων πιστοποιητικών. Σύμφωνα με τις απαιτήσεις των νέων αυτών προτύπων, η περιβαλλοντική πολιτική καθορίζει τους στρατηγικούς στόχους για θέματα περιβαλλοντικής διαχείρισης, καθώς και τις σχετικές δεσμεύσεις για την εφαρμογή τους. Επιπλέον, αυτά ορίζουν τον προγραμματισμό για τον προσδιορισμό, την αξιολόγηση και τον έλεγχο των περιβαλλοντικών κινδύνων, καθώς και περιβαλλοντικά προγράμματα για τον καθορισμό και τον έλεγχο των μεμονωμένων δράσεων για τη βελτίωση του επιπέδου.

terminal_2

Στρατηγικοί στόχοι που προωθούνται με σκοπό την καθιέρωση του Ο.Λ.ΗΓ. ως ένα «Πράσινο Λιμάνι», είναι:

  1. η χρήση του LNG ως εναλλακτικό καύσιμο για την τροφοδοσία πλοίων μέσο του έργου POSEIDON, στο οποίο συμμετέχουμε ως εταίροι και το οποίο σκοπεύει στην μείωση εκπομπών αέριων θερμοκηπίου (GHG) και CO Χρηματοδοτούνται οι οριστικές μελέτες κατασκευής των πρόσθετων λιμενικών υποδομών, καθώς και οι οριστικές περιβαλλοντικές μελέτες
  2. η δημιουργία φωτοβολταϊκού πάρκου με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος
  3.  εγκατάσταση συστήματος γεωθερμίας στις Λιμενικές υποδομές, με σκοπό την αξιοποίηση και μεγιστοποίηση του οφέλους -στα κόστη- που προκαλούνται από τις ανάγκες κλιματισμού των κτιρίων
  4. η ανάπτυξη συστήματος αφαλάτωσης του θαλασσινού νερούμε τη χρήση της τεχνικής της αντίστροφης ώσμωσης,  η οποία θα προσφέρει υψηλής ποιότητας νερό ύδρευσης με οικονομικό και αξιόπιστο τρόπο.
  5. η ρευματοδότηση πλοίων από ξηράς (cold ironing), ως προτεραιότητα για τα λιμάνια του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (Trans-European Transport Network, TEN-T)
  6.  ορθολογικότερη διαχείριση των υδάτινων πόρων με τη συλλογή των ομβρίων υδάτων ως εναλλακτική υδροληψία
  7. η αντικατάσταση όλων των λαμπτήρων του Λιμένα με λαμπτήρες τεχνολογίας Led, με ταυτόχρονη χρήση συστήματος έξυπνης διαχείρισης

Κύριε Πορφύρη σας ευχαριστούμε θερμά για αυτή την συνέντευξη.