Στην ίδια ρότα κυβέρνηση – εφοπλιστές για ανταγωνιστικότητα και απασχόληση

Κυβέρνηση και Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών εμφανίζονται να βρίσκονται σε συγκλίνουσα ρότα στην προσπάθεια να δημιουργηθούν εκείνες οι προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν τη σημαντική αύξηση της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών στον ελληνόκτητο στόλο. Οπως επίσης εμφανίζονται να βρίσκονται σε συμφωνία προκειμένου να προασπιστεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας έναντι εκείνων των ξένων ανταγωνιστικών συμφερόντων που πιέζουν για αύξηση της φορολογίας. Οι δύο αυτές εξελίξεις προέκυψαν από τις τοποθετήσεις του υπουργού Οικονομίας Γ. Σταθάκη, του υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, του προέδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών Θ. Βενιάμη και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδη στο πλαίσιο συνεδρίου για την ελληνική ναυτιλία που έγινε την Τρίτη.
Το ζήτημα της απασχόλησης Ελλήνων στα καράβια, όχι μόνον ως αξιωματικών αλλά και ως πληρώματος, σκοντάφτει στο ελληνικό πλαίσιο, καθώς αρκετοί πλοιοκτήτες εμφανίζονται πρόθυμοι να απασχολήσουν Ελληνες με βάση όμως τα προβλεπόμενα από τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας MLC του ΙΜΟ, που προβλέπει πως, όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας, εφαρμόζεται η ατομική. Αυτή έχει μεν επικυρωθεί από την ελληνική Βουλή, πλην όμως δεν έχουν εξειδικευτεί οι όροι ασφάλισης και άλλες κρίσιμες παράμετροι με αποτέλεσμα η διαδικασία να είναι αμφιλεγόμενη και επιρρεπής σε νομικές εμπλοκές παρά το γεγονός ότι δεν υφίσταται εδώ και καιρό ελληνική συλλογική σύμβαση εργασίας για τον κλάδο. Ομως η σχετική αβεβαιότητα λειτουργεί ως αντικίνητρο. Ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών επανέλαβε από το βήμα του συνεδρίου την από καιρό δεδηλωμένη πρόθεση και πρόταση της ΕΕΕ ναυτιλιακών να προσφέρουν θέσεις εργασίας. Υπενθυμίζεται, δε, πως μελέτη του ΙΟΒΕ εκτιμά πως μπορούν να απασχοληθούν στα πλοία υπό προϋποθέσεις πάνω από 50 χιλιάδες Ελληνες. Από την πλευρά του, πάντως, ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας αναγνώρισε μεν την ανάγκη κυβέρνηση, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι να συνεργαστούν για να «ανανεώσουν το ανθρώπινο κεφάλαιο σε πλοία και ναυπηγεία», τάχτηκε όμως υπέρ μιας «συλλογικής σύμβασης εργασίας μεταξύ της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας» που να περιλαμβάνει ως στόχο «την αύξηση των Ελλήνων ναυτικών στον ελληνικό στόλο». Κυβέρνηση και ΕΕΕ έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες, ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας για το θέμα.

Σαφέστερη συναντίληψη των δύο πλευρών έχει διαμορφωθεί για το ζήτημα των πιέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αλλαγή του φορολογικού πλαισίου της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, μιλώντας χθες σε εκατοντάδες εκπροσώπους του κλάδου, δεσμεύτηκε πως η κυβέρνηση «δεν πρόκειται να φέρει μέτρα που θα πλήξουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας». Σημείωσε πως η ναυτιλία παίζει κυρίαρχο ρόλο στην ελληνική οικονομία και βασικό κριτήριο για οποιαδήποτε συζήτηση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς σε σχέση με τη ναυτιλία είναι να μη θιχτεί αυτή η ανταγωνιστικότητα. «Δεν μπορούν», ανέφερε χαρακτηριστικά, «χώρες που μας κουνούν το δάχτυλο για το θεσμικό πλαίσιο της ποντοπόρου να έχουν ευνοϊκότερο φορολογικό καθεστώς όπως συμβαίνει». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αναφορικά με την προθεσμία δύο μηνών –έως τα μέσα Φεβρουαρίου– που είχε δοθεί από την Ε.Ε. στην Αθήνα να απαντήσει στους ισχυρισμούς της για ευνοϊκή φορολόγηση και να υιοθετήσει αλλαγές, έχει ήδη ζητηθεί και ληφθεί παράταση από την ελληνική κυβέρνηση.

Ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης, σε δηλώσεις του στο πλαίσιο του ναυτιλιακού forum που πραγματοποιήθηκε χθες Τρίτη, αφού αναγνώρισε τον ρόλο της ναυτιλίας ως κεντρικό για την ελληνική οικονομία, προσδιόρισε μεταξύ των κομβικών σημείων για τη χώρα και την προσέλκυση ξένων επενδύσεων «μέσω της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, ιδίως σε κλάδους όπως η ναυτιλία και ο τουρισμός».

kathimerini.gr{jcomments on}