Με δύο πλοηγούς τις τελευταίες εβδομάδες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

λιμάνι της Θεσσαλονίκης ΟΛΘ
Θεσσαλονίκη

Με το ένα τρίτο των πλοηγών που είναι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία του και τον ομαλό κατάπλου και απόπλου των πλοίων λειτουργεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα το κόστος σε χρόνο και χρήμα για τους πελάτες του, να είναι υψηλό και η φήμη του να πλήττεται διεθνώς.

Με βάση το υφιστάμενο οργανόγραμμα, οι οργανικές θέσεις πλοηγών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι έξι (πλοηγοί είναι οι άνθρωποι που «μανουβράρουν» τα μεγάλα καράβια, ώστε αυτά να δέσουν με ασφάλεια στο λιμάνι). Ωστόσο, η Πλοηγική Υπηρεσία είναι υποστελεχωμένη και μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετείτο από μόλις τρεις. Προ ημερών μάλιστα, ο αριθμός αυτός μειώθηκε σε δύο, καθώς ο ένας αποσπάστηκε στο λιμάνι της Καβάλας, όπου τα τελευταία δύο χρόνια δεν υπήρχε πλοηγός.

«Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2016 είχαμε 1.413 κινήσεις πλοίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δηλαδή περίπου τέσσερις ημερησίως. Αν σκεφτείτε ότι ένα μεγάλο πλοίο, όπως ένα δεξαμενόπλοιο, χρειάζονται, περίπου, δύο με τρεις ώρες για να δέσει σε ένα λιμάνι, καθώς για λόγους ασφαλείας δένεται μέσα στη θάλασσα και από παντού, γίνεται εμφανές ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι, παρ’ ότι καλύπτουν το 24ωρο, δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν την κίνηση. Γιατί, τι θα γίνει με τα υπόλοιπα πλοία; Τι θα γίνει με τον απόπλου των πλοίων, που σημαίνει άλλες 1.413 κινήσεις; Πολύ απλά, αυτοί οι δύο πλοηγοί δεν μπορούν, όχι μόνο άδεια ή ρεπό να πάρουν, αλλά ούτε να αρρωστήσουν»

δηλώνει, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας τους (ΟΠΝΕ), Βασίλης Καμπάκης.

Όπως σημειώνει ο ίδιος, το κόστος σε χρήμα είναι υψηλό για τους πελάτες του λιμανιού, παρότι είναι δύσκολο να προσδιοριστεί επακριβώς, γιατί εξαρτάται από το μέγεθος του πλοίου και τις ποινές των ναυλοσυμφώνων (για ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο μπορεί να φτάσει τα 30.000- 80.000 ευρώ ημερησίως).

Ωστόσο, μεγαλύτερη είναι η ζημία που υφίσταται η φήμη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. «Όταν ένα πλοίο αμερικανού πελάτη καθυστερήσει επί ώρες να δέσει, τι θα του πεις; Καθυστερώ να σε εξυπηρετήσω επειδή δεν έχω πλοηγό;» αναρωτιέται ο κ. Καμπάκης, λέγοντας ότι το θέμα δεν ανέκυψε τώρα, αλλά είναι διαχρονικό. «Ήδη από το 2013 στέλνουμε επιστολές στα αρμόδια υπουργεία και δεν έχει γίνει κάτι. Τελευταία μάθαμε ότι έγιναν τρεις προσλήψεις πλοηγών και ότι ο ένας θα έρθει στη Θεσσαλονίκη. Μακάρι να το δούμε να συμβαίνει και στην πράξη» υπογραμμίζει, εξηγώντας ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Θεσσαλονίκη, αλλά και άλλα περιφερειακά λιμάνια, όπως η Καβάλα ή η Πάτρα.

«Τραγική» χαρακτηρίζει την κατάσταση με τους πλοηγούς και ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Κωνσταντίνος Μέλλιος, επισημαίνοντας ότι η υπηρεσία θα έπρεπε να είναι πλήρως επανδρωμένη, δεδομένου ότι είναι αυτοχρηματοδοτούμενη και δεν επιβαρύνει τα δημόσια ταμεία (οι πλοηγοί πληρώνονται από τα ίδια τα πλοία, από ειδικό λογαριασμό, ο οποίος σχηματίζεται από τα έσοδα των πλοηγικών δικαιωμάτων που καταβάλλουν οι ναυτιλιακές εταιρείες).

«Θα έπρεπε να δουλεύουν και οι έξι, αλλά να που το λιμάνι έμεινε με μόνο δύο μέσα στις γιορτές» λέει ο κ. Μέλλιος, επισημαίνοντας ότι στη διάρκεια του καλοκαιριού οι πλοηγοί των εμπορικών λιμένων αποσπώνται σε τουριστικά λιμάνια για να εξυπηρετήσουν την κίνηση κρουαζιερόπλοιων και άλλων τουριστικών σκαφών. «Πέρυσι το καλοκαίρι, πχ, αποσπάστηκε ένας πλοηγός από τη Θεσσαλονίκη, για να πάει στη Μύκονο».

«Προφανώς για τη φήμη του λιμανιού αυτό είναι κακό. Και δυστυχώς δεν μπορεί να κάνει κάποιος κάτι, εκτός από το υπουργείο, δεδομένου ότι πρόκειται για μια αυτοτελή διεύθυνση του υπουργείου, ένα ανεξάρτητο “βασίλειο”. Πρέπει κάποιος να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα, να καθίσει και να πει: τα εμπορικά λιμάνια χρειάζονται τόσους πλοηγούς καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου για να λειτουργούν σωστά και τα τουριστικά τόσους κατά τους θερινούς μήνες» επισημαίνει ο κ. Μέλλιος, που θεωρεί ότι η δυσλειτουργία αυτή αποτελεί ζήτημα κακής οργάνωσης.

πηγή: in.gr