Μετά από 28 χρόνια προσφοράς στην ακτοπλοΐα μας, το ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ βιράρισε τις άγκυρες για τελευταία φορά και τράβηξε το δρόμο δίχως επιστροφή.
Ποιο ήταν όμως αυτό το βαπόρι και τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια στα νερά μας;
Το ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ είχε ναυπηγηθεί το 1961-62 στη Σκωτία, στα ονομαστά ναυπηγεία Ailsa στο Troon. Ήταν ένα από τέσσερα παραπλήσια οχηματαγωγά που θεωρήθηκαν επαναστατικά για την εποχή τους. Στα καταστρώματα τους μπορούσαν να μεταφέρουν και κοντέινερς, ενώ ήταν ενισχυμένα ώστε σε περίπτωση ανάγκης να μπορούν να μεταφέρουν και άρματα μάχης!
Το 1981, ήταν η χρονιά που το αγόρασε Compania Armadora de Sudamerica ιδιοκτησίας του Γιαννουλάτου της Ελ.Μες. που το μετονόμασε ATLAS II. Με το σκαρί του βαμμένο γκρι και το φουγάρο κόκκινο, δρομολογήθηκε ως οχηματαγωγό από Πάτρα προς Πρίντεζι για τη θυγατρική εταιρεία Libra Maritime.Παραδόθηκε το Φεβρουάριο του 1962 ως DORIC FERRY για την Atlantic Steam Navigation Co. και δρομολογήθηκε αρχικά στη Θάλασσα της Ιρλανδίας μεταξύ Larne και Preston. Σύντομα όμως μεταφέρθηκε στη γραμμή για την οποία προοριζόταν, την Tilbury – Antwerp μεταφέροντας κυρίως φορτηγά και λιγοστούς επιβάτες (εώς 35). Το 1971 η εταιρεία του αγοράστηκε από την TownsendThoresen και το πλοίο ντύθηκε στα πορτοκαλί, χωρίς να αλλάξει όνομα, συνεχίζοντας το ρόλο του οχηματαγωγού στη Θάλασσα της Ιρλανδίας.
Το 1983 το καράβι άρχισε να ψάχνει την τύχη του αλλού κάνοντας δρομολόγια μεταξύ Τεργέστης και Ηγουμενίτσας, ενώ το 1984 συνδέει για πρώτη φορά τον Πειραιά με τη Σμύρνη.
Τα πράγματα όμως δεν πάνε καλά για την Ελ.Μες και τα περισσότερα καράβια της δένουν. Τότε όμως συμβαίνει η τραγωδία του Χρυσή Αυγή και με την απόσυρση του Πολέμη από τη Ραφήνα, παρουσιάζεται ένα κενό που πρόστρεξε να καλύψει ο καπετάν Κώστας Τζώρτζης πείθοντας το Γιαννουλάτο να του δώσει το ΑΤΛΑΣ ΙΙ. Το καράβι μπαίνει στη γραμμή Ραφήνα-ʼνδρο-Σύρο-Τήνο-Μύκονο αλλά ο παροπλισμός στην Ελευσίνα του έχει κόψει δρόμο, και οι ιστορίες για την ταχύτητα που δεν αναπτύσσει δίνουν και παίρνουν.
Την επόμενη χρονιά το καράβι συνεχίζει στη γραμμή Ραφήνα-Σύρο-Πάρο-Νάξο. Το 1988 το αγοράζουν οι Β.Τζανεττάτος και Δ.Αγούδημος και ως ΑΛΕΚΟΣ συνεχίζει υπό πλοιοκτησία των Κυκλαδικών Γραμμών. Το 1989 γίνεται μετασκευή με επέκταση των καταστρωμάτων προς τα πρύμα και το όνομα του αλλάζει σε ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ. Έτσι μπορεί να μεταφέρει πλέον 1200 επιβάτες και επιστρέφει στα δρομολόγια προσθέτοντας και τη Τήνο.
Το 1992 το αντικαθιστά στη γραμμή το νεοεμφανιζόμενο ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α. και ο «Καπετάνιος» επιστρέφει μετά από 10 χρόνια στο Ιόνιο, κάνοντας Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Πρίντεζι ναυλωμένο στην Macedonian Ferries.
Το 1993 συνεχίζει στη γραμμή για τον Αγούδημο, κάνοντας και κάποιες επισκέψεις στην Πάτρα, ενώ ανεβάζει και σημαία Μάλτας. Το 1995 το όνομα του αλλάζει σε ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Α. και το 2000 θα κάνει και κάποιες προσεγγίσεις στους Παξούς.
Η έλευση του ΠΗΝΕΛΟΠΗ το 2000 θα «σπρώξει» τον, υπό σημαία Παναμά πλέον, ¨Καπετάνιο¨ στη γραμμή Μπάρι-Δυρράχιο.
Με τα χρόνια μεγαλύτερα καράβια θα το παραμερίσουν και πάλι, και έτσι κατέληξε το 2004 στη γραμμή Αυλώνα-Πρίντεζι, την οποία εξυπηρέτησε μέχρι την έλευση του ΙONIAN SPIRIT το 2008. Μια βλάβη που κράτησε το SPIRIT εκτός δράσης για το χειμώνα, ξαναέστειλε το ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ στην Αυλώνα το Δεκέμβριο όπου και παρέμεινε μέχρι φέτος τον Απρίλιο.
Από τότε έμεινε δεμένο στο Κερατσίνι. Μετά από 47 χρόνια στις θάλασσες και με τους νέους κανονισμούς ενόψει δεν υπήρχαν πολλές επιλογές για την εταιρεία του. Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ έφυγε για τα διαλυτήρια της Αλιάγα και μαζί του έπεσε η αυλαία των πλοίων που γνωρίσαμε στο Αιγαίο τη δεκαετία του 80. To KAΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, μαζί με τα ΑΙΓΑΙΟΝ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ, ΜΠΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ, ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ, ΔΗΛΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ, έφυγαν από τις θάλασσες της Αγγλίας και μας ταξίδεψαν απολαυστικά και με ασφάλεια για είκοσι χρόνια ή μήπως θα ταξιδεύουμε για πάντα μαζί τους;
Λίγο πριν το τελευταίο ταξίδι, η εταιρεία Agoudimos Lines επέτρεψε στο nautilia.gr να κάνει μια τελευταία επίσκεψη στο καράβι. Αν και το ξήλωμα του εσωτερικού του πλοίου είχε ήδη ξεκινήσει, το ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ παρέμενε αρχοντικό και οι φωτογραφίες και το βίντεο που μπορείτε να παρακολουθήσετε δίνουν μια εικόνα του πως ήταν τα εγγλέζικα καράβια του 60.
Ευχαριστούμε θερμά την Agoudimos Lines που πρόσεξε το καράβι της μέχρι την τελευταία του ημέρα και που μας επέτρεψε να το επισκεφθούμε!
Για συζήτηση στο φόρουμ μας μπορεί να γίνει στο ακόλουθο Link :
https://nautilia.gr/forum/showthread.php?p=236111#post236111
Για φωτογραφικό υλικό σχετικά με το πλοίο μπορείτε να δείτε στην gallery μας στο ακόλουθο Link :
https://nautilia.gr/gallery.asp?Catid=474&ContentType=Gallery
Το αφιέρωμα επιμεληθήκαν oι :
- Αρης Μπιλαλής
- Αντώνης Λαζαρής